اراکچی: ما از محدودیت غنی سازی 3.67 پیروی نمی کنیم / سومین مرحله در دو ماه اعلام می شود – اخبار دیپلماسی – اخبار بین المللی تسنیم


به گزارش خبرگزاری تسنیم ، همزمان با پایان مهلت 60 روزه ایران برای کشورهای اروپایی ، تصمیمات جدید ما برای کاهش تعهدات بورگیا امروز (یکشنبه ، 7 تیر) در یک نشست خبری با عباس آراختی ، سخنگوی دولت ، معاون وزیر امور خارجه و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد.

نامه ای ظریف به موگرینی

در این نشست عباس آراچی معاون وزیر امور خارجه گفت: امروز شصتمین روز از پایان اولین قدم تعهدات ما است و از آنجا که الزامات ما برای شورای امنیت سازمان ملل متحد برآورده نشده است ، امروز گام دوم را برمی داریم. “ما به حجم ذخایر پایبند هستیم ، در مرحله دوم سطح غنی سازی را مشاهده نمی کنیم ، امروز در نامه آقای ظریف به ماگرینی این موضوع اعلام شده است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: روند کاهش تعهدات ایران در برجام روندی است که با حفظ برجام مطابقت دارد. این روند ممکن است منجر به خروج کامل ما از برجام شود ، اما گام ما نجات برجام است. این روند کاهش تعهد با افزایش 60 روزه ادامه خواهد یافت. ما معتقدیم که شورای امنیت سازمان ملل متحد یک توافق بین المللی معتبر و مهم است. ما می خواهیم برجام به کار خود ادامه دهد اما خواسته های ما از برجام نیز باید برآورده شود ، در غیر این صورت در تعهدات خود تجدید نظر می کنیم. یک طنز این است که ایالات متحده که از برجام خارج شد ، جلسه شورای حکام را تشکیل داد و خواستار رسیدگی به نقض برجام توسط ایران شد. نکته مهم این است که سایر کشورهای اروپایی ، روسیه و چین ، به این درخواست عمل نکرده اند. طبق برآوردهای ما ، در جلسه شورای حکام که قرار است برگزار شود ، آنها منطق ایران را خواهند شنید.

کمیسیون مشترک شورا در سطح وزیران تشکیل می شود

اراکچی افزود: “از نظر ما ، آنچه ایران برای کاهش تعهدات خود انجام می دهد ، نقض شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.” منطق ما در جلسه هیئت مدیره ارائه می شود ، ما همزمان شکایت می کنیم و آنها باید مسئول نقص باشند. تماس شب گذشته آقای مکرون با آقای روحانی سازنده بود. تمایل به یافتن راه حل وجود دارد ، اگرچه دشوار است. آقای مکرون و روحانی دیروز با یکدیگر صحبت کردند تا راه را برای مذاکرات بین دو طرف هموار کنند تا بتوانیم به راه حل برسیم. همچنین قرار است کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران برگزار شود.

وی گفت: “اگر اروپایی ها از طریق Instax یا غیر آن انتظارات ما را برآورده می کردند ، ما اکنون در این مرحله نبودیم ، به ویژه در زمینه فروش نفت و دسترسی به درآمدهای نفتی.” اینستکس به طور رسمی کار می کند و طرف ایرانی هم اکنون در حال کار است و این دو نهاد با یکدیگر در ارتباط هستند و قوانین داخلی خود را وضع کرده اند و یک یا دو کار را انجام داده اند ، اما تا زمانی که اعتبار داده نشود بی فایده است. این تا زمانی که منافع اقتصادی برای ایران به همراه نداشته باشد ، برای ما غیر قابل قبول است. تعداد کشورهایی که به عنوان سهامدار به اینستکس می پیوندند افزایش می یابد.

وی ادامه داد: رسمی مذاکرات رسمی و غیر رسمی بین ما در حال انجام است و امیدواریم به نتیجه ای برسیم وگرنه در 60 روز گام سوم را برمی داریم.

اراکچی در مورد موضوع راکتور اراک افزود: مساله اراک یک موضوع جداگانه است زیرا نوسازی اراک به تعویق افتاده است و اگر کشورهای عضو برجام نتوانند آن را به برنامه فعلی خود بازگردانند ، ما آن را به شرایط قبلی خود باز می گردانیم. “جلسات و رویدادهای خوبی برگزار شد و ما پیشرفت فنی خوبی داشتیم. ما روندی را در مورد اراک دنبال می کنیم. اگر به برنامه زمانبندی برگردیم ، همان روند مدرنیزاسیون را ادامه می دهیم زیرا به خوبی پیشرفت کرده است.

واکنش به توقیف غیرقانونی یک نفتکش ایرانی توسط انگلیسی ها

معاون وزیر خارجه در واکنش به تسخیر نفتکش ایرانی نیروی دریایی انگلیس گفت: این نفتکش یک ابر نفتکش با ظرفیت 2 میلیون بشکه است و بنابراین نتوانست از کانال سوئز عبور کرده و از تنگه جبل الطارق خارج شود. برخلاف ادعاهای انگلیس ، این نفتکش به مقصد سوریه نبود و بندر ، به گفته آنها ، نمی تواند چنین نفتکش را بپذیرد. در این رابطه ، یک راه حقوق وجود دارد ، آن دزدی دریایی است. این نفتکش در آبهای بین المللی بود. ما دوباره از سفیر انگلیس پرسیدیم. امیدواریم پرونده تانکر به زودی حل شود.

وی همچنین گفت: ما در پرداختن به مسائل مهم کشور به یک صدای واحد نیاز داریم و معتقدم که این صدای واحد وجود داشت ، اگرچه صداهای مختلف نیز برکت خود را دارند. من اختلاف نظرها را تا زمانی که منافع ملی کشور را هدف نگیرم منفی نمی دانم. هنگامی که ایران تصمیم گرفت به روند کاهش تعهدات بپیوندد ، هم از سوی مردم و هم از گروه ها مورد حمایت قرار گرفت. این که اروپایی ها به خواسته های ما عمل نکردند و ما مجبور شدیم گام دوم را برداریم به این معنا نیست که هیچ گونه رایزنی دیپلماتیک وجود ندارد. نمونه آن سخنرانی آقای مکرون برای دومین بار در یکی دو هفته اخیر است. آقای روحانی گفت در صورت لغو تحریم ها ، حضور آمریکا در مذاکرات 1 + 5 مانعی نخواهد بود. البته ایالات متحده از برجام خارج شده است و ما مفهومی به نام 1 + 5 نداریم و این اساس 1 + 4 است.

ما هیچ امیدی به Instex نداریم

آراگچی افزود: ایران هیچ امیدی و وابستگی به هیچ کشوری ندارد چه برسد به اروپایی ها و اینستکس. در این نبرد و جنگ اقتصادی که ترامپ علیه ایران به راه انداخته است ، ما همه احتمالات را باز خواهیم کرد. ما با همه شرکا و همسایگان ابتکار و جهت داریم. یکی از این ابتکارات و مسیرها اروپا است و دیگری اینستکس. ما نه امیدی داریم و نه ناامیدی ، و به دستگاه کشور گفته می شود که به اینستکس تکیه نکنید. ما تعلل نمی کنیم و با اطمینان حرکت می کنیم. ایران با حسن نیت برجام را اجرا کرد و پس از خروج آمریکا با صبر راهبردی موافقت کرد و فرصت هایی را ایجاد کرد. این امر ایران را در موقعیت اخلاقی و سیاسی بالاتری قرار داده است. تاکنون ما در سیاست خارجی بسیار خوب عمل کرده ایم و شرکای خوبی داریم. کارهای بسیار خوبی در زمینه همسایگی خوب انجام شده است. ما به آمریکا اجازه نخواهیم داد که سیاست حداکثر فشار را با موفقیت اجرا کند و آنها را ناامید خواهیم کرد. ما با تکیه بر توانایی های خود ، بر نیروهای دفاعی خود ، آنها را مجبور به تسلیم شدن می کنیم.

گام سوم ایران

معاون وزیر امور خارجه ایران درباره نحوه برداشتن گام سوم ایران نیز توضیح داد: ما نه تنها گام سوم ، بلکه گام بعدی را مطالعه کرده ایم. گام سوم اعلام دو ماه دیگر و بعد از 60 روز است. ما معمولاً دو مرحله را با هم اعلام می کنیم.

آراچی درباره سفرهای آینده و همچنین سفر آقای مکرون و دیدار وزرای خارجه گفت: “در روزهای آینده ما دیدارهای دیپلماتیک از جمله نشست وزرا خواهیم داشت.” اگر این سفرها به نتیجه نرسد ، نه فقط مشاجره ، ما سفرهای نمایشی نمی خواهیم.

وی افزود: ما مفهومی به نام 5 + 1 را به رسمیت نمی شناسیم. ایالات متحده برجام را ترک کرده است و نمی تواند از هیچ مکانیزم برجام استفاده کند ، اما آنها می توانند در جلسات 1 + 5 به شرطی که من گفته ام شرکت کنند. اولین شرط ما تحریم های نفتی و بانکی است و سایر تحریم ها مورد توجه قرار می گیرد. برجام یک پرونده بسته است ، به این معنی که قابل تجدید نظر نیست ، باید بدون افزودن یا تفریق کلمات اجرا شود. وقتی خواسته های ایران برای لغو تحریم ها برآورده شود ، برجام بهبود می یابد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: بخش عمده ای از برجام دارای چهار پایگاه اصلی است که ایران محدودیت هایی را برای یک دوره 8 تا 15 ساله در نظر گرفته است. در مرحله اول ، یکی از ستون ها (ذخایر اورانیوم) را پشت سر گذاشتیم و در مرحله بعد ، ستون دوم را که محدودیت سطح غنی سازی است ، رعایت نمی کنیم. کمیت مهم نیست و از نظر سیاسی اهمیت دارد. مهم نیست چند درصد از غنی سازی خود را داریم ، مهم این است که ما به این محدودیت ها پایبند نباشیم.

انتهای پیام / +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *