6 نکته از نشست خبری کمالوندی و اراکچی درباره برجام – اخبار دیپلماسی – اخبار بین المللی تسنیم


به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم ، همزمان با تاریخ انقضای 60 روزه ایران برای کشورهای اروپایی برای تصمیمات جدید ما برای کاهش تعهدات بورژیا ، امروز (یکشنبه ، 7 تیر) در یک نشست خبری با حضور مقامات دولتی عباس آراختی و بهروز کمالوندی به سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد.

در این جلسه ، اراکچی و کمالوندی با اعلام اینکه گام دوم در کاهش تعهدات بورژیا از سوی ایران به تفصیل توضیح داد ، در عین حال به چند نکته مهم اشاره کردند:

1- غنی سازی ؛ در حال حاضر 5 درصد ما به اندازه نیازمان غنی می کنیم

هر دو مقام کشورمان در این نشست تاکید کردند که ایران دیگر به محدودیت های اعمال شده در برجام برای سطح غنی سازی پایبند نخواهد بود و غنی سازی بالای 3.67 درصد را مطابق با نیازهای کشور در زمینه های مختلف آغاز می کند. کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کار فنی تا چند ساعت دیگر به پایان می رسد و روند غنی سازی بیش از 3.67 خواهد بود. 5 درصد غنی سازی برای نیروگاه ها ، 20 درصد غنی سازی برای بحث های پزشکی و 60 درصد غنی سازی برای موتورهای هسته ای مورد نیاز است. اگر امروز تصمیم گرفته شود ، کشور به منابع سوخت نیروگاه ها نیاز دارد. بسته به سفارش دریافتی ، شیب غنی سازی نیز می تواند افزایش یابد. شیب سهام نیز می تواند افزایش یابد.

2- وضعیت راکتور در اراک

کمالوندی همچنین در مورد بحث راکتور اراک گفت: در مورد راکتور اراک این اتفاق افتاد که لوله های مخزن اصلی با این سیمان پر شده است. در آن زمان ، ما با توجه به اینکه می توان آن را دوباره احیا کرد ، این مسیر را دنبال می کردیم. تولید ایزوتوپها و داروهای رادیویی در این راکتور چندین برابر بیشتر از راکتور قبلی است. به این س “ال که “کدام راکتور را ترجیح می دهید؟” ، ما پاسخ می دهیم که ما یک راکتور ارتقا یافته را ترجیح می دهیم. اکنون بسته به وضعیت راکتور می توانیم بر اساس تصمیم مقامات به سراغ هریک از آنها برویم.

3- امیدی به Instex وجود ندارد

ابزار تسهیل تجارت بین ایران و اروپا یا اینستکس نتوانسته نیازهای اقتصادی مشروع ایران در برجام را برآورده کند ، بنابراین مقامات ما به این مکانیسم مالی اعتراضات زیادی کرده اند و آن را ابزار مفیدی برای دیدار در این زمینه نمی دانند. هیچ امیدی و امیدی به هیچ کشوری نداریم ، چه برسد به اروپایی ها و اینستکس. ما با همه شرکا و همسایگان ابتکارات و روش هایی داریم ، یکی از این ابتکارات و راه ها اروپا و دیگری Instex است. ما نه امیدی داریم و نه ناامیدی ، و به دستگاه کشور گفته می شود که به اینستکس تکیه نکنید. ما تعلل نمی کنیم و با اطمینان حرکت می کنیم.

4- آینده ایران و جلسات 1 + 4 چه خواهد شد؟

شب گذشته ، امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با حسن روحانی ، رئیس جمهور ، درباره آخرین تحولات مربوط به توافق هسته ای به تبادل نظر پرداخت. در همین حال ، برخی از خبرگزاری ها به نقل از کاخ الیزه گزارش می دهند که در مذاکرات هر دو طرف توافق کردند تا شرایط از سرگیری مذاکرات بین همه طرف های شورای امنیت سازمان ملل متحد تا 15 ژوئیه ، یعنی تا 15 ژوئیه ، بررسی شود. آراچی چی امروز درباره آینده مذاکرات ایران و 1 + 4 گفت: “اینکه اروپایی ها به خواسته های ما عمل نکردند و ما مجبور شدیم گام دوم را برداریم به این معنا نیست که هیچ گونه رایزنی دیپلماتیک وجود ندارد.” نمونه آن سخنرانی آقای مکرون برای دومین بار در یکی دو هفته اخیر است. آقای روحانی گفت در صورت لغو تحریم ها ، حضور آمریکا در مذاکرات 1 + 5 مانعی نخواهد بود. البته ایالات متحده برجام را ترک کرده است و ما مفهومی به نام 1 + 5 که اساس 1 + 4 است نداریم. ایالات متحده برجام را ترک کرده است و نمی تواند از هیچ مکانیزم برجام استفاده کند ، اما آنها می توانند در P5 + شرکت کنند 1 جلسه به شرطی که من چنین گفتم. اولین شرط ما تحریم های نفتی و بانکی است و سایر تحریم ها مورد توجه قرار می گیرد.

5- اعلام جزئیات مرحله سوم: 60 روز دیگر

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ، 7 مه ، در واکنش به عدم تحقق وعده های کشورهای اروپایی ، بیانیه ای صادر کرد و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از امنیت ملی و منافع و حقوق مندرج در مواد 26 حمایت می کند. و 36 شورای امنیت سازمان ملل متحد “برجام را متوقف می کند”. در بیانیه ای که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای صادر شد ، ایران به سایر طرف های آژانس بین المللی انرژی اتمی 60 روز مهلت داد تا به تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی عمل کنند. پس از انقضای مدت ، ایران تصمیم گرفت محدودیت های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ذخیره 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده و همچنین سطح غنی سازی 3.67 درصد را رعایت نکند.

امروز عباس آراچی ، معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که تا 60 روز دیگر و در صورت عدم رفع نیازهای ایران در برجام ، تهران گام سوم را بر می دارد. وی گفت: “ما نه تنها مرحله سوم بلکه مراحل بعدی را نیز مطالعه کرده ایم.” گام سوم اعلام دو ماه دیگر و بعد از 60 روز است.

6- پرونده مختومه شد. ما نتیجه را بررسی نمی کنیم

دولت ترامپ پس از خروج از برجام در ماه مه 1997 ، تحریم های اقتصادی مختلفی را علیه ایران وضع کرد ، اما نتوانست ایران را وادار به رعایت خواسته های آن کند. ترامپ معتقد است که مذاکرات جدید با ایران باید آغاز شود و تهران باید به خواسته های آمریکا عمل کرده و توافقنامه جدیدی را امضا کند. با این حال ، مقامات عالی رتبه کشورمان بارها تاکید کرده اند که دیگر در مورد توافقی که قبلاً به دست آمده مذاکره نمی کنند. در همین رابطه اراکچی امروز گفت: ما باید فرار کنیم. وقتی خواسته های ایران برای لغو تحریم ها برآورده شود ، برجام بهبود می یابد.

انتهای پیام / +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *