آشنایی با اتصالات c-lok

برای اتصالات c-lok قسمت‌های مختلف یک سیستم پنوماتیک، کنترل فشار هوای داخل سیستم و تغییر جهت هوای فشرده از قطعاتی تحت عنوان اتصالات پنوماتیک c-lok استفاده می‌کنند که این قطعات اجزای مختلف سیستم را در کنار هم نگه داشته و موجب افزایش سرعت سیستم خواهد شد. سیستم پنوماتیک مانند هر سیستم پیشرفته دیگری، برای اتصال قسمت‌های مختلف به یکدیگر نیاز به رابط‌هایی دارد که این دو قطعه را به هم متصل کرده و بین آن‌ها ارتباط لازم را ایجاد کند. اتصالات پنومانیک از جنس فلزی ( برنجی یا کروم)، آلومینیومی، پلاستیکی و پلیمری ساخته می‌شوند و در برابر عوامل بیرونی و فشار، مقاومت قابل توجهی از خود به نمایش می‌گذارند.

 

لوله، شلنگ، پیپ ودر دسته اتصالات پنوماتیک جای می‌گیرند . اتصالات پنوماتیک بسته به نوع نصب در داخل سیستم، در 3 دسته تقسیم بندی کرد.

 

اتصال پنوماتیک T: در سیستم‌هایی که لازم است فشار زیاد تحت کنترل در آید، از اتصالات T کمک می‌گیرند. این اتصالات چند شاخه، فشار وارده را کاهش داده و نصب آن‌ها نیاز به ابزارهای پیچیده ندارد.

اتصالات L یا زانویی پنوماتیک: همانطور که از اسم اتصالات زانویی پیدا است، با زاویه 90 درجه مورد استفاده قرار گرفته و از آن‌ها برای اتصال شیلنگ‌ها بهره می‌برند تا به کمک زاویه این قطعات، شیلنگ حالت درستی پیدا کند. این نوع اتصالات با لوله‌های نایلونی سازگاری بالایی داشته و برای نصب آن‌ها به فضای زیادی احتیاج نخواهید داشت.

اتصالات مستقیم پنوماتیک: اتصالات مستقیم یک سیستم پنوماتیک را مستقیما به شیلنگ یا لوله متصل می‌سازد. برای محکم کردن اتصالات مستقیم از پیچ و مهره استفاده می‌کنند و با توجه به تنوع سیستم‌های پنوماتیک، در قطرهای مختلفی تولید می‌شود.

اتصالات Y شكل پنوماتیک: اتصالات Y شكل به دلیل سرعت عمل بالا، برای قطع و وصل کردن سریع سیستم به کار برده می‌شوند و در صنایع رباتیک، بسته بندی، خطوط هوایی، حمل و نقل و نساجی کاربرد فراوانی دارند.

انواع برندهای اتصالات پنوماتیک:

اتصال پنوماتیک cbc

اتصال پنوماتیک CPC

اتصال پنوماتیک CDC

اتصال پنوماتیک تایوانی

اتصال پنوماتیک تایوان

اتصال پنوماتیک درجه

اتصال پنوماتیک کره ای

اتصالات پنوماتیک چیست؟

سیستم های فشار پنوماتیک شامل فرآیندی است که در آن عملیات توسط گاز تحت فشار یا هوای فشرده انجام می شود. “اتصالات  پنوماتیکانتقال نیرو از طریق حرکت کنترل شده گازهای تحت فشار (از جمله هوا) را نشان می دهد. در هر سیستم مجهز به اتصالات پنوماتیک، گازهای تحت فشار، معمولاً از طریق یک شبکه ضد هوای لوله های سفت و سخت یا شلنگ های مقاوم و انعطاف پذیر به مکان مورد نیاز منتقل می شوند.

 

اکثریت قریب به اتفاق این مجاری به طیف گسترده ای از اتصالات فیتینگ پنوماتیک، کوپلینگ ها، شیرآلات و آداپتورها به یکدیگر متصل می شوند. به عنوان یک توصیف کلی، اتصالات پنوماتیک می تواند هر نوع اتصال دهنده ای باشد که برای اتصال اجزا یا دستگاه ها در یک سیستم پنوماتیک و تحت فشار طراحی شده است.

 

این سیستم ها و اتصالات امروزه از ساخت و ساز، مونتاژ و راه اندازی خط تولید گرفته تا تنوع گسترده ای از ماشین آلات صنعتی، ابزار دستی و تجهیزات میز کار، به طور گسترده ای در تمام صنایع و کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از محیط های محل کار، قدرتی که سیستم پنوماتیک ارائه می دهد، اغلب می تواند همه کاره، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و ایمن تر از تنظیماتی باشد که توسط موتورهای الکتریکی مختلف و محرک ها تأمین می شود.

 

محصولات مرتبط:

 

شیلنگ سیلیکونی

شیلنگ پنوماتیک

شیلنگ هیدرولیک

شیلنگ آب معمولی

کانال فلکسیبل

چه قسمت هایی به اتصال پنوماتیک نیاز دارند؟

اتصالات پنوماتیک جهت اتصال قسمت‌های مختلف یک سیستم پنوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اتصالات شامل قطعات مختلفی نظیر لوله، شلنگ، پیپ وهستند و بسته به نوع کاربردی که دارند در دسته‌ بندی‌های مختلفی جای می‌گیرند. این اتصالات جز پرمصرف‌ترین قطعات مورد استفاده در سیستم‌های پنوماتیک بوده و باعث افزایش سرعت عمل سیستم خواهند شد.

 

یک سیستم پنوماتیک از اجزای مختلفی تشکیل شده است که برای اتصال تمام این اجزا به یکدیگر باید از اتصالات پنوماتیک بهره برید، از همین رو طبیعی است که هنگام پیاده سازی یک سیستم نیاز زیادی به آن‌ها پیدا کنید. این اتصالات از مواد فلزی،آلومینیومی، پلاستیکی و پلیمری ساخته شده و جنس فلزی آن یک آهن با لایه کروم و برنجی است.

 

انواع اتصالات پنوماتیک

این اتصالات بسته به سبکی که در داخل سیستم پنوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. سه دسته پر استفاده از اتصالات پنوماتیک شامل این موارد هستند:

 

زانو پنوماتیک

مستقیم پنوماتیک

رابط پنوماتیک

سه راهی پنوماتیک

فیتینگ پنوماتیک

 

 

اتصالات L: این اتصالات با زاویه 90 درجه استفاده می‌شوند و به آن‌ها اتصالات زانویی هم گفته می‌شود. معمولا شلنگ‌ها توسط اتصالات زاویه‌دار به هم متصل شده تا جهت درستی پیدا کنند. علاوه بر کاربردی بودن این لوله‌ها، فضای کمی را اشغال کرده و با لوله‌های نایلونی سازگاری زیادی دارند.

اتصالات مستقیم: اتصالات مستقیم با مواد و قطرهای مختلفی ساخته می‌شوند تا بتوانند پاسخ گوی نیاز انواع سیستم‌های پنوماتیک باشند. در این اتصالات یک جهت مستقیما به سیستم متصل شده و سمت دیگر به لوله یا شلنگ وصل خواهد شد. برای محکم کردن اتصالات مستقیم هم از پیچ و مهره استفاده می‌کنند.

اتصالات T: از این اتصالات جهت کنترل فشار یک سیستم استفاده می‌کنند. اتصالات تی دارای چند شاخه بوده و می‌تواند قطعات را به صورت سه جانبه در کنار هم قرار دهد. نصب اتصالات T بسیار راحت است و به ابزار خاصی برای آن نیاز نخواهید داشت.

تبدیل شیلنگ پنوماتیک: برای اتصال دو عدد شیلنگ پنوماتیک به یکدیگر.

سه راهی پنوماتیک: برای اتصال سه عدد شلنگ پنوماتیک به یکدیگر.

رابط پنوماتیک: مخصوص اتصال شیلنگ های پنوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *