توانگر: قوه مجریه و قضایی باید برای کاهش توانایی شرکت در آزمون دستیاری تخصصی وارد عمل شوند.



یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در دو نامه جداگانه به روسای قوه مجریه و قضائیه با انتقاد از کاهش قبولی در آزمون 1401 دستیار تخصصی خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

به گزارش ایسنا، در بخشی از نامه مجتبی توانگر نماینده تهران به آیت الله رئیسی رئیس جمهور آمده است: همانطور که می دانید عدم دسترسی به پزشک متخصص یکی از مهم ترین مشکلات مردم در بسیاری از نقاط کشور بوده و همواره مورد توجه نمایندگان شورای اسلامی بوده است. متاسفانه کمبود شدید پزشکان متخصص باعث شده تا در بسیاری از مناطق کشور صف‌های طولانی و کمبود نیروی متخصص را به دنبال داشته باشد و مردم مجبور شوند برای دریافت خدمات درمانی به مراکز استان‌ها و تهران مراجعه کنند. طبق آمار وزارت بهداشت به ازای هر 100 هزار نفر 54 پزشک در ایران وجود دارد. در حالی که برای کشورهای منطقه این آمار 190 در 100 هزار نفر است، برای کشورهای اروپایی 260 در 100 هزار نفر است.

وی نوشت: علاوه بر این، سالمندی جمعیت در 20 سال آینده افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در سطح تخصصی برای رفع نیازهای بالای پزشکی مردم را اجتناب ناپذیر خواهد کرد، اما بررسی توانایی شرکت در آزمون دستیاری ویژه در سال 1401 نشان دهنده کاهش توانایی شرکت در آزمون دستیاری ویژه با 4318 نفر است. به عنوان مثال، فرصت های پذیرش در رشته تخصصی – رادیولوژی – 24٪ کاهش یافته است. همچنین کاهش فرصت قبولی در آزمون تخصصی پیراپزشکی موجب اعتراض و گلایه نمایندگان مجلس از سوی تعداد زیادی از پزشکان جوانی شد که داوطلبانه موفق به قبولی در این آزمون شدند. کاهش توانایی قبولی در آزمون دستیاری، در حالی که وضعیت فعلی دارای حجم بالایی از بیماران در مقایسه با تعداد کمی از دانشجویان این رشته تخصصی است، منجر به افزایش حجم کار، افزایش خطاهای پزشکی، کاهش فرصت های یادگیری و ترک تحصیل بسیاری از افراد شده است. این دانش آموزان از ادامه تحصیل. لازم به ذکر است کاهش ظرفیت آزمون پیراپزشکی کاملاً مغایر با تبصره 2 ماده ارتقای ظرفیت پزشکی مصوب جلسات 850 و 851 شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش پتانسیل پزشکان متخصص و نیز می باشد. وعده معظم له در خصوص افزایش پتانسیل پزشکان متخصص در ایام انتخابات و در گفتگوی زنده تلویزیونی با It’s People.

توانگر در بخشی دیگر از این نامه از عملکرد وزارت بهداشت در رابطه با منافع مردم انتقاد کرده و بر این باور است که تنها منافع عده قلیلی مانند انجمن های صنفی پزشکی سرلوحه این وزارتخانه است.

وی به عنوان نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات از رئیس جمهور خواست با رسیدگی مستقیم به موضوع از تضییع حقوق مردم و داوطلبان آزمون دستیاری تخصصی جلوگیری کرده و با مجرمان برخورد جدی کند. تصمیمات اتحادیه های کارگری

به گزارش ایسنا، در بخشی از متن نامه توانگر به حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین ادجه ای رئیس قوه قضائیه نیز می خوانیم: همانطور که می دانید عدم دسترسی به پزشک متخصص یکی از مهم ترین مشکلات ساکنان بسیاری از مناطق کشور است. کمبود شدید پزشکان متخصص بازار انحصاری در ارائه خدمات تخصصی را ایجاد کرده است که با افزایش هزینه خدمات، صف های طولانی برای دریافت خدمات و کمبود پزشک متخصص در بسیاری از مناطق کشور همراه شده و مردم مجبور به سفر به استان ها شده اند. مراکز و تهران برای دریافت خدمات پزشکی . طبق آمار در ایران به ازای هر 100 هزار نفر 54 پزشک وجود دارد. در حالی که برای کشورهای منطقه این آمار 190 در 100 هزار نفر است، برای کشورهای اروپایی 260 در 100 هزار نفر است.

وی افزود: علاوه بر این، شروع طوفان سالمندی افزایش جذب دانشجو در سطح تخصصی را اجتناب ناپذیر می کند، اما آزمون توانایی شرکت در آزمون دستیاری تخصصی در سال 1401 نشان دهنده افت توانایی است. در آزمون دستیاری تخصصی از 4318 نفر در سال 1400 به 4000 نفر در سال 1401 شرکت کنید. این برش شامل تمامی رشته ها حتی رشته هایی با تقاضای بالا برای آزمون تخصصی می باشد. به عنوان مثال، فرصت های پذیرش در رشته تخصصی – رادیولوژیست – 24٪ کاهش یافته است. کاهش فرصت قبولی در آزمون پیراپزشکی باعث اعتراض و شکایت نمایندگان مجلس از سوی تعداد زیادی از پزشکان جوانی شد که داوطلبانه موفق به قبولی در این آزمون شدند. کاهش توانایی نشستن در آزمون کارشناسی ارشد، در حالی که وضعیت فعلی دارای حجم بالای بیماران در مقایسه با تعداد کمی از دانشجویان این رشته تخصصی است، منجر به افزایش حجم کار، افزایش خطاهای پزشکی و کاهش توانایی یادگیری این دانشجویان شده است. .

در ادامه آمده است: «لازم به ذکر است کاهش ظرفیت آزمون ویژه پیراپزشکی کاملاً مغایر با تبصره 2 ماده واحده افزایش ظرفیت پزشکی مصوب جلسات 850 و 851 شورای عالی کشور است. فرهنگ انقلاب در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش رشته های تخصصی پزشکی. با توجه به جایگاه و رسالت قوه قضائیه در صیانت از حقوق عامه و همچنین وظیفه سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر نظارت بر اجرای برجام، از جنابعالی خواهشمندم قوه قضائیه در این امر ورود و همکاری نمایند. با رهبران و نهادهای درگیر در این امر. آنها از این موضوع غفلت کرده اند، قاطعانه اقدام کنید».

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *