درخواست بایدن از مصر و قطر درباره قرارداد تبادل اسیران میان تل‌آویو و حماس



آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در پیام‌هایی به سران مصر و قطر از آنها خواست تا بر حماس برای انعقاد قرارداد تبادل اسیران با رژیم صهیونیستی فشار بیاورند.

به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی گفت که بیل برنز، رئیس سیا، ریاست هیئت آمریکایی در مذاکرات قاهره را بر عهده خواهد داشت.

این مقام ارشد دولت بایدن گفت که رئیس جمهور آمریکا ۲ پیام به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در خصوص مذاکرات تبادل اسیران ارسال کرده و از آنها خواسته است که از حماس تعهد بگیرند تا با توافق موافقت کرده و به آن پایبند باشند.

بایدن پنجشنبه نیز طی تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد بحث‌های جاری در خصوص اسیران و دور برنامه ریزی شده مذاکرات در قاهره گفت‌وگو کرد.

بر اساس آخرین پیشنهاد، اشغالگران و حماس در ازای آزادی اسیران بیمار، مسن و زخمی که در دست حماس هستند، با آتش‌بس ۶ هفته‌ای موافقت خواهند کرد. البته پیشرفت به سوی انعقاد توافق برای هفته ها متوقف شده است.

این مقام ارشد دولت بایدن توپ را به زمین حماس انداخت و مدعی شد: «این حقیقت درست است. اگر حماس به سادگی با آزادی این گروه آسیب پذیر از اسیران، بیماران، مجروحان، سالمندان و زنان جوان موافقت می‌کرد، امروز در غزه آتش‌بس برقرار می شد.»

این مقام بدون اشاره به کارشکنی‌های اشغالگران در رنج ملت فلسطین مدعی شد: «مسؤولیت آزادی اسیران و ارائه مواد کمکی به ساکنان غزه از طریق آتش‌بس طولانی بر عهده حماس است».

این مقام گفت که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه با خانواده اسیران در کاخ سفید دیدار خواهد کرد.

جان کربی نیز گفت که کشورش قصد ندارد تحقیقات مستقلی درباره قتل هفت امدادگر در بنیاد جهانی آشپزخانه مرکزی در غزه انجام دهد.

در این راستا وبگاه آکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جو بایدن اولتیماتوم قاطعانه‌ای به بنیامین نتانیاهو داده و او را تهدید به توقف کمک به اسرائیل کرده است.

این وبگاه به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد: «بایدن روز پنجشنبه طی یک تماس تلفنی به بنیامین نتانیاهو اولتیماتوم داد و در آن گفت که اگر اسرائیل رویکرد خود را در غزه تغییر ندهد، ما به شما کمک نمی‌کنیم.»

بایدن دقیقاً منظورش از دست دادن حمایت آمریکا را مشخص نکرد و در این زمینه به احتمال توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل اشاره نکرد.

این منابع تاکید کردند که این گفت‌وگو «سخت‌ترین» بین بایدن و نتانیاهو «از نظر لحن و محتوا» از هفت اکتبر بوده است.

شبکه خبری ان بی سی آمریکا به نقل از مقامات آمریکایی روز جمعه گزارش داد که سه دلیل منجر به تغییر موضع رئیس جمهور آمریکا در قبال اشغالگران شده است: کشتار امدادگران، درخواست روزانه همسر بایدن برای توقف جنگ و تحرک جامعه مسلمان آمریکا که منجر به تغییر موضع بایدن شد.

پس از این تماس، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که اقداماتی که ایالات متحده از اسرائیل انتظار دارد انجام دهد شامل «افزایش میزان کمک‌های ارسالی به غزه، بازگشایی گذرگاه‌های اضافی به سمت غزه، حرکت به سمت آتش‌بس و بهبود حفاظت از غیرنظامیان، بخش خصوصی است و امدادگران است».

کربی گفت: «اگر تغییری در سیاست آنها ایجاد نشود، باید در سیاست ما تغییراتی ایجاد شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *