تفاوت رام چینی با رام گلوبال چیست؟


اگر قصد خرید یک گوشی هوشمند چینی از برندهایی مانند شیائومی یا هواوی دارید، یکی از مواردی که ممکن است قبل از خرید ذهن شما را به خود مشغول کند، تفاوت رام چینی با رام جهانی است. دانستن تفاوت بین این دو به شما کمک می کند تا از خرید خود رضایت بیشتری داشته باشید.

این مطلب در تاریخ 13 آذر 1401 با محتوای جدید به روز رسانی شده است.

به زبان ساده، رام چین نسخه ای از محصول است که مناسب بازار چین بوده و با در نظر گرفتن نیاز کاربران چینی عرضه شده است. در حالی که رام گلوبال همانطور که از نامش پیداست برای بازار جهانی مناسب است.

تفاوت چین و رام گلوبال یا به زبان محاوره چین پک و گلوبال پک در بسته بندی، اجزای داخل جعبه، برخی جزئیات سخت افزاری و نرم افزاری و برچسب قیمت است. اگرچه دستگاه های رام چینی این روزها در بازار ایران کمیاب هستند; اگر نمی خواهید گارانتی خود را باطل کنید.

در ادامه رام چینی و تفاوت آن با رام جهانی را به تفصیل توضیح می دهیم تا با توجه به مزایا و معایب هر کدام، مناسب ترین دستگاه را برای خود خریداری کنید.

رام چینی چیست؟

تفاوت رام چینی و رام گلوبال

رام چینی یا نسخه CN مدل محصولی است که مناسب بازار چین بوده و با توجه به نیاز کاربران چینی عرضه شده است. به خصوص زمانی که برخی از خدمات آمریکایی، از جمله نرم افزار گوگل، در چین در دسترس نیستند. رام چینی تفاوت های عمده ای با رام گلوبال دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

  • از آنجایی که رقابت بین شرکت های سازنده تلفن همراه در بازار چین شدید است و همه سعی می کنند قیمت محصولات خود را تا حد امکان پایین نگه دارند، گوشی های رام چینی قیمت ارزان تری نسبت به رام جهانی دارند.
  • از سوی دیگر، این شرکت ها گزینه های سخت افزاری بیشتری را برای جلب رضایت کاربران چینی ارائه می دهند. به عنوان مثال، در رم چینی، برخی از گوشی های شیائومی دارای دو نسخه رم 6 و 8 گیگابایتی هستند، در حالی که نسخه جهانی همان گوشی تنها با رم 6 گیگابایتی عرضه می شود.
  • شارژرهای گوشی رام چین دارای دوشاخه تخت هستند و باید برای اتصال به پریز برق در ایران تبدیل شوند.
  • به دلیل تحریم نرم افزار گوگل به صورت پیش فرض روی رام چینی نصب نمی شود. با این حال، برای افرادی که با رام ها و راه های جایگزین آشنا هستند، راه هایی برای نصب اپلیکیشن های گوگل وجود دارد.
  • تعداد زیادی اپلیکیشن چینی به صورت پیش فرض نصب شده است که برای کاربران ایرانی کار نمی کند. اما شما می توانید آنها را حذف کنید.
  • گوشی‌های رام چینی، از جمله شیائومی، سریع‌تر از رام‌های جهانی به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل را دریافت می‌کنند، زیرا لازم نیست منتظر تایید گوگل باشند.
  • زبان پیش فرض گوشی چینی است. اما بعداً می توان آن را به انگلیسی تغییر داد. با این حال، برخی از بخش‌های رابط کاربری ممکن است همچنان به زبان چینی باشد. مهمتر از آن، انتخاب زبان فارسی برای تغییر زبان گوشی امکان پذیر نیست.
  • صفحه کلید دستگاه از فارسی پشتیبانی نمی کند. با این حال، کیبوردهای دیگری مانند Swiftkey و GBoard که از زبان فارسی پشتیبانی می کنند را می توان با صفحه کلید پیش فرض جایگزین کرد.
  • دستگاه‌های رام چینی به جای Google Play از یک فروشگاه برنامه متفاوت استفاده می‌کنند، که ممکن است برنامه‌های متنوعی در Google Play موجود نباشد. البته همانطور که قبلا ذکر شد، نرم افزار گوگل از جمله گوگل پلی بر روی این دستگاه ها قابل نصب است.
  • طبق بیانیه شیائومی، کاربرانی که از رام های چینی استفاده می کردند، از سرعت شارژ گوشی خود رضایت بیشتری داشتند.
  • گوشی های رم چینی فقط از باندهای شبکه موجود در چین پشتیبانی می کنند و خبری از پشتیبانی از اینترنت موبایل 4.5G (+4G) نیست. البته گفته می شود که این مشکل برای تحویل آنتن در شهرهای بزرگ مشکلی ایجاد نمی کند.
  • در رام چینی گوشی های شیائومی، اپلیکیشن Phone قابلیت ضبط مکالمات را دارد. این قابلیت در رام گلوبال وجود ندارد.
  • کاربران رام گوشی شیائومی چینی برای دانلود تم باید هزینه پرداخت کنند. تم گلوبال رام برای دانلود رایگان است.
  • رام چینی گزینه ای برای روت کردن دستگاه دارد. اما این گزینه در رام گلوبال وجود ندارد.

رام گلوبال چیست؟

رام جهانی / رام جهانی

رام گلوبال نسخه ای از گوشی های چینی است که برای بازار جهانی در نظر گرفته شده است و با رام چینی مخصوص کاربران چینی متفاوت است. در ادامه شما را با برخی از این تفاوت ها آشنا می کنیم تا با اطمینان بیشتری با توجه به نیاز و نوع استفاده خود، رام گلوبال گوشی مناسب را خریداری کنید.

  • رام های گلوبال معمولا قیمت بالاتری نسبت به رام های چینی دارند.
  • تمامی نرم افزارهای گوگل به صورت پیش فرض در رام گلوبال نصب شده و گوشی به طور کامل از آنها پشتیبانی می کند.
  • از آنجایی که این گوشی برای بازار جهانی عرضه شده است، هیچ برنامه از پیش نصب شده ای برای کاربران چینی وجود ندارد.
  • رام گلوبال از زبان فارسی در منو و کیبورد پشتیبانی می کند و برای استفاده از فارسی نیازی به نصب کیبوردهای دیگر نیست.
  • رام گلوبال با مشکل تبلیغات پاپ آپ مواجه است که البته در گوشی های جدید بسیار کمتر دیده می شود و راه هایی برای غیرفعال کردن آن ها وجود دارد.
  • دسترسی به Google Play امکان نصب برنامه های متنوع تری را فراهم می کند، در حالی که رام چینی به طور پیش فرض فاقد Google Play است و کاربران را ملزم به استفاده از فروشگاه برنامه های تلفن خود می کند.
  • در مقایسه با رام‌های چینی، گوشی‌های رام جهانی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را در بازه زمانی طولانی‌تری دریافت می‌کنند. زیرا گوگل محدودیت هایی را برای استفاده از خدمات خود توسط سازندگان دستگاه های تلفن همراه اعمال می کند.
  • برخی از ویژگی های جدیدی که شرکت های چینی برای رام چین در نظر گرفته اند در رام گلوبال موجود نیست.
  • شارژرهای گوشی گلوبال رام معمولا برای استفاده در ایران نیازی به تبدیل ندارند.
  • مدل های رده بالای گوشی های دارای رام گلوبال از اینترنت موبایل نسل 4.5 (+4G) پشتیبانی می کنند.

چگونه رام جهانی یا چینی گوشی های شیائومی را شناسایی کنیم؟

رام چین یا گلوبال شیائومی

رام گلوبال یا رام چین را گاهی اوقات می توان از طریق خود بسته بندی تشخیص داد. به عنوان مثال برچسب روی جعبه گوشی های پک چین کاملاً به زبان چینی است، در حالی که روی بسته جهانی هیچ کلمه چینی وجود ندارد و طبق مقررات اتحادیه اروپا، جعبه باید دارای نشان CE (استاندارد اروپایی) یا WEEE (ضایعات) باشد. آرم ظرف) روی جعبه. ) حکاکی شده است.

داخل جعبه دفترچه راهنمای رام چین به زبان چینی و رام گلوبال به زبان انگلیسی است. مدل آداپتور شارژر داخل جعبه نیز ممکن است بین رام چین و گلوبال متفاوت باشد. به عنوان مثال، شارژر رام چین در اکثر گوشی ها دارای دوشاخه تخت است و برای استفاده در ایران باید تبدیل شود، در حالی که نسخه جهانی اکثر شارژرهای سازگار با پریزهای برق در ایران را دارد.

البته گاهی پیش می آید که برخی عمده فروشان برای راحتی کاربر گوشی های رام چینی شیائومی را به رام گلوبال تغییر می دهند در حالی که ظاهر جعبه مانند نسخه چینی است. در این صورت برای اطمینان از سازگاری رام گوشی شیائومی خود با آنچه مد نظر شماست، می توانید مسیر را طی کنید. تنظیمات > درباره تلفن > نسخه MIUI، رام تلفن را بررسی کنید یا این مراحل را دنبال کنید:

1. وارد وب سایت شیائومی شوید و به صفحه احراز هویت محصول بروید.

2. IMEI یا شماره سریال گوشی را از جعبه تلفن مشاهده کرده و در قسمت IMEI یا S/N وارد کنید. اگر باکس وجود ندارد، می توانید این کد را با شماره گیری *#06# دریافت کنید.

3. کد امنیتی نمایش داده شده را در قسمت «کد تأیید» وارد کرده و روی گزینه «تأیید» کلیک کنید.

تشخیص رام جهانی یا چینی در گوشی های شیائومی

4. اگر گوشی شما رام جهانی داشته باشد، اطلاعات گوشی مانند نام مدل، رنگ، رم و حافظه را به زبان انگلیسی مشاهده خواهید کرد. اما اگر گوشی رام چینی داشته باشد این پیغام به زبان چینی نمایش داده می شود.

رام چینی بهتره یا رام گلوبال؟

رام چینی و رام جهانی / رام جهانی رام چینی

به طور کلی، رام جهانی برای کاربران غیر چینی توصیه می شود. اما با توجه به نکاتی که در توضیح تفاوت رام گلوبال و رام چینی ارائه شد، مشخص می شود که هر دو رام مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب بین آنها بستگی به این دارد که کدام ویژگی برای شما مهمتر است و کدام یک. شما ترجیح میدهید. رد شدن از توابع

به طور کلی، گوشی های دارای رام چینی کمی ارزان تر از رام های جهانی هستند. اما از طرف دیگر کار با آنها برای کاربران آماتور دشوارتر است. به عنوان مثال، یک کاربر ایرانی برای استفاده از کیبورد فارسی یا اپلیکیشن های گوگل در گوشی رام چین به روش های مختلف نیاز به کمک دارد یا به دانلود رایگان تم دسترسی ندارد، اما از طرف دیگر می تواند از گزینه روت دستگاه استفاده کند یا امکان ضبط مکالمات تلفنی استفاده کنید یا در برخی موارد گزینه های ظرفیت رم بیشتری داشته باشید.

در این میان کاربران گلوبال رام نگران نصب اپلیکیشن های گوگل و پشتیبانی زبان فارسی نیستند، با پرداخت هزینه بیشتر می توانند تم گوشی را به صورت رایگان دریافت کنند و معمولا شارژر گوشی برای استفاده در ایران نیازی به تبدیل ندارد. از طرفی رام های گلوبال معمولا دیرتر از رام های چینی آپدیت اندروید را دریافت می کنند و در برخی گوشی ها گاهی اوقات مواجه با مشکل تبلیغات پاپ آپ.

اما امکان نصب رام گلوبال بر روی پکیج چینی برای بهره مندی از قیمت کمتر رام چینی با امکانات رام گلوبال وجود دارد; اما نصب یک رام جهانی یک کار پیچیده است و ممکن است به متخصص نیاز داشته باشد. علاوه بر این نصب دستی رام گلوبال می تواند باعث کاهش سرعت و عملکرد گوشی شود و خطاهای احتمالی روی کار کاربر تاثیر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *