افزایش ۷۵ درصدی کل درآمد تعرفه مراقبت – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز



به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس، رئیس شورای عالی نظام پرستاری مبنی بر اینکه وزارت بهداشت از برای اجرای قانون تعرفه های خدمات پرستاری کم کاری کرد.

ماده واحده قانون تعرفه گذاری خدمات سلامت پس از تصویب در تیرماه 1385 برای اجرا در مرداد 1385 به دستگاه ها از جمله وزارت بهداشت ارسال شد. وزارت بهداشت مبنای خدمات و تعرفه خدمات را بر اساس ماده واحده تعیین می کند آمار و برای تصویب و طرح در شورای عالی بیمه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه و ادامه داد که به دلیل کمبود اعتبارات لازم به سال 1401 موکول شد.

در سال 1399 با تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم اجرای قانون تعرفه های خدمات، آیین نامه اجرایی قانون مذکور در دبیرخانه شورای عالی بیمه درمان تهیه و به تصویب هیأت وزیران رسید. آگوست 1400. .

در راستای اجرای قانون، مراجع ذی ربط در ستاد وزارت بهداشت در مراحلی چون اخذ موافقت شورای عالی بیمه سلامت، تصویب هیات وزیران، تدوین و صدور فعالیت های زیادی انجام داده اند. دستورالعمل رسیدگی به مدارک توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، تهیه و صدور سند فنی. مرکز آمار و مدیریت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در راستای اجرای تعرفه خدمات پرستاری در شرکت های HIS، تفاهم نامه ای تنظیم کرد. تفاهم وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در خصوص انتقال و توزیع اعتبارات، تخصیص اعتبارات لازم در اوبان 1401 و پرداخت علّی مرحله اول به دانشگاه ها حساب به همراه ابلاغ نحوه پرداخت و ابلاغ ضوابط و دستورالعمل های اجرایی توزیع مجدد منابع از جمله اقدامات اجرایی برای دستیابی به این هدف بود.

همچنین طبق اصلاحیه جدید دستورالعمل توزیع مجدد برای پرداخت فاز دوم در اسفند 1401 اعلام شد که در حال حاضر دانشگاه ها/دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور در حال انجام محاسبات عملکردی و غیرکارکردی ک برای پرداخت تعرفه هستند. وجود دارد.

از دیگر فعالیت های انجام شده توسط وزارت بهداشت، کنترل تامین مالی اجرای قانون مذکور در قالب درمان سرانه در فهرست اعتباری سازمان های بیمه گر از سال 1402 می باشد.

لازم به ذکر است که نظارت بر اجرای قانون و بررسی مستمر تغییرات پیشنهادی در توصیه های ذکر شده از برنامه های جاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت است که در راستای بهینه سازی انجام می شود. قانون را اجرا کنند.

بدون شک افزایش 30 درصدی هزینه نسبی (k) مراقبت های پرستاری و در نتیجه افزایش 75 درصدی درآمد تعرفه پرستاری از دستاوردهای وزارت بهداشت دولت سیزدهم است. .

با همین رویکرد ده ها جلسه کارشناسی در وزارت بهداشت برای تدوین سند توزیع مجدد و ارزیابی خدمات پرستاری در سال 1402 انجام شد که در نتیجه این سند از سال جاری به طور کامل اجرا می شود.

در جلسات کارشناسی دبیرخانه شورای عالی بیمه و در جریان رایزنی با سازمان های بیمه گر گرم و دبیر هیأت مدیره از طریق معاونت پرستاری، افزایش 35 درصدی ضریب ریالی از 14900 تومان به 20100 تومان و افزایش میانگین بیش از 30 درصدی ارزش نسبی (ک پرستاری) تصویب شد که در نتیجه در مجموع حدود 75 درصد افزایش درآمد از کرایه و همچنین افزایش تعداد خدمات ارائه شده از 17 بسته به 27 بسته.

بی شک افزایش درآمد ذکر شده نشان از افزایش های آتی نرخ پرستاری دارد و این افزایش نویدبخش شرایط مساعدتری برای پرستاران در سال جدید و پس از آن است.

تلاش جدی وزارت بهداشت برای اعطای وام تعرفه ای تا روزهای پایانی سال گذشته ادامه داشت و تاکنون تقریبا 70 درصد از این وام به بیمه های پایه اختصاص یافته است و پس از آن دانشگاه های علوم پزشکی، سازمان های بهزیستی، نیروهای مسلح و… بخش های غیر دولتی

تمام تلاش وزارت بهداشت در راستای ارتقای نیروی انسانی و کیفیت خدمات سلامت از طریق اجرای قانون نرخ پرستاری همراه با اصلاح عدالت حقوقی است. زیرا مردم برای دارو یا مراقبت هزینه می کنند و شایسته دریافت خدمات با کیفیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *