جبران خسارت پرستار/ مانع سازمان دولتی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، قانون نرخ خدمات پرستاری در تابستان 1385 تصویب شد و از آن زمان تا دی ماه 1400 هیچ خبر دلگرم کننده ای برای پرستاران نبود. اما پس از ساماندهی نظام پرستاری، رایزنی و تشکیل جلسات با نهادها و وزارتخانه های مختلف، در نهایت مقرر شد از دی ماه 1400 مراقبت های پرستاری در قالب قانون نرخ مراقبت های پرستاری اجرا شود.

و این در حالی است که 10 ماه از آن زمان (دی ماه 1400) می گذرد و علیرغم اینکه بودجه حقوق پرستاران تعیین شده بود، اما به دلیل عدم تاخیر سازمان برنامه و بودجه، وجود دارد. در حال حاضر خبری از اجرای این قانون نیست.

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بودجه تعرفه خدمات پرستاری تصویب شده است اما برنامه و سازمان بودجه به نوعی جلوی پرداخت اعتبارات مصوب قانون را می گیرد.

وی افزود: اساساً سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت بودجه مصوب قانون تعرفه خدمات درمانی به وزارت بهداشت یا سازمان بیمه سلامت دلایل می دهد.

میرزابیگی ادامه داد: متأسفانه این تاخیر در پرداخت بودجه مرا نسبت به برنامه و سازمان بودجه بدبین می کند که بعداً می خواهد این بودجه را تامین کند.

در مورد غرامت پرستاران/ممانعت سازمان دولتی چطور؟

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه این بودجه در نهایت به سازمان بیمه سلامت تخصیص یافت، افزود: در نهایت بخشی از بودجه 5200 میلیارد تومانی قانون تعرفه های خدمات پرستاری به سازمان بیمه سلامت واریز شد. روزهای اخیر

وی با گلایه از تاخیر سازمان برنامه و بودجه در تخصیص بودجه قانون تعرفه های خدمات درمانی برای سازمان بیمه سلامت، گفت: بودجه اختصاص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه هنوز مهلت اجرای تعرفه ها را ندارد. . .

بودجه تخصیصی سازمان برنامه و بودجه هنوز در موعد مقرر برای تعیین تعرفه ها رعایت نشده است.

میرزابیگی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه باید به گونه ای تسهیل کند که بدهی مربوط به پرسنل پزشکی نیز از محل اجرای قانون تعرفه خدمات درمانی پرداخت شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 1000 میلیارد وام مصوب به سازمان بیمه سلامت پرداخت شده است، گفت: پرداخت های بیمه سلامت بر اساس ثبت نام خدمات درمانی در دانشگاه های علوم پزشکی انجام می شود. یعنی دانشگاه هایی که خدمات پرستاری را ثبت کرده و مدارک خود را به سازمان بیمه درمانی ارسال کرده اند، می توانند کمک هزینه پرستاری دریافت کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته سازمان برنامه-بودجه ای بخشی از افست مصوب تعرفه های پرستاری را به بیمه درمانی اختصاص داد، افزود: این مبلغ کافی نیست و بودجه 10 ماه گذشته باید تخصیص داده می شد.

سازمان بیمه سلامت زیرساخت های پرداخت حقوق پرستاران را در اختیار دانشگاه علوم بهداشت قرار داد

وی با اشاره به آمادگی زیرساخت های سازمان بیمه سلامت برای پرداخت تعرفه پرستاران، گفت: سازمان بیمه سلامت در سه تا چهار ماه گذشته این زیرساخت ها را آماده کرده و حدود 500 میلیارد تومان در بودجه برای این کار اختصاص داده است. تصویب اسناد مالی مرتبط با تعرفه خدمات پرستاری. .

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: سازمان های بیمه گر طبق دستورالعمل شورای عالی بیمه سلامت نرخ پرداخت می کنند.

وی در عین حال گفت: پرداخت موثر پرستاران از محل تعرفه ها ربطی به آنچه تاکنون دریافت می کنند ندارد. بودجه او از قبل مشخص است و او با وضع تعرفه های مراقبت ناکارآمد است آه تو چیزی که گرفتند باید قطع شود.

میرزابیگی با گلایه از سوء نیت سازمان برنامه و بودجه در تعیین اعتبار مصوب قانون تعرفه های خدمات پزشکی تاکید کرد: انتظار داریم دستگاه های نظارتی به سازمان برنامه و بودجه فشار بیاورند تا پرستاران به قانون خود برسند. حقوق زودتر

وی ادامه داد: این تاخیرها و سخنان بد مورد بی اعتمادی جامعه پرستاری است زیرا صبر آنها حدی دارد.

انتظار داریم دستگاه های نظارتی به سازمان برنامه و بودجه فشار بیاورند تا پرستاران زودتر به حقوق قانونی خود برسند.

رئیس سازمان نظام مراقبت پرستاری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و حمایت سران قوا در اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه باید در برخورد با پرستاران و ایجاد ناامیدی اجتهاد نکنند.

به گفته شهردار، خواهرخواندگی همیشه همراه مردم در بحران ها و مشکلات بوده است وجود دارد و بیشتر خدمات و مراقبت در مراکز درمانی بر دوش پرستاران است. در عین حال هیچ گاه خواسته ای بیش از حقوق قانونی اش نداشت وجود دارد.

قانون حق الزحمه پرستاران مهمترین خواسته پرستاران در 15 سال گذشته بوده است. بنابراین با گذراندن دوران سخت کرونا، انتظار می رود پرستاران از حمایت های معنوی و مادی بیشتری برخوردار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *