صنعا: پذیرش تمدید آتش بس به معنای پذیرش محاصره و جنگ است


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «هانس گروندبرگ» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن امروز (چهارشنبه) با «مهدی المشاط» رئیس یمن دیدار کرد. شورای سیاسی یمن در صنعا

به گزارش وب سایت شبکه المسیره، در این نشست که با حضور عبدالعزیز بن حبطور، نخست وزیر دولت نجات ملی یمن برگزار شد، تلاش سازمان ملل برای تمدید آتش بس در سایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. و «عدم پاسخگویی کشورهای متجاوز به درخواست‌های بشردوستانه و حقوق مردم یمن و تلاش برای تأمین محتوای آتش‌بس» را بررسی کرد.

مهدی المشاط در این نشست گفت: برخلاف مطالبات ساده بشردوستانه برای پرداخت حقوق همه کارکنان و مستمری بگیران و رفع حصر، ظلم بزرگی بر مردم یمن تحمیل شده است. به ویژه متجاوزان و مزدوران آنها منابع ملی یمن را غارت می کنند که می تواند چندین سال حقوق پرداخت کند.

وی تاکید کرد: اگر کشورهای متجاوز اراده ای برای پایان دادن به رنج مردم یمن داشته باشند، حل این پرونده آسان خواهد بود.

یک مقام ارشد سیاسی یمن افزود: ناکامی در کاهش آلام و آلام مردم یمن که عمداً از سوی کشورهای متجاوز تحمیل شده است به معنای عدم پذیرش آتش بس از سوی مردم است. ما خواستار تحقق خواسته های مردم یمن از طریق صلح عادلانه و فراگیر هستیم.

مهدی المشاط ادامه داد: پرداخت حقوق به همه کارمندان و مستمری بگیران خواسته اصلی مردم یمن است و اگر این امر محقق نشود و منافع آتش بس مشخص نباشد، تمدید آن را نخواهیم پذیرفت. ما قبول داریم که چنین آتش بسی به معنای پذیرش ادامه جنگ و محاصره مردم عزیز یمن است.

وی تاکید کرد: دولت صنعا به دنبال بخشش و کمک دیگران نیست، بلکه می‌خواهد به حق خود در ثروت نفت و گاز و سایر منابع دست یابد و هرکسی که مردم یمن را از دستیابی مردم به منابع خود باز دارد، نباید انتظار گل داشته باشد.

المشاط پیشتر در سومین نشست مهرا گفته بود که یمن به دنبال تنش نیست، اما اگر در طرف مقابل (ائتلاف سعودی) افراد باهوشی وجود نداشته باشند که به دنبال صلح هستند، احتمال تنش وجود دارد.

هانس گراندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن، در دوم اکتبر اعلام کرد که این سازمان پیشنهاد جدیدی برای تمدید آتش بس در یمن ارائه کرده است. گراندبرگ گفت: «در جهات مختلف [یمنی]ما پیشنهاد کردیم که آتش بس را تا زمانی که ممکن است تمدید کنیم. و ما منتظر پاسخ طرف یمنی به پیشنهاد خود هستیم.»

وی روز گذشته در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، درباره تلاش‌های مربوط به آتش‌بس و توسعه آن گفت‌وگو کرد و به طور جداگانه با «رشاد العالیمی» رئیس شورای ریاست جمهوری یمن و «محمد الجابر» سفیر عربستان در یمن.

اخیرا تیموتی لیندرکینگ، نماینده آمریکا در یمن نیز خواستار تمدید شش ماهه آتش بس در یمن شده است.

آتش بس دو ماهه در یمن در 13 آوریل سال جاری (1401) آغاز شد. اما در 12 ژوئن بود که نماینده سازمان ملل اعلام کرد که طرف های درگیر در یمن با همان شرایط توافق اولیه موافقت کرده اند و آتش بس برای دو ماه دیگر و سپس دوباره تا 2 اکتبر (10 مهر) تمدید شده است. .

در این مدت دولت صنعا برای کاهش رنج مردم یمن با آتش بس موافقت کرد و ائتلاف سعودی همچنان به محاصره یمن ادامه می دهد و هر روز با حملات خود آتش بس را نقض می کند.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *