طولانی ترین رودخانه جهان نیل است یا آمازون؟


رودخانه ها خاستگاه اولین تمدن ها بوده و هنوز هم نقش مهمی در زندگی بشر دارند. هر چه رودخانه بزرگتر باشد، افراد بیشتری از آن استفاده می کنند، بنابراین برای ما مهم است که بدانیم طولانی ترین رودخانه های جهان کدامند. اگر از ما بپرسند طولانی ترین رودخانه جهان کدام است، پاسخ می دهیم: نیل و شاید پس از اندیشیدن به نام رودخانه های جهان، آمازون، ولگا و کنگو را نیز در نظر بگیریم. از طولانی ترین رودخانه های جهان، اما تا کجا می توانیم در این لیست پیش برویم؟ برای افزایش؟ آیا می دانیم هر کدام از آنها از کجا سرچشمه می گیرند و به کجا می روند؟ فایده این رودخانه ها چیست؟ با ما همراه باشید تا با طولانی ترین رودخانه های جهان بیشتر آشنا شوید.

15. طول رودخانه برهماپوترا 3848 کیلومتر است

این رودخانه طولانی ترین رودخانه جهان نیست، اما از 3 کشور هند، بنگلادش و تبت در قاره آسیا می گذرد. رودخانه برهماپوترا از دریاچه تالونگ تسو در تبت سرچشمه می گیرد و به خلیج بنگال در بنگلادش می ریزد.

رودخانه برهماپوترا نه تنها آب آشامیدنی تعداد زیادی از مردم و آب مورد نیاز کشاورزی را تامین می کند، بلکه نقش مهمی در حمل و نقل دارد.

14. طول رودخانه نیجر 4180 کیلومتر است

این رودخانه در قاره آفریقا از 5 کشور بنین، مالی، گینه، نیجر و نیجریه می گذرد و نام های زیادی بر آن گذاشته شده است. رودخانه نیجر رسوب کمی دارد و شفافیت آب آن مشهور است.

نقش این رودخانه در توسعه تمدن بشری بسیار مهم بود، زیرا مردمی که زندگی در صحرای بزرگ آفریقا برایشان مشکل بود، در اطراف این رودخانه ساکن شدند و به پرورش حیوانات اهلی و کشاورزی پرداختند.

13. طول رودخانه مکنزی 4241 کیلومتر است

این رودخانه نه طولانی ترین رودخانه جهان است و نه طولانی ترین رودخانه اروپا، اما دومین رودخانه بزرگ آمریکای شمالی است و از شمال غربی کانادا می گذرد.

رودخانه مکنزی به دلیل کشف طلا، سرب، اورانیوم و سایر مواد معدنی مشهور است. اگرچه این منطقه از کانادا پرجمعیت نیست، اما از رودخانه مکنزی برای تولید برق از طریق نیروگاه های برق آبی استفاده می شود.

12. طول رودخانه مکونگ 4328 کیلومتر است

زندگی میلیون ها نفر به رودخانه مکونگ بستگی دارد. این رودخانه از کشورهای بسیاری می گذرد، از جمله:

آبشار خون فاپنگ مانند بسیاری از آبشارهای ایران آبشار خاصی است که توسط رودخانه مکونگ ایجاد شده است. این رودخانه به دلیل ماهیگیری و برق آبی معروف است.

11. طول رودخانه لنا 4377 کیلومتر است

رودخانه لنا بیش از 4300 کیلومتر از روسیه می گذرد تا اینکه به دریای لاپتف می ریزد، منطقه ای دورافتاده که شاید به اندازه مسکو معروف نباشد، اما بسیار زیبا است.

10. طول رودخانه آمور 4420 کیلومتر است

رودخانه آمور از میان دو کشور – چین و روسیه – می گذرد و مرز طبیعی بین این کشورها به حساب می آید که نام های مختلفی – روسی، چینی و حتی مغولی را دریافت کرده اند.

9. طول رودخانه کنگو 4675 کیلومتر است

بسیاری از مردم با شنیدن نام کنگو به یاد تب کنگو می افتند، اما این کشور رودخانه ای به همین نام نیز دارد که اگرچه طولانی ترین رودخانه جهان نیست، اما عنوان طولانی ترین رودخانه جهان را به خود اختصاص داده است. جهان دنیا و بخشهایی از آن چنان عمیق است که شادی درخشان به آنها نمی رسد. رودخانه کنگو دومین رودخانه بزرگ جهان از نظر حجم رواناب است.

8. طول ریودولا پلاتا 4848 کیلومتر است

این رودخانه که یکی از طولانی ترین رودخانه های جهان است، تاریخ غنی نیز دارد، جنگ های زیادی را به خود دیده و بخشی از جنگ جهانی دوم بوده است. حوزه آبخیز ریودولا پلاتا شامل کشورهای آرژانتین، اروگوئه و برزیل است.

7. طول رودخانه اوب 5382 کیلومتر است

رودخانه آب؛  یکی از طولانی ترین رودخانه های جهان

یکی از زیباترین راه آهن های جهان، راه آهن سیبری است که بخشی از شهرت خود را مدیون عبور از کنار رودخانه اوب است. این رودخانه از روسیه خارج نمی شود و در نهایت به رودخانه اوب می ریزد. در حال حاضر از این رودخانه برای تامین آب شرب و کشاورزی و تولید برق استفاده می شود.

6. طول رودخانه زرد 5432 کیلومتر است

رودخانه زرد یکی از طولانی ترین رودخانه های جهان است که جایگاه ویژه ای در تاریخ چین دارد و نقش بسزایی در توسعه چین داشته است. این رودخانه هنوز هم برای چینی ها مهم است زیرا بخشی از آب کشاورزی را تامین می کند و در آن نیروگاه برق آبی احداث کردند.

5. طول رودخانه ینیسی 5512 کیلومتر است

این رودخانه در روسیه جریان دارد و به اقیانوس منجمد شمالی می ریزد. نام این رودخانه احتمالاً از کلمه ای به معنای “رودخانه مادر” گرفته شده است، زیرا سودهای بسیاری داشته است. در گذشته قبایل کوچ نشین در اطراف این رودخانه زندگی می کردند.

4. طول رودخانه می سی سی پی 6243 کیلومتر است

این رودخانه پس از عبور از بسیاری از شهرها و تامین آب آنها به خلیج مکزیک می ریزد. رودخانه می سی سی پی نقش مهمی در جنگ داخلی آمریکا ایفا کرد و هنوز هم به عنوان طولانی ترین رودخانه در ایالات متحده بسیار مهم است.

3. طول رودخانه یانگ تسه 6267 کیلومتر است

این رودخانه طولانی ترین رودخانه جهان نیست، اما طولانی ترین رودخانه آسیا است و زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی به حساب می آید. رودخانه یانگ تسه از گذشته تا به امروز نقش مهمی در تجارت چین داشته است و امروزه برای تولید برق نیز از آن استفاده می شود.

2. طول رودخانه آمازون 6361 کیلومتر است

طول این رودخانه حدود 300 کیلومتر کمتر از طولانی ترین رودخانه جهان است و از کشورهای برزیل، پرو و ​​کلمبیا می گذرد. تنوع زیستی رودخانه آمازون نیز منحصر به فرد است.

رودخانه آمازون به اقیانوس اطلس می ریزد.

1. نیل; طولانی ترین رودخانه جهان با طول 6608 کیلومتر

رود نیل طولانی ترین رودخانه جهان است که مسافتی باورنکردنی را در بر می گیرد و از چندین کشور از جمله اوگاندا، سودان و مصر می گذرد و سپس به دریای مدیترانه می ریزد.

نقش برجسته رود نیل در شکل گیری تمدن بشری بر هیچکس پوشیده نیست. این رودخانه چنان قدرتی به مصریان باستان داد که یکی از عجایب هفتگانه جهان را خلق کردند.

این رودخانه هنوز هم اهمیت زیادی دارد و برای تجارت، تامین آب و تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.

حرف پایانی

رودخانه ها نقش بسزایی در توسعه تمدن بشری داشته اند و امروزه در شرایط کمبود منابع آبی اهمیت آنها بیش از پیش افزایش یافته است. در این مطلب طولانی ترین رودخانه های جهان را معرفی کرده ایم.

شما بگو

آیا تا به حال از طولانی ترین رودخانه های جهان دیدن کرده اید؟ اگر بتوانید در یکی از این رودخانه ها قایق سواری کنید کدام را انتخاب می کنید؟ طولانی ترین رودخانه جهان یا رودخانه پرماجرا و خطرناک آمازون؟ شاید طولانی ترین رودخانه اروپا یا رودخانه های سرد روسیه مانند لنا و آمور را ترجیح دهید!

لطفا نظرات خود را ارسال کنید تا بتوانیم بیشتر در مورد این رودخانه ها صحبت کنیم. شاید ما هم مثل قهرمانان داستان معروف آگاتا کریستی یک بار سوار بر قایق روی رود نیل شدیم!


اصول و روش های عملی برای یادگیری سریع و پایدار هر زبان جدید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *