صباح زنگنه: دولت سیزدهم از نظر سیاست های آسیایی آمادگی خوبی داشته است



این کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: نباید طوری رفتار کرد که انگار غرب زدگی در صحنه جهانی وجود ندارد، بنابراین حرکت یکجانبه می تواند آسیب بزرگی به عدم تعادل و توازن سیاست خارجی وارد کند.

صباح زنگنه در گفت وگو با ایسنا، در تحلیل عملکرد سیاست خارجی دولت در دو سال گذشته، برشمرد: شعارها و وعده های اصلی دولت در حوزه سیاست خارجی; این گفتگو در مورد سیاست حسن همجواری، توجه به شرق و توسعه روابط با کشورهای آسیایی بود و در خصوص برجام ابتدا گفته شد که برجام غیرقابل قبول است، اما بعداً در اجرای سیاست دولت این موضوع مطرح شد. تصمیم گرفته شد که برجام قابل بازیابی و یکی از مزایای آن است

وی تصریح کرد: اینها محورهای اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم بود و تلاش شد روابط با همسایگان در امر حسن همجواری بهبود و اصلاح شود. البته متغیرهای متعددی در این زمینه وجود داشت، مانند تقاضای برخی از کشورهای بزرگ که با بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه به ویژه عربستان می توان از بحران های منطقه ای جلوگیری کرد و به ثبات در بازار جهانی نفت دست یافت. .

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی همچنین گفت: انتظار داریم پیامدهای این همگرایی منطقه‌ای را بر اقتصاد کشورها و سایر بحران‌های منطقه‌ای مانند یمن، سوریه و لبنان ببینیم و کنترل بازار نفت تا چه حد خواهد بود. یا قیمت‌ها در بازار جهانی نفت تحت تأثیر قرار می‌گیرند.»

زنگنه ادامه داد: در سیاست آسیایی یعنی شرق آمادگی خوبی صورت گرفته اما 90 درصد آن در قالب تفاهم نامه است و توافقی صورت نگرفته است. ناگفته نماند اجرای توافقات. در حال حاضر بحث بر سر این است که مثلا ایران در هنگام فروش نفت، ارزش دلار با چین را به جای دلار به یوآن محاسبه کند، اما باز هم حجم صادرات نفت، گاز و میعانات گازی ایران بسیار کم است و مطابق با استانداردهای موجود نیست. الزامات در اینجا سیاست نگاه به شرق و صحبت می کنند.

وی معتقد است نگاه به شرق به این معنا که غرب زدگی در صحنه جهانی وجود ندارد، نادرست است، بنابراین حرکت در یک جهت می تواند آسیب بزرگی به عدم تعادل و توازن سیاست خارجی وارد کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *