واکنش کانون بانک های خصوصی به افزایش تعرفه پیامک عملیات بانکی



مرکز بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در پی افزایش قیمت پیامکی اعلانات عملیات بانکی در بانک خصوصی به این موضوع پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، در پیام کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی آمده است: «در خصوص نحوه افزایش کارمزد ارسال پیامک اطلاع رسانی تراکنش های بانکی در رسانه های مختلف مورخ 1401/06/28 و انتساب نادرست به این انجمن که مطابق مفاد بخشنامه مورخ 1399/8/11 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نتیجه تصویب بیست و چهارمین جلسه مورخ 3/7/1399 هیئت مدیره بانک مذکور، ابلاغ گردید. هزینه ارسال پیامک بانکی 300 ریال علاوه بر هزینه پیامک یا اشتراک سالیانه بر اساس عملکرد مشتری می باشد. بنابراین بانک ها می توانند بر اساس تعداد تراکنش های مشتری و هزینه های مربوطه اعم از نرم افزاری، سخت افزاری و اداری، مشتریان را محاسبه و شارژ کنند.

پس از ابلاغ بخشنامه مذکور، کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی با تشکیل جلسات متعدد با حضور نمایندگان متخصص بانک ها و مؤسسات اعتباری اعم از مردمی سعی در تعیین هماهنگی های لازم با توجه به میانگین هزینه های انجام شده در این حوزه نمود. و خصوصی

از آنجایی که علیرغم مشکلات موجود در تامین وجوه الکترونیکی، تعداد زیادی از بانک ها علیرغم افزایش شدید آن، امکان یکسان سازی کارمزد مربوطه را تضمین نکردند، بنابراین بانک ها حتی با چشم پوشی از بخشی از کارمزد مربوطه، امکان تعیین کارمزد مربوطه را فراهم کردند. هزینه ها و اطلاع رسانی به مشتریان و اقدام فقط بر اساس رضایت آنها. از آنجایی که هزینه هر پیامک بر اساس قراردادهای منعقده با اپراتور اول به مبلغ 268 ریال و اپراتور ایرانسل به مبلغ 308 ریال (فقط برای تعداد حروف و اعداد مشخص) می باشد که در سال جاری مطابق بند اول از فصل اول بودجه 1401 مبلغ 30 ریال به حساب خزانه واریز شود.

از آنجایی که ارسال هر پیامک به منظور واریز و برداشت بسته به تعداد حروف و اعداد شامل حداقل دو پیامک خواهد بود، بنابراین هزینه هر پیامک بدون در نظر گرفتن هزینه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و اداری برای مشتریان گرامی می‌باشد. اپراتور همراه اول مجموع 596 = 30 + 2*268 و برای اپراتور ایرانسل معادل 676 = 30 + 2*308 ریال برای بانک ها خواهد بود که دلیلی بر عدم صحت اخبار منتشر شده در این زمینه است.

با توجه به اینکه ارسال پیامک و پرداخت کارمزد اعلام شده توسط هر یک از بانک ها صرفاً با تایید و درخواست مشتریان انجام می شود و در صورت عدم رضایت از بهره مندی از خدمات مذکور، اقدام می نمایند. کارمزد دریافت نمی شود، اما مشتریان گرامی می توانند همچنان از خدمات پیامکی اینترنت بانک، موبایل بانک، رمز دوم داینامیک یا سایر پیام های مشابه به صورت رایگان استفاده کنند.

بر اساس این پست، دیروز خبری مبنی بر تغییر روش محاسبه بهای تمام شده پیامک منتشر شد و ماجرا به بانک پاسارگاد برمی گردد که به مشتریان خود اعلام کرد: «از ابتدای سال 1401 بر اساس بخشنامه مرکز مرکزی بانک و در خصوص تعرفه «اپراتورهای جدید تلفن همراه، کارمزد پیامک بر اساس تعداد پیامک های واریز و برداشت شده در این بانک محاسبه می شود و برای هر پیامک هر شش ماه 900 ریال دریافت می شود».

بانک مرکزی در پاسخ به این سوال اعلام کرد که هیچ بخشنامه ای در خصوص افزایش کارمزد پیامک بانک ها صادر نکرده است و آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص در آذرماه 1398 صادر شده و همچنان معتبر است.

بانک پاسارگاد همچنین اعلام کرد که بانک مرکزی بخشنامه جدیدی در خصوص کارمزد پیامک تراکنش‌های بانکی صادر نکرده است و از آنجایی که طبق بررسی‌های انجام شده بیش از 70 درصد مشتریان بانک پاسارگاد تراکنش‌های محدودی در حساب خود دارند، بنابراین نحوه محاسبه کارمزد الزامی است. لزوماً از یک اشتراک سالانه برای هزینه هر تراکنش باشد. اصلاح خواهد شد

این بانک همچنین اعلام کرد: روش عادلانه محاسبه هزینه های مشتریان مستلزم آن است که عملکرد تک تک مشتریان مبنای محاسبه و اعمال کارمزد باشد که انتظار می رود بیش از 70 درصد از مشتریان هزینه ها را کاهش دهند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *