لغو قیمت گذاری اجباری خودرو تا پایان سال / واگذاری سهام دولت مغرب در آذرماه



رئیس سازمان خصوصی سازی از لغو قیمت گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران خودرو تا پایان سال و کاهش سهام دولت در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در دی ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسین قربان زاده در نشست خبری که به مناسبت واگذاری 12 درصد سهام به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بورس رسمی قرارداد برگزار شد، قیمت پایه سهام را یک هزار و 397 تومان اعلام کرد. که معادل ارزش روز سهم و 90 درصد ارزش اضافی بلوک می باشد و نسبت به سال قبل 3 برابر افزایش داشته است. قیمت هر سهم در آخرین روز قبل از واگذاری 605 تومان و قیمت سهم فروخته شده پس از حراج 1851 تومان بود.

وی ادامه داد: ارزش کل بلوک به قیمت 605 تومان 35 هزار میلیارد تومان و به قیمت 1851 تومان 108 هزار میلیارد تومان است. قیمت پیشنهادی 270 بار تغییر کرد و قیمت با 32 درصد افزایش از 1397 تومان به 1851 تومان رسید. در این مزایده دو شرکت کننده از جمله شرکت پالایش نفت تهران و شرکت سرمایه گذاری اهداف شرکت داشتند که در نهایت شرکت تارگس برنده شد. بر این اساس امسال 32.6 هزار میلیارد تومان و پس از چهار سال هر سال 27.5 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز می شود. این انتقال بودجه دولت را برای کل سال 2019 تضمین کرد.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه از 12 اسفند سال 1400 آزادسازی بیش از 60 شرکتی که اوراق آنها آماده انتشار بود، گفت: بر اساس بند 9 تبصره 2 قانون بودجه بیش از 300 شرکت حذف شدند. از لیست انتقال به لیست گروه های یک و دو اضافه شده است و در ماه های آینده شاهد حراج های بیشتری خواهیم بود.

برگزاری حراج بلوک حاکمیتی سرخابی ها در دی ماه

قربان زاده از مزایده بلوک استقلال و پرسپولیس خبر داد و افزود: مزایده واگذاری بلوک کنترل این دو باشگاه در دی ماه انجام می شود، بنابراین سهام دولتی در اقلیت خواهد بود، زیرا پنجره دانلود اسناد و مدارک باز می شود. از 2 باشگاه AFC از 15 دسامبر افتتاح می شود و این دو باشگاه در پایان سال فرصت خواهند داشت تا مدارک خود را بارگذاری کنند. بنابراین کاهش سهام دولتی و حذف مالکیت مشترک آنها ضروری است. بین 17 تا 51 درصد از سهام دو باشگاه واگذار خواهد شد.

لغو قیمت گذاری اجباری محصولات سایپا و ایران خودرو تا پایان سال

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات مستمر در خصوص واگذاری سهام خودروسازان با حضور وزیر اقتصاد، نماینده وزارت حراست و کارشناسان، اظهار داشت: اتفاق نظر بر این بود که نگاه هنجاری باشد. سند باید تعریف شود برای خریداران که بر اساس آن منافع بخش خصوصی حداقل پنج سال خواهد بود، در سال آینده تعیین می شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: همه نیز بر لغو قیمت گذاری دستوری اتفاق نظر داشتند و تا پایان سال قیمت گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران خودرو لغو می شود. پس از آن باید سهام خصوصی شرکت ها واگذار شود تا سهام عمومی واگذار شود.

قربان زاده همچنین با اشاره به شرایط شرکت های مس و فولاد گفت: شرایط شرکت های مس و فولاد مانند وضعیت دولت در سایپا و ایران خودرو است و بر این اساس با مصوبه شورای عالی سیاسی. شورا، ماده 44 به وزارتخانه‌های ذیربط و شرکت‌های اصلی ذیربط یک دوره یک ماهه داده شده است که برای جایگزینی وثیقه هنوز این اتفاق نیفتاده است. وزارت اقتصاد در پایان ماه حق دارد سایر سهام دولتی را در لیست واگذاری قرار دهد.

واریز سود سهام در دو مرحله

وی با تاکید بر دو برابر شدن سود سهام نسبت به سال گذشته گفت: این سود طی دو مرحله به حساب مشمولان واریز می شود. مرحله اول تا پایان دسامبر، دوم – تا پایان سال.

رئیس آرپی جی درباره برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری منطقه ای نیز خبر داد: مدل جدید در ماه آینده در شورای عالی بورس تصویب می شود و جلسات آن در آینده نزدیک برگزار می شود.

به گفته قربان زاده تلاش می شود 13 شرکت سهامی غیر بورسی در بورس عرضه شوند اما همه شرکت ها شرایط عرضه را ندارند.

وی درباره سهام عدالت بازمانده نیز توضیح داد: 3.5 میلیون بازماندگان شناسایی شده و برای هر نفر 10 میلیون تومان سهام در نظر گرفته شده اما هنوز پرتفوی تشکیل نشده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *