گفتگوی صریح در مورد عملیات دماوند/ نقش ارتش پهلوی در منطقه چه بود؟ – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان


به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته شنبه بیست و پنجم جولای مراسم افتتاحیه، نمایش و نقد و بررسی مستند «عملیات دماوند» به کارگردانی احسان مشکور و تهیه کنندگی محمد فریدونی و تهیه کنندگی مرکز مستند سفیر فیلم در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سپاسگزار کارگردان این فیلم درباره ساخت آن گفت: ابتدا به ما پیشنهاد ساخت مستندی درباره همه جنگ های ایران داده شد. بالاخره جنگ ظفار او انتخاب شد، متأسفانه قبل از ساخت این مستند با بی تفاوتی ارتش مواجه شدیم به طوری که شانس حضور نماینده ارتش در مستند بسیار کم بود و حتی پس از تولید گفتند از مستند حمایت نمی کنند و به هر نحوی در اکران آن دخالت می کنند. این فیلم در رادیو و تلویزیون

وی ادامه داد: تاکید می کنم این مستند تنها مستند جنگ است ظفار انجام شد اطلاعات زیادی برای ساخت این مستند داشتیم اما متاسفانه ارتش در زمینه مستند کمکی به ما نکرد. من این جنگ را به شما یادآوری می کنم ایرانی پارتیزان ها هم بودند، یعنی علیه ایران ایرانی موجود است

صادق زیباکلام، محمدعلی بهمنی کجار و مهدی دزفولی مجری جلسه از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

گفتگوی صریح در مورد عملیات دماوند/ نقش ارتش پهلوی در منطقه چه بود؟

زیباکلام: این مستند یک اثر دولتی است

صادق زیباکلام درباره این مستند گفت: نمی دانم امشب اینجا چه کار می کنم. به من یک مستند درباره سوریه و کمی درباره جنگ گفتند ظفار و ما هم آمدیم، به نظر من این مستند یک کار دولتی بود و عمدتاً می خواستند درباره آمریکا و انگلیس صحبت کنند.

وی ادامه داد: شاید نکات جالبی در این مستند وجود داشته باشد. اما به نظر من این تبلیغات دولتی بود که ارتش ایران در زمان پهلوی نوکر آمریکا و انگلیس بود. در چنین شرایطی کارگردان چه انتظاری از ارتش برای همراهی با این مستند دارد؟ او در این مستند نشان می دهد که این جنگ ربطی به مردم ایران نداشته است. چگونه که مردم ایران در حضور ایران در سوریه دخالتی ندارند و فقط دولت ها در هر دو جنگ حضور داشتند.

زیباکلام ادامه داد: این مستند فقط می گوید که ارتش ایران مزدور بوده است پادشاه در آن زمان هیچ نقش و قدرتی نداشت. این مستند یک بار دیگر به من ثابت کرد که حوزه هنری کاملاً تحت کنترل دولت است.

بهمنی کجار: این یک قدم مثبت در تاریخ مستندسازی است

محمدعلی بهمنی قاجار نیز اظهار داشت: این مستند تصاویری جدید و جدید ارائه می دهد که بسیار حائز اهمیت است، از طرفی تلاش ها نیز حائز اهمیت است. در حفظ من بر بی‌طرفی بودن مستند تأکید می‌کنم و در جایی که موافق نبود، بی‌طرف و موافق بود. البته انتقاداتی هم وجود دارد که روایت سومی وجود ندارد که به جنگ سرد، منافع ملی ایران و نفوذ آمریکا بپردازد و عمدتاً سیاه و سفید بوده است.

وی افزود: ایران در آن دوره برای اجرای سیاست های آمریکا تلاش می کرد و علاوه بر آن به منافع ملی ایران نیز توجه می کرد. در بخشی از فیلم اعترافاتی درباره اسباب بازی یا استقلال ایران بود که کافی نبود و نیاز به داستان سوم داشت. در مورد ارتش با آقای زیباکلام موافقم نامهربانی بود

بهمنی قاجار گفت: این در حالی است که باید اعتمادسازی لازم برای ارتش و همچنین روایت ارتش انجام می شد. داشته است اگر ارتش داستانش را می گفت این مستند شکل دیگری به خود می گرفت اما در نهایت این مستند گامی مثبت در تاریخ مستندسازی ایران است و طرف خودش را هم داشت.

گفتگوی صریح در مورد عملیات دماوند/ نقش ارتش پهلوی در منطقه چه بود؟

جملات زیبا در مورد جنگ ظفار که موضوع اصلی این مستند است، گفت: در زمان شاه از این جنگ خبری نبود زیرا هر چه دولت می خواست در مطبوعات مطرح می شد، جنگ. ظفار داستان مهمی نبود، اما ابزاری بود برای مخالفان رژیم شاه تا نشان دهند ارتش ایران یک ارتش مزدور است. به همین دلیل در زمان شاه چندان به این موضوع پرداخته نشد.

وی ادامه داد: ارتش ایران در این جنگ 600 هزار نیرو داشت و طبق فیلم 1000 نفر بود. مرده با این حال، هنوز در مقایسه با تعداد کل ارتش، خیلی زیاد نبود. در آن زمان یمن و حتی امروز بسیار عقب مانده بود و هنوز هم هست، یمن جنوبی یک رژیم چپ داشت که تهدیدی برای عربستان سعودی، عمان و دیگر کشورهای منطقه بود. فیلم عقب ماندگی عمان و شاه را به خوبی نشان می دهد که دیر یا زود به چپ می افتد و این فرصت برای پادشاه ایران بسیار مهم بود و در نهایت ارتش شاهنشاهی ارتش یمن جنوبی را متوقف کرد و از سوی دیگر. دست پادشاه جدید عمان با همکاری شاه جلوی رادیکالیسم را در راه گرفتند.

بهمنی کجار همچنین توضیح داد: پیام اصلی فیلم این بود که ایران باید در منطقه حضور داشته باشد، چه جمهوری اسلامی چه پهلوی غربگرا. فرض کنیم همه سیاست‌های پهلوی در قبال غرب درست بوده است، اما چه کسی این سیاست‌ها را اتخاذ کرده و چه تصمیمی گرفته است، مردم در تصمیم گیری برای شرکت در جنگ ظفار حضور ندارند. امروز هم حکومتی که به حکومت علوی نزدیک است و در خطر است، ایران در منطقه حضور دارد.

وی ادامه داد: محافل زیادی در منطقه وجود دارند که در همه جا علیه ایران فعال هستند و این موضوع ده ها سال است که مطرح است.

بهمنی کجار در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: مشکلاتی در منطقه وجود دارد و جزو منافع ملی ماست و نمی توان آن را نادیده گرفت.

زیباکلام درباره حضور منطقه ای ایران قبل و بعد از انقلاب گفت: حضور ما در ظفار و بعد از روی کار آمدن سلطان کاموس پاسر، ایران کمک زیادی به این دولت می کند، از طرفی برخلاف کشورهای حاشیه خلیج فارس که به هم نزدیک هستند. به عربستان سعودی. . عمان به دلیل دوری از عربستان، عمان را خارج از نفوذ عربستان سعودی و نه آنقدر تابع عربستان کرد که به ایران نزدیکتر شد. از سوی دیگر عمان نفت ندارد و هیچکس به فکر آنها نیست و همه اینها باعث شده است که روابط خوبی بین ایران و عمان برقرار شود.

وی با اشاره مجدد به حضور نظامی ایران در سوریه ادامه داد: داعش چند سال است که اینجاست و شما می گویید به خاطر داعش است، غیر از مردم سوریه، به مردم خود چه خواهید گفت؟ من معتقدم اگر ایران می‌خواهد در کشورها حضور نظامی و سیاسی داشته باشد، باید مردم و مجلس تصمیم بگیرند نه دولت.

بهمنی قاجار در پاسخ به زیباکلام توضیح داد: چرا باید بگوییم ایران و روسیه در سوریه نقش منفی داشتند، آمریکا و ترکیه در ایجاد چنین شرایطی تاثیری نداشتند؟ ما یک سیاست خارجی سنجیده انجام نمی دهیم.

زیبا کلام در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: من به عنوان فردی که کار اصلی اش تاریخ تحول تاریخ معاصر ایران است، معتقدم در این صد سال آنقدر کار وجود دارد که می توان به آن توجه کرد. چه قبل و چه بعد از انقلاب، صد سال را ببینید. سال گذشته دیدگاه دولت بوده است، هر دو دولت دروغ می گویند و داستان خود را برای شما تعریف می کنند، بنابراین هزاران حقیقت وجود دارد که باید روی آن کار کرد، مستندسازی برای این واقعیت های جامعه مدرن ایران بسیار مهم است. البته مستندهای منوتو و ایران اینترنشنال که دروغ است را می بینم مخصوصا منوتو که مستندهای دروغین تاریخ ایران می سازد و این برنامه ها را می توان ساعت 20:30 در نظر گرفت.

بهمنی کجار گفت: این نوع مستندها بسیار حائز اهمیت است، البته محدودیت هایی دارد که مشخص است و امیدوارم شرایط بهتر شود و باید به سمت مستندسازی مستقل، بی طرفانه و علمی حرکت کنید. نقاط ضعف پهلوی آنقدر زیاد است که وقتی مستندهای خنثی ساخته می شود جای افتخار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *