گزارش معاون وزیر امور خارجه از رشد تعامل اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان



معاون اقتصادی وزیر امور خارجه تاکید کرد: هدف وزارت امور خارجه در جلسه سیزدهم دولت، کسب ارز و در عین حال ایجاد امنیت شغلی است.

به گزارش ایسنا، مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: 50 درصد کار اقتصادی با کشورهای دیگر باید توسط سفارتخانه های ما انجام شود. ما برنامه های زیادی داریم، مثلاً شاید صدها پایان نامه در قفقاز نوشته شده باشد، اما هیچکس آنها را به جایی نمی رساند که باید به زور وارد بخش اجرایی شویم.

صفری تاکید کرد: صادرات تنها دیپلماسی اقتصادی نیست. هدف وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم تولید ارز در کنار ایجاد امنیت شغلی است. اینطور نیست که فقط صادرات سود ارزی داشته باشد، واردات هم سود ارزی دارد. مثلا یک نوع کود را از خارج وارد می کنیم که منحصر به فرد است و کشور مبدا هر روز اهمیت دارد. برای خارج شدن از فشار کشور مبدا مجبور شدیم این محصول را از چند مبدا وارد کنیم و اکنون این کار انجام شده و قیمت آن 10 تا 15 درصد پایین آمده است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: قدم بعدی تولید این محصولات در داخل برای قطع وابستگی است و این کار هم اکنون در بندرعباس در حال انجام است.

وی با بیان لزوم توجه به فناوری های روز، تصریح کرد: نمی گوییم در این زمینه ها اول دنیا هستیم، اما جزو ده کشور اول دنیا هستیم. اکنون 85 درصد صادرات دارویی ما نانوداروها است. ایران در سفرهای خارجی رئیس جمهور به جای محصولات دست ساز، تجهیزات جراحی و پزشکی اهدا می کند. همچنین کارهای دانش بنیان که حضرت آقا فرمودند صادر کنیم یکی از اهداف وزارت امور خارجه است. مطمئناً قبلاً اتفاق افتاده است، اما به این شکل سازماندهی نشده است.

وی با اشاره به تنوع محصولاتی که ایران می تواند صادر کند، گفت: بررسی کرده ایم که 80 درصد کشورهای آفریقایی، هند، آمریکای مرکزی و… هستند. اوره می خواهیم، ​​بنابراین ما این سیستم را اجرا کردیم، برزیل گفت ما اوره هم می خواهیم و صادرات ما به دو و نیم میلیارد دلار اوره رسید. همچنین در ازبکستان و تاجیکستان در صنعت انرژی نبودیم. اما بورس نفت و گاز نیز در هشت ماه گذشته موفق بوده است، ما سه پالایشگاه را در سه کشور مختلف خریداری کرده ایم.

وی افزود: در آسیای میانه تعامل انرژی نداشتیم اما اکنون با دو کشور برقرار شده است.

صفری گفت: حدود 630 شرکت را شناسایی کرده ایم که پتانسیل صادرات کالاهای دانش بنیان را دارند. هر کشوری که بخواهد سه یا چهار نوع کالای ما داشته باشد در آن کشور خانه دیپلماسی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: صادرات ما به آسیای میانه، قفقاز و روسیه خوب بوده و حتی با اروپایی ها افزایش داشته ایم.

وی تاکید کرد: روش چندمنبعی واردات کالا از چند کشور می تواند برای تامین ارز در کشور موثر باشد.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: باید برای اجرای این موارد با سازمان های مختلف تلاش کنیم. همه راه حل های تعامل وجود دارد و برنامه های زیادی وجود دارد که باید اجرا کنیم.
وی گفت: توانستیم روادید با قزاقستان را لغو کنیم و به زودی با دو یا سه کشور منطقه روادید لغو می شود.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *