تولید پودر سفیده تخم مرغ به روش الکتروهیدرودینامیکی در دانشگاه تبریز



ایسنا/ آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برای اولین بار در جهان پودر سفیده تخم مرغ به روش الکتروهیدرودینامیک تهیه و تولید شد.

یکی از اعضای هیئت علمی فیزیک دانشگاه تبریز در این خصوص گفت: پودر سفیده تخم مرغ منبع غنی پروتئین است که به دلیل ویژگی های عملکردی آن در صنایع غذایی به ویژه در صنایع شیرینی پزی و نانوایی کاربرد فراوانی دارد.

دکتر وحید سیاهپوش با بیان اینکه امروزه تقاضا برای پودر پروتئین تخم مرغ به دلیل بهداشت، حمل و نقل آسان، نگهداری طولانی تر و ایمنی میکروبی در مواد غذایی بسیار بیشتر از سفیده تخم مرغ مایع است، تصریح کرد: در روش های معمول تولید پودر پروتئین تخم مرغ مانند خشک کردن پاششی ارزش محصول را دارد. استفاده از روش خشک کردن انجمادی نیز به دلیل هزینه بالای آن در صنعت بی سود است.

وی افزود: در سال های اخیر استفاده از خشک کردن الکتروهیدرودینامیکی به عنوان یک روش جدید خشک کردن غیرحرارتی برای غذاهای حساس به حرارت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این روش از هوای یونیزه (پلاسما) برای تبخیر رطوبت مواد غذایی با استفاده از میدان الکتریکی قوی استفاده می شود.

سیاهپوش یادآور شد: در پژوهش حاضر که در آزمایشگاه کاربردهای بیولوژیکی پلاسمای سرد پژوهشکده فیزیک کاربردی و نجوم دانشگاه تبریز انجام شد، پودر سفیده تخم مرغ به روش الکتروهیدرودینامیک تهیه شد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه، نسبت به سایر روش‌های تولید این پودر مانند خشک‌کردن اسپری و انجماد، نیاز به انرژی و هزینه کمتری دارد و از خواص عملکردی و تغذیه‌ای بالاتری برخوردار است.

به گفته وی، نتایج اولیه این مطالعه در مجله معتبر Food Chemistry با امتیاز 9.23 تحت عنوان: تهیه پودر سفیده تخم مرغ به روش خشک کردن الکتروهیدرودینامیکی و تأثیر آن بر ویژگی های کیفی و خواص عملکردی منتشر شد.

وی افزود: مطالعه حاضر در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده و تحقیقاتی برای بهبود این روش برای استفاده در اندازه گیری های تجاری و صنعتی در حال انجام است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *