ایکیگای چیست؟ اهمیت آن و نحوه اجرای آن در زندگی


ایکیگای چیست؟ شاید این سوال هنوز به ذهن شما خطور نکرده باشد. ایکیگای یک مفهوم فلسفی باستانی است که بر زندگی مردم ژاپن تأثیر گذاشته است. برخی معتقدند این مفهوم دلیل شادی و طول عمر ژاپنی هاست. بنابراین، اصلاً تعجب آور نیست که این مفهوم در فرهنگ غربی نیز به کار می رود. در این مقاله به بررسی ریشه های این مفهوم فلسفی می پردازیم. همچنین اهمیت و معنای ایکیگای و نحوه اجرای آن در زندگی را توضیح خواهیم داد. پس اگر به مفاهیم و فرهنگ ژاپنی علاقه دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


ایکیگای به چه معناست؟

این اصطلاح ژاپنی به معنای “دلیل وجود” است. در ژاپنی، “iki” به معنای “زندگی” و “gai” معادل “ارزشمند” یا “ارزش داشتن” است. در واقع، ایکیگای هدف زندگی شماست، چیزی که شما را خوشحال می کند و هر روز به شما انگیزه می دهد که از خواب بیدار شوید.

ایکیگای معانی دیگری نیز دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • هدف از زندگی؛
  • آنچه زندگی را ارزش زیستن می کند؛
  • معنای زندگی؛
  • هدف شما در زندگی چیست؛
  • شادی

در فرهنگ ژاپنی، ایکیگای به معنای یافتن خوشبختی و رفاه در زندگی است، در حالی که در غرب، این مفهوم اغلب برای یافتن شغل مناسب به کار می رود. طبق تعبیر غربی از این مفهوم ژاپنی، شغل رویایی هر فرد دارای 4 ویژگی است:

  • شما او را دوست دارید؛
  • شما یک مهارت دارید؛
  • شما می توانید برای آن پول دریافت کنید؛
  • دنیا به آن نیاز دارد.

تصویر زیر مفهوم ایکیگای را بهتر نشان می دهد. نقطه مرکزی این نمودار، جایی که این 4 ویژگی به هم می رسند، ایکیگوی فرد است.

یافتن نمودارهای ایکیگای

خاستگاه ایکیگای

خاستگاه مفهوم فلسفی ایکیگای ریشه در عصر طلایی هیان در ژاپن دارد. با آغاز این دوره، دوران باستان ژاپن به پایان رسید و دوران فئودالی آغاز شد. این دوره از سال 794 آغاز و در سال 1185 به پایان رسید. بودیسم، ادبیات ژاپنی و مفاهیم فلسفی مانند ایکیگای در دوره هیان بسیار توسعه یافت.

امروزه این مفهوم قدیمی ژاپنی بیشتر در جزیره اوکیناوا رایج است. این جزیره در جنوب ژاپن واقع شده و دارای بیشترین جمعیت بالای 100 سال در جهان است. با این حال، ایکیگای تنها برای نسل قدیمی ژاپنی ها نیست، بلکه در میان نسل های جوان ژاپنی مقیم این کشور و خارج از کشور، می توانید افرادی را پیدا کنید که به یک زندگی کاری معنادار علاقه مند هستند.

چرا ایکیگای مهم است؟

امید به زندگی در ژاپن بیشتر از سایر نقاط جهان است و زنان به طور متوسط ​​88 سال و مردان به طور متوسط ​​81 سال عمر می کنند. اگرچه نمی توان نقش یک رژیم غذایی سالم ژاپنی را نادیده گرفت، اما بسیاری از ژاپنی ها معتقدند که ایکیگای راز زندگی طولانی و شاد آنهاست.

علاوه بر این، آگاهی از ایکیگای به شما کمک می کند:

  • سبک زندگی ایده آل خود را ایجاد کنید؛
  • تعادل بین کار و سبک زندگی سالم؛
  • تقویت روابط اجتماعی در محیط کار؛
  • رویاهای شغلی خود را دنبال کنید؛
  • از کارت لذت ببر.

با شناخت ایکیگای خود و درک معنای آن، هرکسی می تواند به شغل رویایی خود نزدیک شود و آنچه را که دنیا نیاز دارد انجام دهد. برای مثال تصور کنید که به آشپزی یا موسیقی علاقه دارید و هر روز از خواب بیدار می شوید تا بیشتر روز را به آشپزی یا موسیقی اختصاص دهید. در این صورت در طول روز با انگیزه و مشتاق از خواب بیدار می شوید و شب ها به امید فردای هیجان انگیز به رختخواب می روید.

ایکیگای به زنده ماندن در روزهای سخت با امید به فردای بهتر و ایجاد تعادل بین شکست ها و موفقیت های زندگی کمک می کند که منجر به زندگی طولانی و با کیفیت می شود.

4 گام مهم برای رسیدن به ایکیگای

مرحله اول: به 4 سوال مهم پاسخ دهید

1. به چه چیزی علاقه دارید؟

پاسخ به این سوال می تواند تعیین کننده فعالیت هایی باشد که بیشترین لذت را در زندگی برای ما به ارمغان آورده اند و باعث شده اند که ما بیش از هر زمان دیگری احساس سرزندگی و رضایت از زندگی کنیم. فعالیت های مورد علاقه افراد متفاوت است، به عنوان مثال:

  • قایقرانی؛
  • شعر؛
  • عکاسی از سنگ;
  • آواز خواندن
  • مطالعه رمان های تاریخی;
  • وقت گذراندن با دوستان.

هیچ اشتباهی در آن مورد وجود ندارد. فقط مهم است که به خودمان اجازه دهیم در مورد چیزهایی که دوست داریم عمیقا فکر کنیم و نگران چیزهایی نباشیم که در آنها خوب نیستیم.

2. در چه کاری مهارت دارید؟

هنگام پاسخ دادن به این سوال، می توانید در مورد مهارت هایی که کسب کرده اید، سرگرمی های خود یا حتی استعدادهایی که از کودکی نشان داده اید صحبت کنید. این پاسخ به استعدادها و توانایی های شما مربوط می شود. این فرصت ها ممکن است به علایق شما، نیازهای جامعه یا کاری که برای انجام آن پول می گیرید، مرتبط نباشد.

3. دنیا به چه چیزی نیاز دارد؟

در این موضوع، دنیا تمام دنیا نیست، بلکه جامعه کوچکی است که شما با آن در ارتباط هستید. آنچه جهان به آن نیاز دارد با توجه به آنچه دیگران در مورد شما و نیازهای اطرافیان شما فکر می کنند تعیین می شود. این نیازها از پرستاری تا کار داوطلبانه متغیر است. پاسخ این سوال به دیگران و رابطه شما با آنها بستگی دارد و لزوماً با نیازهای شما مطابقت ندارد.

4. برای چه چیزی حقوق می گیرید؟

پاسخ به این سوال مشخص می کند که افراد دیگر حاضرند برای چه چیزی بپردازند. ممکن است دوست داشته باشید شعر بنویسید یا یک صخره نورد با تجربه باشید، اما این بدان معنا نیست که می توانید برای انجام این کارها پول دریافت کنید. دریافت حقوق برای علایق یا استعدادهایمان به عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی کشور و نیاز جامعه به این فعالیت بستگی دارد.

مرحله دوم: طوفان فکری برای زندگی بهتر

کمی وقت بگذارید تا به روز ایده آل خود فکر کنید. این به شما کمک می کند تا ایکیگای خود و معنای واقعی زندگی خود را پیدا کنید. آنچه را در این روز عالی در نظر بگیرید:

  • چی پوشیدی
  • با کی حرف میزنی؟
  • چه کار می کنی
  • چه احساسی داری
  • چه چیزی باعث می شود در محل کار احساس خوبی داشته باشید؟

همانطور که روز ایده آل خود را تصور می کنید، پاسخ سوالات بالا را یادداشت کنید. سپس به پاسخ های خود نگاه کنید. زمانی را صرف طوفان فکری و نوشتن تغییرات کوچکی کنید که می تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند.

در این زمان احساس تردید، ترس یا افکار منفی طبیعی است. با این حال، نگاه کردن به آینده بسیار دشوار است، اما نباید اجازه دهید شک شما را تحت تاثیر قرار دهد. شما قوی تر و انعطاف پذیرتر از آن چیزی هستید که فکر می کنید.

مردم ایکیگای را می کشند

مرحله 3: درباره ایکیگا خود تحقیق کنید

پس از تصور یک روز عالی، باید از واقعیت نیز آگاه باشید. پس اهداف و روش های خود را برای رسیدن به آنها بخوانید و تحقیق کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک عکاس حرفه ای شوید، در مورد مشاغل عکاسی بپرسید.

در این مرحله ممکن است به این نتیجه برسید که برای آنچه تصور می کردید مناسب نیستید. شاید لازم باشد چندین حرفه و مهارت را برای پیدا کردن ایکیگا خود امتحان کنید.

مرحله 4: برای پذیرش ایکیگا خود اقدام کنید

بعد از برنامه ریزی زمان اجرا فرا می رسد. برای رسیدن به ایکیگا خود، باید 4 کار را انجام دهید:

  • اهداف کوچک ایجاد کنید: برای پیشرفت باید اهداف کوتاه مدتی را ایجاد کنید که در نهایت شما را به هدف نهایی تان برساند.
  • طرح: اهداف و برنامه های خود را در جایی یادداشت کنید و هر از گاهی پیشرفت خود را بررسی کنید.
  • یک تیم پشتیبانی ایجاد کنید: برای ایجاد یک تیم پشتیبانی می توانید از کمک مربیان، معلمان و سایر متخصصانی که قبل از شما به اهداف مورد نظر دست یافته اند استفاده کنید.
  • شروع: پس از تمام برنامه ریزی ها و برنامه ریزی ها، خود را بررسی کنید. به جلو حرکت کنید و برای رسیدن به اهداف زندگی خود تلاش کنید.

هر از چند گاهی پیشرفت خود را بررسی کنید. گاهی اوقات ممکن است احساس کنید زمان کافی ندارید یا از رسیدن به هدف خود می ترسید و ناامید می شوید، اما امید خود را از دست ندهید. شما هم می توانید با گام های کوچک و کمی تمرین و حوصله به ایکیگا خود برسید.

معرفی کتابی درباره مفهوم ایکیگای

بسیاری از مفاهیم را نمی توان در قالب یک مقاله توضیح داد و برای درک آنها باید از منابع دیگر خوانده شود. از آنجایی که ایکیگای یک مفهوم عمیق فلسفی است، بهتر است منابع مکتوب درباره آن را نیز مطالعه کنید. به همین دلیل در این بخش کتابی در مورد این مفهوم ژاپنی ارائه می کنیم.

کتاب ایکیگای; راز ژاپنی برای زندگی طولانی و شاد

کتاب ایکیگای

نویسندگان: هکتور گارسیا، فرانسیس میرالس
مترجم: گلی نژادی
ناشران: انتشار سوم
تعدادی از صفحات: 132

نویسندگان این کتاب برای تحقیق در مورد ایکیگای به سراغ ساکنان یک روستای ژاپنی که بیشترین تعداد پیرمرد 100 ساله جهان را در خود جای داده است، رفتند و با آنها مصاحبه کردند. گارسیا و میرالس از افراد مسن ژاپنی پرسیدند که چگونه غذا می خورند، چگونه کار می کنند و چگونه معاشرت می کنند تا راز خوشبختی خود را در زندگی دریابند.

سوالات متداول در مورد ایکیگای

آیا واقعا ایکیگای راز طول عمر است؟

ایکیگای به خودی خود بی فایده است. در واقع آمار نقش این فلسفه را در زندگی شاد نشان می دهد، اما ایکیگای در کنار عوامل دیگری مانند رژیم غذایی سالم و شرایط اجتماعی مناسب موثر است.

مزایای باز کردن ایکیگای چیست؟

با کشف این مفهوم فلسفی در زندگی، انگیزه و نشاط بیشتری پیدا می کنیم و بین واقعیت و رویاهایمان تعادل برقرار می شود. ایکیگای در مواقع سختی و ناراحتی به ما کمک می کند و به ما دلیلی برای ادامه زندگی می دهد.

– آیا همه ایکیگای دارند؟

آره. ژاپنی ها معتقدند که ایکیگو در همه ما وجود دارد. ایکیگوی هر کس متفاوت است زیرا ارزش ها و باورهای افراد متفاوت است. آنچه به زندگی شما خوشبختی و معنا می بخشد ممکن است لزوماً برای شخص دیگری خوشبختی نداشته باشد.

برای مطالعه ایکیگای از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟

با کمک تست های مختلف روانشناسی و شخصیتی مانند تست MBTI می توانیم خود را بهتر بشناسیم و ایکیگای درونی خود را کشف کنیم.


فروشگاه - مجموعه صوتی چطور می توانیم شادتر زندگی کنیم؟

فرمول شادی و مثبت اندیشی را بیاموزید و با افسردگی خداحافظی کنید




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *