استاندار: 140 هزار میلیارد ریال به بنگاه های صنعتی استان مرکزی اختصاص یافت



به گزارش خبرنگار ایرنا،فرزاد محلیس علیمهوی پنجشنبه شب در جلسه هیات برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی افزود: این منابع مالی برای تامین سرمایه در گردش و ثابت این شرکت ها تخصیص یافته است و امید است با تخصیص این وام ها گامی موثر در جهت تامین سرمایه در گردش و تامین سرمایه این شرکت ها باشد. رفع مشکل این واحدها

وی ادامه داد: فعالیت شرکت های تولیدی زیر ظرفیت اسمی مختص استان مرکزی نیست، بلکه در سراسر کشور با این مشکل مواجه هستیم.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: در صورت افزایش تولید واحدهای صنعتی و تولیدی از 50 درصد به 100 درصد، اشتغال در کشور و استان بدون ایجاد واحد جدید تا دو برابر افزایش می یابد.

محصوص الائمه گفت: یک واحد تولیدی بزرگ در استان مرکزی وجود داشت که قبلاً هیأت مدیره نداشت و مشکل این واحد در حال رفع است و با افزایش تولید در این واحد، تولید به نتیجه می رسد. در بسیاری از واحدهای تعطیل در استان ارائه می شود.

وی با یادآوری برگزاری هفتگی ستاد مددکاری در استان مرکزی گفت: این استان از نظر تعداد جلسات ستاد مددکاری، تعداد مجوزها و اجرای این مجوزها رتبه دوم کشور را دارد.

استاندار مرکزی گفت: 80 درصد مجوزهای ستاد تسهیل در استان مرکزی اجرا شده اما مشکلات زیادی وجود دارد.

نماینده مردم اراک، قمیجان و خنداب در شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: با توجه به آغاز مراحل تصویب برنامه هفتم در کشور، باید برنامه ها و گزارش های دستگاه ها با نگاه تهیه و تدوین شود. به سوی آینده.

علی اکبر کریمیوی با یادآوری رتبه اول استان مرکزی در حوزه تولیدات صنعتی در کشور، افزود: در سال های اخیر این استان با افت مواجه بوده و استان نتوانسته جایگاه خود را در این زمینه حفظ کند.

وی ادامه داد: در حوزه رشد صنعتی در استان مرکزی رشد متعادلی نداشتیم و در چند شهر از جمله ساوا و زرندیه به دلیل فاصله 50 کیلومتری از تهران و ممنوعیت شاهد رشد صنعتی بودیم. ایجاد بنگاه های صنعتی در 120 کیلومتری این شهر.

نماینده مردم اراک، قمیجان و خنداب در شورای اسلامی ادامه داد: وجود معادن در شهرستان محلات و عایق رطوبتی در شهر دیلیجان نیز از عوامل رشد صنعتی در این شهرها بود.

کریمی خاطرنشان کرد: در 10 تا 15 سال گذشته یک واحد تولیدی با 500 شغل به سختی در شهر اراک ایجاد شد.

وی ادامه داد: نبود واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ در شهر اراک و کاهش اشتغال در کارخانه های بزرگ باعث افزایش بیکاری در این شهرستان شده است.

نماینده مردم اراک، قمیجان و خنداب در شورای اسلامی گفت: شهرهای صنعتی در استان مرکزی پیشرفت مناسبی نداشته اند و شهرک صنعتی شماره چهار اراک پس از 15 سال همچنان بی خبری است.

کریمی افزود: مصوبه تاسیس شهرک صنعتی شماره 4 اراک 15 سال پیش در شورای دولت تصویب شد و تاکنون مسئولان استان مرکزی موفق به ایجاد این شهر نشده اند.

وی ادامه داد: در استان مرکزی انتقاد جدی به مدیریت نواحی صنعتی وجود دارد.

نماینده مردم اراک، قمیجان و خنداب در شورای اسلامی گفت: مجتمع های صنعتی برای خدمت به تولید ایجاد شد و نباید تبدیل به بنگاه املاک شود، بلکه باید به زمین نگاه کرد و از طریق زمین سود کرد.

کریمی بیشترین افزایش قیمت زمین را به شهرک صنعتی خیرآباد اراک نسبت داد و گفت: از امسال تاکنون زمین در شهرستان استان نسبت به سال ۱۳۹۸ ۲ تا ۴ برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در پایان سال مالی مزارع صنعتی استان 10 میلیارد تومان در حساب خود مانده بود که نواحی صنعتی استان نیاز به زیرساخت دارند و مزارع صنعتی استان 30 میلیارد تومان به بنگاه های صنعتی وام دادند. جامعه املاک یکی از استان ها.

نماینده مردم اراک، قمیجان و خنداب در شورای اسلامی گفت: دولت باید منابع مالی این شهرها را برای جذب سرمایه گذار به شهرهای صنعتی هزینه کند و زمین را با قیمت ارزان تری در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

نماینده دیگر مردم اراک، قمیجان و خنداب در شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: حدود 2600 بنگاه صنعتی در استان مرکزی مشغول به کار هستند که 70 درصد این بنگاه ها با ظرفیت کمتر از 50 درصد مشغول به کار هستند. و ما باید در مورد آن فکر کنیم، واحدهایی که باید انجام دهند

حسن آصفریوی افزود: تامین مواد اولیه، تامین اجتماعی و بیمه زیست محیطی از مشکلات واحدهای تولیدی استان مرکزی است و باید زمان بیشتری برای احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل استان صرف شود.

وی ادامه داد: مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی استان مرکزی در پتروشیمی و سولفات سدیم در آن استان تولید می شود اما یک ریال به اراک هزینه ندارد و به خارج از استان حمل می شود.

نماینده مردم اراک، قمیجان و خنداب در شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرکت آلومینیوم اراک نباید منبع آلودگی ساکنان این شهر باشد و صنعت استان منتظر مواد اولیه در صنعت نباشد. شهرها

آصفری ادامه داد: دولت اراده ای برای حل مشکلات صنعت دارد و امیدی را در مردم ایجاد کرده است و اگر مشکلات صنعت در این دولت حل نشود این واحدها در دولت های بعدی با مشکل مواجه خواهند شد.

مدیرکل اداره معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان با تولید 7 هزار و 900 قلم کالا در موسسات تولیدی و صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

علی جودکیوی افزود: 58 ماده معدنی در معادن کشور استخراج می شود که 38 مورد آن در استان مرکزی قرار دارد.

وی ادامه داد: استان مرکزی از نظر تجارت رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داد و این استان با صادرات یک و نیم میلیارد دلاری رتبه ششم را در این زمینه به خود اختصاص داد.

مدیرکل اداره صنعت معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: این استان دارای 20 شهر صنعتی، 18 ناحیه و 10 مرکز صنعتی است.

جودکی گفت: 616 معدن در استان مرکزی وجود دارد که 411 معدن فعال و مابقی غیر فعال هستند.

وی ادامه داد: در استان مرکزی دو هزار و 760 واحد تولیدی با سرمایه گذاری 654 هزار و 200 میلیارد تومان وجود دارد که این واحدها برای 113 هزار و 471 نفر در استان شغل ایجاد کرده اند.

مدیرکل اداره معدن و تجارت استان مرکزی گفت: این استان از نظر موقعیت جغرافیایی در بخشی از کشور قرار دارد که تقاضا برای سرمایه گذاری در استان ریاض وجود دارد.

جودکی گفت: اکنون در شرق استان مرکزی با احتکار واحدهای صنعتی و در غرب استان با فقر این واحدها مواجه هستیم و نهادهای مقدماتی برای رفع این مشکل در کشور ایجاد شده است. برنامه هفتم توسعه».

وی ادامه داد: توسعه شهرهای صنعتی یکی از نیازهای منطقه مرکزی است و در حال حاضر چیزی برای اجاره زمین در این شهرها وجود ندارد و ایجاد زیرساخت ها جذابیت سرمایه گذاران را برای استان افزایش می دهد.

مدیرکل اداره صنعت معدن و تجارت استان مرکزی، نوسازی و بازسازی خط تولید را یکی از نیازهای واحدهای تولیدی استان خواند و گفت: بازسازی و نوسازی ماشین آلات خط تولید به ارمغان می آورد. افزایش تولید و رقابت پذیری محصولات تولیدی

جودکی خاطرنشان کرد: صنعت در شرق استان مرکزی و شهرستان های ساوا و زرندیه در حال حاضر با کمبود نیروی متخصص مواجه است و همین امر باعث ورود بانوان به این واحدها شده است.

وی ادامه داد: تلاش برای تربیت نیروی ماهر در دانشگاه ها و هنرستان های فنی و حرفه ای از جمله اقدامات این اداره کل برای تامین نیروی ماهر در این شهرستان ها است.

مدیرکل اداره صنعت معدن و تجارت استان مرکزی با یادآوری اینکه 211 معدن استان کار نمی کنند، گفت: به دلیل قرار گرفتن برخی معادن در استان در مجاورت روستاها، اعتراضات و معترضان محلی یکی از دلایل این امر بوده است. تعطیلی این معادن معادن و اکنون 200 پرونده مفتوح در محاکم استان وجود دارد و معادن ویژه استانی وجود دارد.

جودکی غیراقتصادی بودن معادن و کمبود خریدار مواد معدنی را از دیگر دلایل تعطیلی این معادن عنوان کرد.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه با معادن بزرگ استان مرکزی، مقرر شد نوسازی (تعمیرات اساسی) ماشین آلات معدنی به هپکو اراک سپرده شود.

مدیرکل اداره معدن و تجارت استان مرکزی حقوق دولتی معادن استان در سال گذشته را بالغ بر 337 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: توسعه 15 درصدی این منابع در استان نیازمند مکاتبه با رئیس است. سازمان برنامه و بودجه استان.

جودکی ادامه داد: 89 درصد واردات به استان مرکزی ماشین آلات و مواد اولیه خط تولید است.

وی افزود: رقم صادرات استان مرکزی در سال گذشته یک میلیارد و پنجاه میلیون دلار بوده و در این مدت یک میلیارد و دویست و هفتاد میلیون دلار کالا به استان صادر شده است.

مدیرکل اداره معدن و تجارت استان مرکزی گفت: رقم صادرات امسال این استان یک میلیارد و 250 میلیون دلار است و پیش بینی می شود امسال یک میلیارد و 500 میلیون دلار کالا صادر شود. سال

مدیر کل شهرهای صنعتی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: خنداب، نوبران ساوه، شازند، فراخان، قمیجان و بخش مرکزی خمین از مناطق فقیرنشین استان هستند و استقرار واحدهای تولیدی در این مناطق تخفیف هایی را به همراه داشته است. این واحدها

«علیرضا حیدری تفرشی» وی افزود: تفرش و خرگان هم اکنون جزو مناطق محروم و مابقی حذف شده اند که مسئولان استان مرکزی باید بر آن نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: 340 هکتار از اراضی شهرک های صنعتی استان مرکزی ایمن سازی شده و با توجه به زمان لازم برای ایجاد زیرساخت های مناسب برای واحدهای تولیدی، نیاز به حفظ زیرساخت های موجود استان است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی یادآور شد: امسال 150 هکتار از اراضی اراک خلع ید شد و چشم انداز شرکتی برای واگذاری زمین به واحدهای تولیدی این شرکت وجود ندارد.

38 شهر و ناحیه صنعتی در استان مرکزی فعالیت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *