حمایت اجتماعی چیست؟ انواع، فواید، روش به دست آوردن آن


هر بار که برای تماس با یک دوست و صحبت با او یا در مورد چیزی، تلفن خود را به دست می آورید، حمایت اجتماعی دریافت می کنید. ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم که نمی توانیم بسیاری از نیازهای روحی و جسمی خود را بدون دیگران برآورده کنیم. بنابراین، ما همیشه نیاز به ایجاد روابط با دیگران داریم. آیا می دانید چه نوع حمایت اجتماعی وجود دارد و چگونه می توانیم حمایت اجتماعی را دریافت کنیم؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم.

حمایت اجتماعی به چه معناست؟

این عبارت یک تعریف ساده و خاص دارد: داشتن شبکه ای از روابط که به فرد کمک می کند تا در زمان های سخت بگذرد. این کمک ها ( تکیه گاه ها ) اشکال مختلفی دارند. حمایت اجتماعی کیفیت زندگی افراد را بهبود می بخشد و تاب آوری او را در برابر حوادث و بحران های زندگی افزایش می دهد.

انواع حمایت اجتماعی

1. حمایت عاطفی

این نوع حمایت اجتماعی شامل در آغوش گرفتن و گوش دادن حساس به درد و صحبت های طرف مقابل است. در این حالت فرد همدلی خود را به صورت کلامی و غیرکلامی نسبت به دیگری نشان می دهد.

2. حمایت از عزت نفس

درمانگر یا دوست شما به شما یادآوری می کند که چقدر ارزشمند هستید و به شما نشان می دهد که چه کارهایی می توانید انجام دهید. این نوع حمایت باعث ایجاد عزت نفس می شود. اکثر روان درمانگران از این روش برای حمایت از مراجعان خود استفاده می کنند.

3. پشتیبانی اطلاعات

در این صورت فرد دانش و تجربه خود را به دیگری منتقل می کند. فرض کنید می خواهید یک کسب و کار راه اندازی کنید، اما چیز زیادی از زیر و بم آن نمی دانید. دوست یا اقوام با تجربه بیشتر دانش خود را منتقل می کند و شما را راهنمایی می کند.

4. پشتیبانی ملموس

بارزترین نوع حمایت، کمک مستقیم به فرد برای حل مشکلات است. به عنوان مثال در مورد قبلی دوست شما به راهنمایی کلامی محدود نمی شود، بلکه به حمایت مالی از شما می پردازد. ممکن است بیمار شوید و خانواده‌تان برخی از کارهای روزانه‌تان را انجام دهند. اینها نمونه هایی از حمایت اجتماعی ملموس است.

مزایای حمایت اجتماعی

مزایای حمایت اجتماعی

1. انتخاب ها و رفتارهای سالم تر

یکی از مهم ترین مزایای حمایت اجتماعی، آموزش رفتارها و انتخاب های سالم در زندگی است. اگرچه گاهی اوقات این گروه ها ما را به بیراهه می کشانند، اما اگر به گروه های اجتماعی سالم بپیوندیم، بدون شک تاثیر مثبتی در زندگی ما خواهند داشت. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید سیگار را ترک کنید. ترک سیگار آسان نیست. عضویت در گروه های ترک سیگار و شنیدن تجربیات افرادی که بر مشکل غلبه کرده اند (حمایت اطلاعاتی) همراه با همدلی و تشویق آنها (حمایت عاطفی) می تواند سفر را آسان تر کند.

2. مبارزه با استرس

یکی دیگر از کارکردهای مهم حمایت اجتماعی کاهش استرس است. استرس یکی از بزرگترین مشکلات انسان مدرن است. همانطور که زندگی مدرن پیچیده تر و سریع تر می شود، سطح استرس بیشتر افراد افزایش می یابد. بنابراین ارتباط با افرادی که می توانند این استرس را کاهش دهند بسیار مهم است.

بر اساس یک مطالعه، افرادی که از حمایت اجتماعی برخوردار هستند، بهتر می توانند با صدمات و ضربه های روحی پس از تصادف کنار بیایند.

3. افزایش انگیزه

حمایت اجتماعی انگیزه فرد را برای رسیدن به اهدافش افزایش می دهد. به عنوان مثال، دانش آموزی که دوستان تحصیلی و والدین حامی دارد، ممکن است موفقیت تحصیلی بیشتری کسب کند.

چرا حمایت اجتماعی مهم است؟

ممکن است از خود بپرسید اگر حمایت اجتماعی نداشته باشم یا نخواهم چه چیزی را از دست می دهم. پاسخ باید پیامدهای عدم حمایت اجتماعی باشد. محققان سلامت روان و جسم نشان داده اند که بین حمایت اجتماعی ضعیف و بیماری هایی مانند افسردگی و حتی عملکرد مغز ارتباط وجود دارد. حمایت اجتماعی ضعیف با مشکلات زیر همراه است:

  • مصرف بیش از حد الکل؛
  • بیماری های قلبی عروقی؛
  • خودکشی کردن.

یک مطالعه هفت ساله بر روی مردان میانسال نشان داد کسانی که حمایت اجتماعی بیشتری دریافت می کردند کمتر در معرض مرگ زودرس بودند.

کدام حمایت اجتماعی بهتر است؟

تمام انواع ذکر شده در قسمت قبل مفید هستند، اما برای تعیین اینکه کدام یک مفیدتر است، باید به وضعیت فردی که نیاز به حمایت دارد نگاه کرد. یک فرد ممکن است به نوع خاصی از حمایت اجتماعی نیاز داشته باشد. گاهی اوقات ترکیبی از دو یا چند نوع پشتیبانی ضروری است.

در عین حال باید در نظر داشت که ارائه نوع نادرست حمایت اجتماعی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد، یعنی به جای اینکه حال فرد را بهبود بخشد، حال او را بدتر می کند. برای درک بهتر این سوال، به نتایج این مطالعه توجه کنید:

  • با مطالعه 103 زوج جوان مشخص شد که حمایت اطلاعاتی بیش از حد در قالب مشاوره یا توصیه، روابط طرفین را خراب می کند. برعکس، حمایت واقعی از نفس طرفین همیشه نتایج مثبتی را به همراه داشته است.
  • فقدان حمایت اجتماعی در این مطالعه رایج بود. 60 درصد از مردان و 80 درصد از زنان در این مطالعه گفتند که حمایت کمی از طرف شریک زندگی خود دریافت کردند و تنها یک سوم افراد معتقد بودند که حمایت بیش از حدی دریافت کردند.
  • مطالعه دیگری بر روی 235 زوج جوان مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد که مردان زمانی که حمایت عاطفی مورد نظر خود را دریافت می‌کنند، شادتر هستند و برای اکثر زنان کافی است که شوهرانشان تلاش کنند یا حمایت عاطفی ارائه دهند.

مجموع این تحقیق ما را به این نتیجه می رساند که برای دریافت حمایت عاطفی لازم کافی است با طرف مقابل صحبت کرده و خواسته خود را بیان کنید. روانشناسان بر گفتگوی طرفین برای روشن شدن الزامات تاکید دارند. مردم، حتی اگر عزیزترین بستگان ما باشند، نمی توانند افکار ما را بخوانند. بنابراین، با گفتن آنچه احساس می کنیم و نیاز داریم، می توانیم زندگی را برای خود و دیگران آسان تر کنیم.

چگونه حمایت اجتماعی دریافت کنیم؟

چگونه حمایت اجتماعی دریافت کنیم؟

تاکنون چیزهای مختلفی در مورد حمایت اجتماعی یاد گرفته ایم. حال این سوال پیش می آید که چگونه می توان خود را در معرض این حمایت قرار داد؟ چگونه می توان عضو گروه های مختلف اجتماعی شد و روابطی ایجاد کرد تا بتوانیم این حمایت را دریافت کنیم؟ در ادامه چند پیشنهاد دادیم.

1. با افراد جدید آشنا شوید

زمان زیادی می برد، اما ارزشش را دارد. ملاقات با افراد مختلف و دوستی با آنها حلقه اجتماعی شما را گسترش می دهد. هرچه افراد بیشتری را بشناسید و دایره دوستانتان بیشتر باشد، حمایت اجتماعی بیشتری خواهید داشت.

2. برای رابطه خود وقت بگذارید

اگرچه زندگی در دنیای امروز پر از مسئولیت است، اما برای دوستان و افرادی که به آنها اهمیت می دهید وقت بگذارید. ارتباط دو طرفه است؛ شما نمی توانید از کسانی که به ندرت درباره آنها سؤال می کنید، انتظار حمایت اجتماعی داشته باشید.

3. مستقل باشید

این پیشنهاد ممکن است مخالف حمایت اجتماعی به نظر برسد، اما اینطور نیست. مستقل بودن به معنای عدم نیاز به دیگران نیست، بلکه به معنای توانایی برآوردن نیازهای خود بدون تحمیل آنها به دیگران است. اگر شخصیت مستقلی داشته باشید، دیگران تمایل بیشتری به ایجاد روابط قوی تر و عمیق تر با شما خواهند داشت.

4. گوش کنید

اگر روز بدی را سپری می کنید، قطعاً ارزش داشتن یک هدست برای گوش دادن به درد دلتان را دارد، اما این یک ضرورت یک طرفه نیست. احتمالاً شخص مهم شما نیز گاهی به این حمایت نیاز دارد. بنابراین با تقویت مهارت گوش دادن همدلانه می توانید از طرف مقابل انتظار داشته باشید که این کار را برای شما انجام دهد. برای تقویت این مهارت می توانید:

  • از احساست بپرس
  • به آنچه می شنوید پاسخ مناسب بدهید.
  • به جای ربط دادن آنچه آنها به تجربیات گذشته خود می گویند، روی شناسایی احساسات و همدلی آنها تمرکز کنید.
  • به جای تمرکز بر آنچه می خواهید بگویید، بر آنچه می شنوید تمرکز کنید و آن را به درستی انجام دهید.

5. به حس ششم خود توجه کنید

اگر با افراد خاصی احساس راحتی و صمیمیت می کنید، به این معنی است که در یک محیط امن هستید و می توانید حمایت اجتماعی مورد نیاز خود را دریافت کنید. پس به حس ششم خود توجه کنید. آیا در کنار کسی احساس اضطراب و عصبی می کنید؟ آیا باید مدام بر گفتار و رفتار خود نظارت داشته باشید؟ در این صورت این فرد برای حمایت اجتماعی شما مناسب نیست.

برای اینکه بفهمید حس ششم شما در مورد یک شخص چیست، به این علائم توجه کنید:

  • آیا گفتگو به راحتی جریان دارد یا اجباری است؟
  • آیا احساس می کنید که طرف مقابل شما را واقعا درک می کند؟
  • آیا فکر می کنید واقعاً او را درک می کنید؟
  • وقتی او را ترک می کنید، خوشحال است یا ناراحت؟
  • آیا او را به خاطر ویژگی های مثبتش به حلقه دوستان خود اضافه کردید یا صرفا برای اینکه تنها باشید به سراغش رفتید؟

6. کمی بی خیال باشید

همه نمی توانند با همه دوست باشند. اگر با کسی رابطه دارید اما متوجه شده اید که این رابطه خوب نیست، به آن پایان دهید. گذشته را پشت سر بگذارید و به زندگی خود و ملاقات با افراد جدید ادامه دهید. نیازی به افتادن در دام یک رابطه سمی نیست. اسیر نگه داشتن کسی هم خوب نیست. این واقعیت که یک رابطه به پایان می رسد لزوماً به معنای بد بودن شما یا طرف مقابل نیست.

گاهی اوقات افرادی هستند که نمی توانیم به طور کامل از زندگی خود حذف کنیم. بهتر است به حمایت اجتماعی این افراد تکیه نکنید.

هشدار! این مقاله فقط جنبه آموزشی دارد و قبل از استفاده باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *