چند درصد از مشترکان مشمول معافیت از تعرفه برق هستند؟ خبرگزاری مهر نیوز ایران و جهان



در ماه های اخیر ، سوابق بی سابقه مصرف برق منجر به تغییر روش شارژ قبض های برق شده است. اگرچه سالانه 7 درصد به صورتحساب برق اضافه می شد ، اما طبق تصمیم هیئت وزیران ، افزایش قبوض برق از این طریق ، جدا از این که حرکتی به سمت مصرف عادلانه نبود ، مانع کاهش مصرف نمی شود. مصرف در کشور شواهد این.

این روش که به صورت صورتحساب گام به گام یا IBT شناخته می شود ، یکی از رایج ترین روش ها در جهان است.ی » تبصره 8 قانون بودجه 1400 تصویب و تصویب شد. در این بند آمده است:

در سال 1400 ، وزارتخانه های نفت و نیرو موظف شدند تعرفه آب ، برق و گاز مشترکان خانگی کشور را تغییر دهند تا با رعایت مناطق جغرافیایی کشور ، تعرفه مشترکین کم مصرف تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و رفاه سازمان صفر است. ” تا زمانی که مدل مصرف یارانه ای دریافت نمی کند ، مشترکان پرمصرف به دلیل یارانه نبودن از مدل مصرف فراتر می روند. بر اساس الگوی بزرگنمایی تدریجی (آه توبه بی.تی) مشخص خواهد شد. تعرفه نرخ آب صفر خانوارهای مذکور بر اساس اندازه خانوار محاسبه می شود و میزان افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف حداقل باید تا حدی تعیین شود که بارمالیا تعرفه رایگان برای جبران مشترکین کم و نیازهای ضروری تدارک منابع جدیدی نداشته باشید. بنابراین ، مشترکان پرمصرف باید مبلغ واقعی خود را بدون یارانه برای برق ، معادل برق تولید شده بپردازند. منابع انرژی تجدیدپذیر یا برق صادراتی باید پرداخت شود و در عوض مشترکان کم مصرف صد تخفیف دریافت می کنند غمگین آنها باید برق رایگان داشته باشند و دریافت کنند ».

قوانین اجرای این مقاله پس از چند ماه تاخیر در تابستان امسال اعلام شد و بر اساس آن ، مشترکانی که کمتر از 100 کیلووات ساعت مصرف می کنند صد تخفیف دارند غمگین برای مشترکانی که از 100 تا 300 کیلووات ساعت مصرف می کنند ، طبق طرح استاندارد در تهران و شهرهای مشابه ، کابینه وزیران افزایش قیمت سالانه 7 درصد و برای مشترکین مصرف کننده از 300 تا 600 کیلووات ساعت – افزایش قیمت 16 درصد را تصویب کرد. مازاد بر این اساس ، مشترکانی که بیش از دو برابر میزان مصرف معمول مصرف می کردند ، بدون یارانه دولتی و با تعرفه برق دریافت می کردند. منابع انرژی تجدیدپذیریعنی 800 تن بر کیلووات ساعت محاسبه شد.

به گفته توانیر ، از 22 میلیون قبض مسکن صادر شده ، حدود 10 میلیون مشترک برق رایگان دریافت می کنند و تنها کمتر از 3 درصد مشترکان از مصرف زیاد برخوردارند و بیش از دو برابر استاندارد مصرف می کنند. به طور طبیعی ، این مقدار محدود به دهک های بالاتر و ثروتمند جامعه است که کاربردهای غیر ضروری از جمله سیستم های خنک کننده با مصرف بالا دارند. در حقیقت ، مصرف مشترکان پرمصرف متوسط ​​20 برابر بیشتر از مشترکین معمولی است.

بنابراین ، کنترل تقاضا از طریق قیمت گذاری مناسب می تواند یکی از راه های کاهش فشار شبکه باشد. کارشناسان معتقدند که اگر از اوایل دهه 1400 این روش شارژ استفاده می شد و توانیر با اجرای آن تأخیر نمی کرد ، قطع برق در تابستان امسال که منجر به آسیب های زیادی به شبکه داخلی و صنعتی کشور شد ، ممکن است اعمال نشود.

علاوه بر این ، نباید جنبه های عدالت محور وجود داشته باشد قوانین موارد بالا را نادیده گرفت. جالب است بدانید که به گفته مدیرعامل توانیر ، ارزان ترین برق جهان به ایران عرضه می شود که می توان آن را در ارائه یارانه پنهان انرژی به نیروگاه ها یافت. به گفته آژانس بین المللی انرژی ، ایران بالاترین یارانه انرژی جهان را تقریباً 30 میلیارد دلار ارائه می دهد ، اما به نظر می رسد که سهم دهک های پایین جامعه در این حجم عظیم یارانه ها اندک است. به طور طبیعی ، عدالت حکم می کند که این یارانه به نسبت معینی بین مردم توزیع شود و هرچه مصرف برق بیشتر باشد ، سود یارانه نیز بیشتر می شود.

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر تصمیمات عدالت محور کابینه و مجلس تمرکز می کنند ، این می تواند باشد قوانین اقدامات اصلی که به منظور استفاده عادلانه از انرژی توسعه یافته اند مورد توجه قرار می گیرد. اما در روزهای اخیر و به ویژه پس از اعلام احتمال پرداخت اقساطی گران قیمت ، برخی از مردم و رسانه ها سعی کردند آره تعادل کل قانون را به نفع 3 درصد مشترکان پرمصرف تغییر دهید ، چه زمانی افراد بسیار کمی را در بر می گیرد قوانین همانطور که در بالا توضیح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *