بپرسید_تسنیم_: داستان ربوده شدن حاج احمد متوسلیان چیست؟ – اخبار #از_تسنیم_تاسیم بپرسید


به گزارش خبرگزاری تسنیم ، 14 ژوئیه سالروز ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی است. روزی که حاج احمد متوسلیان و سه رفیقش در لبنان توسط فالانژهای رژیم صهیونیستی ربوده شدند. در طول این 37 سال ، سرنوشت های متفاوتی از این چهار دیپلمات رقم خورده است.

وزارت امور خارجه در بیانیه ای در سالروز ربوده شدن گفت: “داده ها نشان می دهد که دیپلمات های ربوده شده در لبنان به نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی تحویل داده شده و سپس به سرزمین های اشغالی منتقل شده و اکنون در زندان به سر می برند.” این یک رژیم نامشروع است ».

در پی این بیانیه ، گروهی از شنوندگان خبرگزاری تسنیم در قسمت_تسنیم_علای ربوده شدن و سرنوشت این چهار دیپلمات ایرانی س questionsال کردند. این گزارش از ربوده شدن حاج احمد متوسلیان و همراهانش صحبت می کند.

** ماجرای ربوده شدن 4 دیپلمات ایرانی چیست؟

در 5 ژوئن 1982 ، نیروهای صهیونیستی به نام نیروهای لبنانی خودروی سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران که از شهر بندری طرابلس به شهر بیروت باز می گشت را با حمایت پلیس دیپلماتیک لبنان متوقف کردند. حقوق بین الملل و مصونیت دیپلمات ها ایرانی ها و روزنامه نگار ربوده شدند.

از آن به بعد ، سرنوشت سیدمخسن موسوی (کاردار سفارت ایران) ، حاج احمد متوسلیان (وابسته نظامی سفارت ایران در بیروت) ، تاگی روستگرمقدم (کارکنان سفارت) و کاظم آهوان (خبرنگار و عکاس ایرنا).

دقایقی پس از ربوده شدن احمد متوسلیان و اطرافیانش ، رادیو اسرائیل گزارش داد که ژنرال احمد متوسلیان ، سازماندهنده عملیات فتح المبین و بیت المقدس ، در ایست بازرسی باربارا اسیر شده است.

این زمانی روی داد که این چهار نفر از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بودند. در زمان پس از جنگ داخلی لبنان ، اسرائیل به این کشور حمله کرد و حزب فالانکس با رژیم همکاری نزدیک داشت. اگرچه در ابتدا گفته می شد که سیدمحسن موسوی کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت و حومه آن کشته شده است ، اما شواهد موجود نشان می دهد که آنها در اسارت سربازان اسرائیلی هستند.

** رژیم صهیونیستی چه پاسخی به سازمان ملل متحد و حزب الله داد؟

در سال 2008 رژیم صهیونیستی گزارش مفصلی را از طریق سازمان ملل متحد ارائه کرد. فرض بر این بود که تجمع اطلاعات در دست اسرائیل در این زمینه به صورت یک گزارش بوده است. خطوط خبری زیادی در این گزارش وجود دارد که پر از نام و آدرس است ، اما نتیجه داستان وی این است که او می گوید این دیپلمات ها در اولین روز ربوده شدن جان خود را از دست دادند و داستان شهادت آنها هیچ ارتباطی با اسرائیل نداشت. سعی کرد گزارش شما را توجیه کند.

در همان سال ، آخرین مبادله بین حزب الله و رژیم صهیونیستی انجام شد و سمیر کنتر نیز در همان مبادله آزاد شد. حزب الله به شدت تاکید کرده که چهار دیپلمات ایرانی در این مبادله مشارکت داشته باشند. حزب الله اصرار کرد و خواست. سید حسن نصرالله نیز این موضوع را پس از تبادل در سخنرانی مطرح کرد. اما اسرائیل موضوع آراد را مطرح کرد.

ران آراد کمک خلبان مفقود شده نیروی هوایی اسرائیل است که در سال 1986 در لبنان سقوط کرد. خلبان زنده توسط مصطفی دیرانی اسیر شد ، او شش ماه را در زندان گذراند و شش ماه بعد در لبنان ناپدید شد. اسرائیلی ها به دروغ ادعا می کنند که این در دست ایران است. در سپتامبر 1996 ، رادیو اسرائیل به نقل از روزنامه اسرائیلی ادیوت آحرونوت نوشت: “هرگونه اطلاعات در مورد دیپلمات های ایرانی ربوده شده در لبنان می تواند منجر به اطلاعات متقابل در مورد ران آراد شود.”

در جریان این اختلافات بر سر پرونده آراد و ربوده شدن چهار دیپلمات حزب الله ، رژیم صهیونیستی گزارش های اطلاعاتی خود را در مورد این موارد اعلام خواهد کرد. گزارش حزب الله در مورد آراد یک هفته زودتر از گزارش اسرائیل در مورد چهار دیپلمات ظاهر شد. در آن زمان ، الشرق الاوسط گزارش داد که گزارش حزب الله درباره آراد توسط کابینه اسرائیل مورد بررسی قرار گرفته و به این نتیجه رسیده است که هیچ چیز جدیدی در این گزارش وجود ندارد و از آنجا که چیز جدیدی نیست ، آنها همچنین “عدم معرفی جدید” را تأیید کردند. مورد در گزارش شما

** شواهد بقا و اسارت در اسرائیل

علیرغم تلاشهای متعدد جمهوری اسلامی برای آزادی دیپلماتها در سه دهه گذشته ، هنوز از سرنوشت دقیق این افراد نامعلوم است. در طول این سال ها ، خانواده های دیپلمات های ربوده شده ، انجمنی به نام انجمن حمایت از دیپلمات های ربوده شده ایرانی تشکیل داده اند تا بتوانند سرنوشت خود را از طریق دادگاه ها دنبال کنند. دبیر کل این انجمن ، سید رائد موسوی ، تنها فرزند جاودانه سید محسن موسوی بود.

دولت لبنان سالهاست که یک کمیته حقیقت یاب برای بررسی این موضوع و به دست آوردن اطلاعات ایجاد کرده است ، اما تا کنون نتایج دقیقی از آن منتشر نشده است.

البته سید حسن نصرالله ، دبیرکل حزب الله لبنان ، و بسیاری از چهره های لبنانی ، سمیر جئوگیا و فالانکس را به ربودن دیپلمات های ایرانی متهم کرده و خواستار توضیح شده اند.

سید حسن نصرالله درباره 4 دیپلمات ایرانی گفت: نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد دیپلمات های ایرانی در زندان های رژیم صهیونیستی هستند. اسرائیل در گزارش خود مدعی شده است که چهار دیپلمات ایرانی توسط فالانکس ربوده شده و توسط این نیروها کشته شده و اجساد آنها به خاک سپرده شده است. اسرائیل دشمن ما است و ما نمی توانیم به گزارش های آن اعتماد کنیم. اسرائیلی ها مانند گذشته حضور برخی از زندانیان در زندان های خود را تکذیب کردند ، اما معلوم شد که این زندانیان در زندان های این رژیم هستند.

سردار حسین دگان ، وزیر دفاع سابق در سال 2016 به خبرگزاری دفاع مقدس گفت: “ما ادعا می کنیم که این افراد زنده و اسیر رژیم صهیونیستی هستند و شواهدی از آن وجود دارد. آنها باید مسئول سلامت و ایمنی افراد باشند. چهار دیپلمات. “ما از نظر قانونی و سیاسی این کار را انجام می دهیم و انجام می دهیم تا بتوانیم آنها را آزاد کنیم. دولت با این موضوع برخورد خواهد کرد.”

پیشتر ، چندین مقام ایرانی ، از جمله سفیر سابق ایران در بیروت گازن رکن آبادی ، در سی و یکمین سالگرد ربودن چهار دیپلمات ، که در 4 ژوئیه 2013 در اتحادیه روزنامه نگاران لبنان انجام شد ، گفتند که “چهار” دیپلمات ایرانی ربوده شده بودند. زنده و در اسرائیل ».

مرکز اسناد انقلابیون اسلامی نیز گفت: “اگرچه در ابتدا گفته می شد که سیدمحسن موسوی کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت و حومه آن کشته شده است” اما شواهد موجود نشان می دهد که آنها در اسرائیل هستند. اسارت “

یک زندانی یونانی آزاد شده از زندان های اسرائیل نیز با استناد به سفارت ایران در یونان مدعی شد که هر چهار ایرانی را در زندان های اسرائیل دیده است.

البته برخی نیز بر شهادت این 4 دیپلمات ایرانی تأکید دارند.

ران برگمن در کتابش “برخیز و فوراً او را بکش” (فوریه 2017) به نقل از روبرت حاتم (مسئول کشتن فالانژیست ها) می گوید: “فالانکس ها چهار دیپلمات ایرانی را با اجازه اسرائیلی ها کشتند.

سمیر جئوگیا برای اولین بار در فوریه 1987 اظهار داشت که دیپلمات های ایرانی در شرق الباربار ربوده شده اند ، اما بعداً در مکانی کشته شدند که او از آن بی اطلاع بود.

او هنگامی که چهار دیپلمات ایرانی بیست و شش سال پیش ربوده شدند فرماندهی نیروهای فالانکس را بر عهده داشت و اکنون آنها را به عنوان بخشی از حزب نیروهای لبنان رهبری می کند.

** بیانیه عیسی ایوبی در مورد شهادت دیپلمات ها

در ژوئیه 1996 ، عیسی ایوبی ، روزنامه نگار قومیتی لبنانی لبنان الدیار ، معاون رئیس شبکه جهانی ، ولتر ، گفت که وی با دیپلمات های ایرانی در زندان است.

وی به سردار احمد متوسلیان و همراهانش در مورد روزهای خود در زندان های اسرائیل گفت: “من نمی توانم از زمان ورود به سلول نه صحبت کنم و نه حرکت کنم.” همه یا اکثر آنها از یافتن شخص دیگری در این نزدیکی متعجب شدند. آنها شروع به صحبت کردند. من نمی توانستم بفهمم که آنها به یکدیگر چه می گویند. سپس با حاج احمد ملاقات کردم که از من درباره خودم و هویتم و علت آمدن من از آنجا پرسید. من آن زمان نمی دانستم آنها چه کسانی هستند و چه ملیتی دارند. آنها گفتند: “ما دیپلمات های ایرانی هستیم و فالانکس ما را در یک ایست بازرسی ربوده است.”

پس از یک هفته زندان ، مملو از خاطرات و گرمای خاص ، یک نگهبان زندان آمد و گفت ما را از زندان بیرون می آورند و باید آماده شویم. 5 نگهبان به ما نزدیک شدند. 3 نفر از آنها کیسه هایی را روی سر ما کشیدند. این یک عمل معمول بود. دست ما را بستند. ما را یکی یکی سوار جیپ کردند. ما می توانیم کمی نور را از طریق بافت های روی سر خود احساس کنیم. آنها ما را به مکانی نزدیک کارنتینا ، که در کنار زندان ما بود ، بردند. آنها ما را وادار کردند تا در صف صخره های کنار دریا بایستیم.

ناگهان صدای شلیک گلوله را شنیدیم. احساس کردم اجساد افراد کنارم روی زمین افتادند اما هیچ گلوله ای به من اصابت نکرد. صدای فریاد و ناله ای را در اطرافم شنیدیم. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه شنیدم یکی از تیراندازان به من می گوید: “این کار را به من بسپار”. یک لحظه فکر کردم که می خواهد مرا به قتل برساند. اما او شانه های من را گرفت و به سمت جیپ برد و تیراندازی ادامه یافت. چند دقیقه بعد ، جیپ ها موتور خود را روشن کردند و مرا به سیاه چال بردند. “اواخر ژانویه 1983 بود.”

داستان عیسی ایوبی بار دیگر احتمال شهادت این دیپلمات ها را در رسانه ها مطرح کرده است و افراد مختلف سعی کرده اند در اظهارنظرهای مختلف یادآوری کنند که احتمال شهادت این دیپلمات ها نیز یکی از احتمالات قوی این پرونده است. به

البته سید رائد موسوی فرزند جاودانه سید محسن موسوی نیز در مورد اظهارات ایوبی گفت:. متأسفانه اظهارات وی با هیچ یک از اسناد و داستانهای دیگر مطابقت ندارد. “

** ما باید شانس زنده ماندن دیپلمات ها را افزایش دهیم

سید رائد موسوی ، فرزند جاودانه سید محسن موسوی که به عنوان دبیرکل انجمن دفاع از دیپلمات های ربوده شده ایرانی از جزئیات محاکمه و آزار سیاسی و بین المللی چهار دیپلمات مطلع بود ، به خبرگزاری تسنیم گفت. آژانس:

وی می گوید: “تا زمانی که سندی که شهادت این عزیزان را تأیید کند در دست نداریم ، باید احتمال زندگی آنها را در نظر بگیریم.” او به او اجازه ازدواج نمی دهد زیرا طبق شرع ، عرف و قانون آنها در حاکمیت زندگی می کنند.

ما سندی برای زنده بودن نداریم به این معنا که فیلم ها و عکس هایی از این زندانیان داریم ، اما اینطور نیست:

1- آنها در روز اول شکنجه شدند: در این رابطه سناریویی گفته می شود که طبق آن آنها می خواستند آنها را بعد از اسارت منتقل کنند ، یکی از آنها می گوید که حاج احمد می خواست یکی از نگهبانان را خلع سلاح کند و آنها او را به عنوان شهید کشتند و درگیری درگرفت و همه مجروح؛ این مورد توسط سه یا چهار داستان مختلف روایت می شود.

2- آنها هنوز در اسارت هستند: سید Raed موسوی می گوید: “ما حداقل در سه مورد زندانیانی که از فلسطین اشغالی آزاد شده اند متفاوت نقل قول شده است:” ما در انتقال افراد را دیدیم و آنها به ما گفتند که “شما ما را اینجا دیدید.” “آخرین مورد مربوط به همان زندانی یونانی بود که منبع آن توسط نشریه خارجی رای الیوم داده شد.”

با این حال ، آخرین اخبار و گزارش های رسمی در ایران نشان می دهد که دیپلمات های ایرانی در زندان های اسرائیل زنده و سرحال هستند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *