# بپرسید_کلیک: Instex به چه معناست؟ – اخبار #درخواست_تسنیم تسنیم


به گزارش خبرگزاری تسنیم ، در ماه مه سال گذشته ، هنگامی که ترامپ به طور یکجانبه از برجام خارج شد ، اروپایی ها قول دادند با راه اندازی سازوکاری تجارت بین ایران و اروپا را در برابر تحریم های آمریکا تضمین کنند.

آنها در ابتدا طرح ویژه کانال مالی (SPV) را پیشنهاد کردند ، اما پس از نه ماه وعده متوالی در فوریه 1997 ، سرانجام مکانیسم دیگری را تحت SPV پیاده کردند. به عبارت دیگر ، این مکانیسم جایگزین SPV شده است.

اروپا این مکانیسم را “Instex” نامید.

اما Instex چیست و چگونه کار می کند؟ این س sinceال از زمان ایجاد آن در قسمت تسنیم توسط مخاطبان خبرگزاری تسنیم مطرح شده است.

این گزارش را از دست ندهید تا بدانید Instex به چه معناست و مکانیسم آن چیست.

INSTEX مخفف عبارت Trading Exchange Support Tool است. این کانال مالی روز پنجشنبه 2 فوریه 1997 در پاریس و طبق قوانین فرانسه ثبت شده است. به غیر از فرانسه ، آلمان و انگلیس نیز سهامداران عمده ای هستند ، اما می توانند سایر کشورهای اروپایی و کشورهای جهان از جمله چین و روسیه را نیز شامل شوند. سرمایه اولیه شرکت 3000 یورو است که توسط وزارت اقتصاد فرانسه تأمین شده است.

شرکتی که Instex را مدیریت می کند ، در پاریس 139 ثبت شده است ، جایی که وزارت اقتصاد فرانسه در آن قرار دارد. مدیرعامل این شرکت پر فیشر ، بانکدار آلمانی از فرانکفورت است. انگلستان همچنین به عنوان حسابرس و بازرس عمل می کند.

ثبت اینستکس در فرانسه به معنای اعلام وجود مکانیزم مالی ویژه اروپایی برای تجارت با ایران است و بانک مرکزی ایران نیز مانند اروپایی ها باید شرکتی در تهران تاسیس کند که عضو حساب اینستکس باشد.

بر این اساس ، در 2 مه سال جاری ، شرکت سهامی خاص موسسه تجاری و مالی ویژه “سازوکار تجاری و مالی ویژه ایران و اروپا” (STFI) به عنوان موسسه مربوطه مدیر عامل Instex “علی عسگر نوری” و “حمید” به ثبت رسید. گنبری »به عنوان رئیس انتخاب شدند.

** Instex چیست؟

1. Instex یک بانک نیست و یک “شرکت تسویه حساب مالی” است. به عبارت دیگر ، این شرکت مسئول تسویه حساب بین شرکت های ایرانی و اروپایی است که قصد صادرات و واردات در یکی از دو جهت را دارند.

2. Instex موسسه ای است که به شما اجازه می دهد بدون معاملات مالی بین ایران و اتحادیه اروپا تجارت خود را ادامه دهید. در این سازوکار ، یک شرکت ایرانی کالاها را به اروپا صادر می کند و در عوض وامی دریافت می کند که خود یا واردکننده ایرانی می تواند از آن برای واردات کالا از اروپا به ایران استفاده کند. بدون مبادله پول بین طرفین. برعکس ، می توان از مکانیسم مشابهی برای صادرکنندگان و واردکنندگان اروپایی استفاده کرد.

به عنوان مثال ، در این ساختار ، ایران می تواند نفت را به اسپانیا بفروشد و اعتبار مالی لازم را برای پرداخت هزینه یک شرکت آلمانی که به ایران کالا یا خدمات ارائه کرده است ، ارائه دهد و می توان پول را از طریق اروپا بین این دو شرکت مبادله کرد.

در نتیجه ، در این مکانیزم ، ایران نباید پول دریافت کند ، بلکه نفت یا مواد صادراتی خود را به کشورهای اروپایی می دهد و در مقابل اقلام لازم را دریافت می کند.

** Instex شامل چه عناصری خواهد بود؟

بر اساس بیانیه مشترک وزرای خارجه سه کشور موسس اینستکس ، این موسسه در ابتدا بر مبادله غذا ، محصولات کشاورزی ، داروها و تجهیزات پزشکی تمرکز خواهد کرد. آنها همچنین اعلام کردند که سایر کشورها می توانند به اینستکس بپیوندند.

حمید بیجی نژاد ، سفیر کشورمان در لندن ، اخیراً در صفحه توئیتر خود به اینستکس گفته است: “زمینه هایی راه اندازی شده است که اولین مرحله آن پرداختهای مربوط به کالاهای اساسی و پزشکی است.”

وی همچنین موضوعاتی را که در مرحله اول اینستکس رد و بدل می شوند توضیح داد:

1- انواع محصولات کشاورزی مانند سویا و ذرت ، 2- انواع مواد غذایی ، 3- میوه ها و سبزیجات ، 4- سموم دفع آفات کشاورزی ، کودها و دانه های گیاهی ، 5- خوراک دام ، شامل کنجاله و خوراک ، 6- شیرخشک و مواد اولیه ، 7- مواد اولیه دارویی ، 8- انواع داروهای عمومی و داروهای بیماریهای خاص ، 9- انواع تجهیزات پزشکی و بیمارستانی ، 10- دستگاههای جراحی و جراحی مدرن و اتاق عمل ، 11- تجهیزات پزشکی مدرن مانند اشعه و دستگاههای پرتودرمانی برای مبارزه با سرطان ، 12- انواع واکسن برای انسان و حیوان و.

ابهامات و کاستی های کار کجاست؟

1. برخی Instex را یک کانال مالی برای سه کشور اروپایی و ایران می دانند ، اما فرانسه ، آلمان و انگلستان آن را مکانیزمی برای استفاده همه کشورهای اروپایی می دانند. عدم وجود سایر کشورها ، از جمله چین و روسیه ، در راه اندازی این مکانیسم ، جامعیت آن را نیز زیر سال برد.

2. علاوه بر این ، تمرکز این مکانیزم بر غذا و دارو به جای تأمین پول به ایران ، نقاط ضعف دیگری نیز برای Instex ذکر شده است زیرا مبادلات غذا و دارو قبل از راه اندازی این کانال انجام شده است.

3. علاوه بر این ، همانطور که در اعلامیه اروپا آمده است ، اینستکس قصد دارد در چارچوب قوانین شفافیت مالی عمل کند و بنابراین ممکن است ایران را مجبور به پذیرش و تصویب FATF کند و در صورت عدم تصویب ، به وعده خود برای تأمین تجارت ایران عمل نکرده است. با اروپا. و Instex را متوقف کنید

4- اگرچه این سیستم هیچ ارتباطی با سازوکارهای بانکی ندارد ، اما به سادگی یک سیستم خالص است که فقط محدود به غذا و دارو است و تحریم هایی که اروپایی ها در برجام متعهد به لغو آن شده اند همچنان اعمال خواهد شد.

5. Instex اراده دارد ، یعنی نمی تواند صحت فروش را تأیید کند. همانطور که می گویند ، در ابتدا فقط برای موضوعات بشردوستانه کار می کند. در این شرایط ، اینستکس ممکن است به ایران اجازه خرید کالاهای خاص و اعمال مجدد محدودیت ها را برای ایران ندهد.

6. Instex اطمینان می دهد که ایران اقلام تحریم شده را نمی خرد و اقلام خریداری شده در موسسات تحریم شده به سر نمی برد!

7. یکی از کاستی های عمده اینستکس عدم خرید تضمینی نفت ایران است. با این تصمیم ، اروپایی ها نشان داده اند که در زمینه تحریم ها ، حتی اگر شریک آمریکا نباشند ، هرگز به آن اعتراض نمی کنند و تا زمانی که ایالات متحده اجازه خرید نفت به اروپا را ندهد ، این کشورها خرید نمی کنند. نفت ایران

8. یکی از مهمترین نکاتی که در بیانیه سه کشور اروپایی مطرح شده است ملزم ساختن ایران به تعهدات خود است. در حالی که آمریکا از برجام خارج شده و اروپا یک دهم تعهدات خود را انجام نمی دهد ، ایران درخواست کرده است که به برجام پایبند بماند.

9. مهمترین مشکل اینستکس تولید امید کاذب است. علائم او به تدریج آشکار می شود. کشور سالهاست که با وعده های پوچ غرب تعلل می کند و تا زمانی که امیدهای کاذب وجود داشته باشد ، نمی توان انتظار حرکت و تلاش واقعی را داشت.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *