مجازات هتک حرمت خانه ها و اموال دیگر چیست؟



فصل بیست و ششم از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی به مجازات هتک منازل و سایر اموال می پردازد.

به گزارش ایسنا، فصل بیست و ششم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی از مواد 690 تا 696 به شرح زیر است:

بیست و ششم – هتک حرمت به خانه و اموال دیگران

ماده 690 – هر کس با ساخت و سازهایی از قبیل کاشت، حصار کشی، تغییر حدود، محو حریم، حصار، خندق، حفر چاه، کاشت درخت و غرس و مانند آن، تملک اراضی زراعی را اعم از اینکه زراعت یا زراعت باشد، فراهم کند. در جفت کشاورزی، جنگل ها و مراتع ملی شده، کوه ها، باغ ها، مزارع، منابع آب، چشمه ها، چشمه های طبیعی و پارک های ملی، تأسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و زمین های حاصلخیز و غیر حاصلخیز و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت یا وابسته به آن. توسط دولت به شرکت ها یا شهرداری ها یا کمک های بلاعوض و همچنین زمین ها و اموال غیر منقول، کمک های بلاعوض، حصارها و بقایای تخصیص یافته برای مقاصد عمومی، یا اشخاص حقیقی یا حقوقی، برای مصادره یا معرفی خود یا دیگران به عنوان مشروع یا بدون اجازه آنها. حفاظت از محیط زیست یا سایر مراجع ذیصلاح برای انجام اقداماتی که منجر به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی می شود در موارد فوق الذکر مرتکب هرگونه اقدام عدوانی یا تصرف یا تضییع یا ممانعت از حقوق شود به حبس از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
در صورتي كه دادگاه مكلف است تصرف عدواني را از بين ببرد يا تضييع يا ممانعت از حق را رفع و يا به وضع قبلي اعاده نمايد.

تبصره 1 – رسیدگی به جرایم فوق خارج از نوبت بوده و قوه قضائیه به موجب گزارش مجلس دستور تعلیق اقدامات متجاوز را تا صدور رأی قطعی خواهد داد.

تبصره 2- در صورت وجود سه متهم یا بیشتر و قرائن محکم بر ارتکاب جرم، قرار بازداشت صادر می شود.

ماده 691 – هر کس در ملکی که در تصرف دیگری است قهراً داخل شود اعم از اینکه محصور باشد یا نباشد یا در اول دخول قهری یا غلبه نکرده باشد ولی بعد از اخطار متصرف علاوه بر محرومیت تحت کنترل بماند. بر اساس این پرونده، وی از یک تا شش ماه حبس در انتظار است. اگر مجرمین دو یا چند نفر باشند و حداقل یکی از آنها سلاح داشته باشد به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

ماده 692 (اصلاحي 23/02/1399) – اگر كسي در مال ديگري تصرف قهري كند علاوه بر تخلف به حبس از چهل و پنج روز تا شش ماه محكوم خواهد شد.

ماده 693 (اصلاحي 1399/02/23) – هرگاه کسي از طرف دادگاه قطعي به رد مال غير منقول يا رفع مزاحم يا موانع حقوقي محکوم شده باشد پس از اجراي حکم مجدداً موضوع را تصرف عدواني مي‌نمايد. حکم یا تضییع یا ممانعت از حق باشد.علاوه بر رفع تجاوز به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

ماده 694 (اصلاحی 1399/02/23) – هر کس در منزل یا منزل دیگری مرتکب خشونت یا تهدید شود به حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه محکوم خواهد شد و در صورتی که مرتکبین دو نفر و بیشتر باشند. حداقل یک مورد حمل سلاح به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می شود.

ماده ۶۹۵ – در صورتی که جرایم مواد (۶۹۲) و (۶۹۳) در شب واقع شود مرتکب به مجازات اعدام محکوم می‌شود.

ماده 696 – در كليه مواردي كه علاوه بر محكوميت كيفري، متهم به ضبط مال يا پرداخت ثمن يا ديه و ضرر ناشي از جنايت محكوم شده و از اجرا امتناع نمايد. حكم در صورت دادخواست محكوم له، دادگاه اموال محكوم عليه را مي فروشد و جز در موارد دين، تا احقاق حقوق متهم، متهم را اجرا و يا بازداشت مي كند.

توجه داشته باشید. در صورت بازداشت متهم علیه شاکی، بازداشت تا صدور قرار بازداشت یا پرداخت اقساطی ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *