گشودن صفحه جدیدی در روابط سیاسی ایران و امارات پس از 7 سال


هفت سال بعد امارات تصمیم گرفت بار دیگر سطح روابط خود با ایران را در عرصه سیاسی گسترش دهد و این روابط را به سطح سفرا برساند. در همین راستا، روز جمعه سوم تیرماه، انور قرقاش مشاور رئیس دولت امارات در امور دیپلماتیک در مصاحبه با رسانه ها از اعزام سفیر ابوظبی به تهران و احیای روابط با ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، این دیپلمات ارشد اماراتی همچنین در این گفت وگو که همزمان با سفر جو بایدن به سرزمین های اشغالی و پیش از دیدار در جده عربستان سعودی با حضور رئیس جمهور آمریکا منتشر شد، گفت: ابوی دابی به دنبال ایجاد محور علیه کسی نیست، اما نه از سوی کشورهای منطقه به ویژه ایران.

این مقام اماراتی همچنین گفت: از هر طرحی که بدون هدف قرار دادن کشور ثالث از ما محافظت کند، استقبال می کنیم.

به گزارش ایسنا، پس از قطع روابط ایران و عربستان در سال 2014، امارات متحده عربی به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران در سال های اخیر به منظور اعمال فشار سیاسی بر ایران و پیروی از برادر بزرگتر خود در خلیج فارس (عربستان) سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک خود با تهران را کاهش داد و این روابط از سطح سفیر به کاردار تنزل یافت.

روابط ایران و امارات طی سال‌های گذشته دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است، چرا که در برخی مواقع رقابت و اختلاف بین دو کشور به دشمنی منجر شده است، اما به نظر می‌رسد کهمقامات دو کشور اخیرا در ارتباطات رسمی و غیررسمی دیپلماتیک خود، علیرغم برخی اختلافات از جمله روابط نزدیک امارات با رژیم صهیونیستی و هشدارهای مکرر ایران در مورد پیامدهای این موضوع، سعی در مدیریت این روابط داشته اند. بر اساس اظهارات علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، پس از سفر به امارات در آذرماه گذشته، صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات باز شد.

مقامات تهران و امارات در دو سال گذشته تلاش کرده‌اند تلاش‌های دو کشور برای رفع اختلافات و گسترش گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور را بیش از گذشته در رسانه‌ها و عرصه دیپلماسی نشان دهند. به اخبار رسمی درباره گفتگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور منتشر شد در همین راستا طی 4 ماه گذشته وزرای خارجه دو کشور پیش از این دو بار به صورت تلفنی و یک بار در ابوظبی دیدار کرده اند و در این گفتگو مقامات اماراتی از سید ابراهیم رئیسی برای سفر به امارات دعوت کردند.

30 فروردین ماه سال جاری در گفت و گوی تلفنی با «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات، فعال شدن کمیته های دوجانبه در مورد موضوعات مورد توافق و تبادل هیئت ها مورد توجه قرار گرفت. و گسترش روابط دوجانبه

امیر عبدالخیان نیز در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور وجود ندارد.

پس از درگذشت شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، حسین امیرعبداللهیان نخست وزیر امارات در پیامی به «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات این مصیبت را تسلیت گفت. به مناسبت درگذشت نخست وزیر امارات متحده عربی و 26 اردیبهشت ماه برای شرکت در مراسم تشییع جنازه رئیس جمهور فقید امارات متحده عربی به ابوظبی رفت.

    گشودن صفحه جدیدی در روابط سیاسی ایران و امارات پس از 7 سال
سفر امیر عبدالخایان به امارات در اردیبهشت 1401 و دیدار وی با «شیخ محمد بن زاید» رئیس دولت امارات.

وزیر امور خارجه در سفر به ابوظبی با محمد بن زاید رئیس جمهور جدید این کشور دیدار و گفتگو کرد.

جواد کریمی قدوشی عضو کمیسیون امنیت ملی شورای اسلامی و از اعضای تیم همراه وزیر امور خارجه در سفر به امارات در گفت و گو با یک خبرگزاری با اشاره به دیدار دوجانبه امیر عبداللهیان و محمد بن زاید گفتند: وزیر امور خارجه در دیدار با رئیس جدید امارات بر گشودن صفحه جدیدی در روابط دو کشور تاکید کرد.

وی افزود: محمد بن زاید از این موضوع استقبال کرد و گفت امارات از همه فرصت های خود برای بهبود روابط دو کشور استفاده خواهد کرد.

کریمی قدوسی افزود: محمد بن زاید سپس به وزیر امور خارجه دولت امارات دستور داد تا دیدارهای خود را با گروه سیاست خارجی ایران در موضوعات مختلف آغاز کند و وی همچنین تاکید کرد که در صورت عدم پیشرفت در برخی موضوعات، مستقیماً به موضوع رسیدگی خواهد کرد. موضوع. انجام داد

وی تاکید کرد: محمد بن زاید از دعوت رئیس جمهور کشورمان برای سفر به ایران استقبال کرد و آمادگی خود را برای سفر به ایران در اولین فرصت اعلام کرد.

وی همچنین گفت: در این دیدار بر حجم مبادلات بین دو کشور و ارتقای آن تاکید شد و بن زاید گفت که می‌خواهم حجم مبادلات دو کشور به سطحی برسد که در گذشته وجود داشت. ، که دیگر اجازه هیچ مانعی را نخواهد داد. این امر منجر به این واقعیت می شود که فاصله بین مردم و دولت ها دوباره ظاهر می شود.

کریمی قدوسی با بیان اینکه در دیدار دو ساعته وزیر امور خارجه با محمد بن زاید فضای مثبتی وجود داشت، گفت: برداشت من از دیدار آقای امیرعبداللهیان و محمد بن زاید این است که به زودی شاهد آغاز کار خواهیم بود. مذاکرات و تعیین سفیر بین دو کشور.

امیر عبداللهیان نیز پس از بازگشت از امارات در صفحه توئیتر خود درباره این سفر یک روزه نوشت:رئیس سازمان ملل گفت: صفحه جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات باز شده است، ما به گرمی با همسایگان خود دست می دهیم، گرمی روابط حسن همجواری دشمنان منطقه را ناامید می کند، ما بسیار گرم هستیم. حالت.

    گشودن صفحه جدیدی در روابط سیاسی ایران و امارات پس از 7 سال
وزرای خارجه ایران و امارات در ابوظبی

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در عین حال در تبریک ع شیخ محمد بن زاید آل نهیان وی به‌عنوان رئیس جدید دولت امارات نوشت: امیدوارم سنگ بنای توسعه و پیشرفت روابط دو کشور که در زمان رئیس‌جمهور فقید این کشور ایجاد شده است، مطابق با آن گسترش یابد. با منافع دو کشور.

بر اساس این گزارش، حدود یک ماه و یک روز پس از ابراز نگرانی امارات از اهداف برنامه هسته ای تهران و اظهارات نماینده امارات در آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه، وزرای خارجه ایران و امارات 29 ژوئن 1401 در مورد مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تلفنی گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اولویت همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر افزایش دیدارها و رایزنی های دوجانبه بین مقامات دو کشور تاکید کرد و آن را زمینه ساز ارزیابی کرد. توسعه و گسترش روابط دو کشور.

امیر عبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان حفظ امنیت و پیشرفت برای همسایگان و منطقه است و دخالت و حضور خارجی را تهدیدی برای امنیت منطقه می داند.

امیر عبداللهیان در این گفتگوی تلفنی بار دیگر به نگرانی ایران از رژیم صهیونیستی و احتمال استفاده اسرائیل از خاک امارات برای انجام اقدامات اطلاعاتی و امنیتی علیه ایران اشاره کرد و گفت: حضور رژیم قدس اشغالی در منطقه موجب بی ثباتی می شود. و خطر و عامل رعب و وحشت و خرابکاری در کل منطقه است.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات نیز از رایزنی های منظم بین مقامات ایران و امارات استقبال کرد و به منافع مشترک دو کشور در توسعه روابط اشاره کرد.

شیخ عبدالله در این گفت وگوی تلفنی با تاکید بر نگرانی های امنیتی ایران در رابطه با امارات و رژیم صهیونیستی و سفرهای اخیر مقامات این رژیم به ابوظبی، خاطرنشان کرد: امارات متحده عربی اجازه نخواهد داد که هیچ طرفی دست به اقدامات تخریبی از سوی خود بزند. قلمرو در برابر کشورها- همسایگان امارات متحده عربی او همیشه به فکر امنیت همسایگان خود خواهد بود.

در این رایزنی تلفنی امیر عبداللهیان از همتای اماراتی خود برای سفر به تهران دعوت کرد که هنوز زمان آن مشخص نشده است.

به گزارش ایسنا، علی رضا عنایتی مدیرکل حوزه خلیج فارس وزارت امور خارجه در گفت وگو با اسپوتنیک در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و امارات گفت: در حال گسترش روابط خود با امارات هستیم. در بخش اقتصادی و بازرگانی، حجم مبادلات ایران و امارات نیز افزایش یافته است، علاوه بر این، جلسات مختلفی در سطح وزرا داشته ایم و وزیر امور خارجه ایران برای ابراز همدردی با این موضوع به امارات رفت. درگذشت شیخ خلیفه بن زاید، جایی که وی دیدار طولانی با شیخ محمد بن زاید داشت و هر دو طرف بر لزوم گسترش روابط تاکید کردند.

او همچنین گفت: وزیر محیط زیست امارات اخیرا به ایران سفر کرده و در اجلاس محیط زیست ایران شرکت کرد و تفاهم نامه دوجانبه مبارزه با گرد و غبار بین طرف ایرانی و اماراتی امضا شد. سفرهای متقابلی بین ایران و امارات وجود دارد. ضمن اینکه هشدارهای لازم را درباره تهدید رژیم صهیونیستی در منطقه و جمهوری اسلامی ایران می دهیم، معتقدیم روابط ایران با امارات و سایر کشورهای منطقه می تواند بر اساس همسایگی به طور کامل توسعه و گسترش یابد. خط مشی.

در حال حاضر حجم مبادلات تجاری و بازرگانی ایران و امارات بیش از 15 میلیارد دلار است و مقامات اقتصادی دو کشور و بازرگانان بخش خصوصی ایران و امارات معتقدند این رقم می تواند به 30 میلیارد دلار افزایش یابد. آنها یکی از عوامل مؤثر بر این امر را گسترش روابط دو کشور در عرصه سیاسی می دانند. در همین چارچوب، گسترش روابط سیاسی ایران و امارات و برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه غرب آسیا با در نظر گرفتن برگزاری 5 دور مذاکرات ایران و عربستان و تلاش تهران و ریاض برای برگزاری. مذاکرات دیپلماتیک پس از مذاکرات اطلاعاتی و امنیتی در دو سال گذشته، تقریباً قابل پیش بینی است که البته این موضوع مخالفان جدی در مسیر خود دارد و برای جلوگیری از اجرای این موضوع، اقدامات و موانعی صورت گرفته و خواهد شد.

بر اساس این گزارش، امارات در سال های اخیر روابط خود را با اسرائیل توسعه داده است و نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل، 19 ژوئن سال جاری برای دومین بار در مدت اخیر به ابوظبی رفت. نفتالی بنت سفر خود را برای گفتگو با رهبر امارات در مورد “پوشش ایرانی” و هماهنگی اقدامات کشورهای متحد در رابطه با ایران مهم دانست.به نظر می رسد با وجود تمایل دو کشور ایران و امارات برای گسترش روابط سیاسی دو کشور و رفع اختلافات، تحرکات و اقدامات رژیم صهیونیستی برای ترویج سیاست ایران هراسی در بین کشورهای منطقه، به ویژه در زمینه همکاری در خلیج فارس و تلاش این رژیم و آمریکا. تشکیل ائتلاف علیه ایران با حضور کشورهای منطقه به بهانه مقابله با توان موشکی و نظامی ایران و مقابله با نفوذ منطقه ای تهران یکی از موانع جدی اجرای این موضوع است.،مانع این است که مقابله با پیامدهای آن برای دو کشور سخت و دشوار است.

نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل از امارات دیدن کرد

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *