تصمیم یارانه سوخت کشتی های مسافربری لغو شد – خبرگزاری مهر ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، هیات دولت ۲۰ خردادماه امسال به وزرای نفت و گردشگری دستور داد تا تعرفه سوخت کشتی های دریایی و مسافری را با قیمت یارانه ای محاسبه کنند.

بر این اساس وزارت نفت موظف است سوخت یارانه ای را به کشتی ها، کشتی های مسافربری و تفریحی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص دهد.

این مصوبه شامل کلیه کشتی‌های مسافربری در مسیرهای داخلی و بین‌المللی است که از بنادر ایران حرکت می‌کنند یا عازم بنادر کشورمان هستند، بدون در نظر گرفتن پرچم کشتی.

بر این اساس 80 درصد قیمت سوخت کشتی های مسافربری و 20 درصد به نرخ بانکی یارانه تعلق می گیرد.

هزینه سوخت کشتی های مسافربری یارانه پرداخت شد

رئیس مجلس: تصویب تعرفه ترجیحی سوخت برای کشتی های مسافربری خلاف قانون است

این در حالی است که محمدبکر کلیباف، رئیس شورای اسلامی شهر در نامه ای به حجت الاسلام رئیسی در تاریخ 20 خردادماه سال جاری مصوبه مذکور را مغایر با قانون دانست.

با توجه به نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور، مصوبه مذکور از دو جهت مغایر با قانون است:

– اولاً کلمه بانکداری یک کلمه بیگانه است و طبق قانون منع استفاده از اسامی و اصطلاحات خارجی باید از معادل فارسی کلمه بانکداری استفاده شود که خلاف قانون است.

ثانیاً، بند «ب» ماده ۴۸ قانون برنامه ششم از کشتیرانی در دریای عمان و خلیج فارس حمایت می‌کند و مصوبه دولت این حمایت را به تمامی دریاهای کشور تسری می‌دهد که مغایر با قانون است.

تصمیم یارانه ای برای سوخت کشتی های مسافربری لغو شد

توافق ایران و قطر برای انتقال گردشگران جام جهانی از طریق دریا در هاله ای از ابهام قرار دارد

لازم به ذکر است، در اردیبهشت ماه سال جاری، وزرای راه ایران و قطر تفاهم نامه ای در خصوص حمل و نقل دریایی گردشگران و مسافران جام جهانی فوتبال در قطر و اسکان آنها در جزایر یا شهرهای ساحلی این کشور امضا کردند. کشور ما. ظرف یک ماه پس از مسابقه

با تصویب یارانه سوخت کشتی‌های مسافربری توسط دولت، امکان اجرای این تفاهم‌نامه افزایش یافته و با لغو آن توسط شورای اجرای توافقات دولت با مصوبات مجلس، اجرای این تفاهم‌نامه در یک قانون قرار گرفت. هاله عدم قطعیت

معاون سازمان بنادر: 40 درصد هزینه کشتی های بزرگ هزینه سوخت است

مجیدعلی نازی عضوهیئت اجرایی و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به تصویب سوخت یارانه ای کشتی های مسافربری در شورای دولت توجه کرد و گفت: بیش از 40 درصد هزینه ها مربوط به فعالیت کشتی است. مربوط به سوخت هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشتی های بزرگ مصرف سوخت بالایی دارند، این مشکل هزینه سوخت بسیار بالایی را به همراه دارد و مشکلات زیادی را در اقتصاد صنعت کشتیرانی ایجاد می کند.

علی نازی افزود: پیگیری‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت راه و شهرسازی و بویژه سازمان بنادر و دریانوردی منجر به تصویب یارانه 80 درصدی سوخت مصرفی شده است. مسافران کشتی هایی که در مسیرهای بین المللی فعالیت می کنند کابینه وزیران باشند.

تصمیم برای یارانه دادن به سوخت برای کشتی های مسافربری به رشد اقتصاد گردشگری دریایی کمک می کند

وی بیان کرد: یارانه 80 درصدی سوخت مصرفی کشتی های مسافربری به همراه امکانات رفاهی و تخفیفاتی که بنادر و سازمان دریانوردی در هزینه های دریایی و بندری به این کشتی ها ارائه می کنند که بیش از 90 درصد است، هزینه های عملیاتی این کشتی هاست. ناوگان مسافری خواهد بود که این امر ما را مجبور به صرفه جویی اقتصادی در حوزه حمل و نقل دریایی می کند.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر: با تصویب دولت هزینه هر لیتر سوخت یک کشتی مسافربری از 23 هزار تومان به 300 تومان کاهش می یابد.

حسین عباس نژاد، مدیرکل دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی 10 خردادماه امسال در حاشیه اعطای جوایز ملوانان نمونه در جمع خبرنگاران درباره تاثیر یارانه تعرفه سوخت کشتی های مسافربری گفت: 40 تا 45 درصد هزینه کشتی مربوط به سوخت است لیتری 23 هزار تومان یعنی 300 تومان. در صورت عدم اجرای آیین نامه سوخت یارانه ای، هزینه سفر بوشهر به دوحه با کشتی مسافربری بیشتر از هزینه هواپیما در این مسیر خواهد بود.

وی بیان کرد: 80 درصد سوخت این کشتی ها بر اساس مصوبه دولت به قیمت بازار بانکی و 20 درصد به قیمت بازار بانکی عرضه می شود.

توصیه های تهیه شده در مورد سوخت یارانه ای برای کشتی های مسافربری

عباس نژاد توضیح داد: امروز (31 خرداد) همکاران ما از سازمان بنادر و وزارت میراث فرهنگی در حال تهیه توصیه هایی در رابطه با سوخت یارانه ای برای کشتی ها هستند. چنین سفارشی امروز یا فردا به شرکت خطوط لوله نفت ارسال می شود.

یک مقام سازمان بنادر و دریانوردی گفت: صدا و سیما نیز نکات مورد نظر را به دستورالعمل اضافه می کند. امیدواریم تا یک تا دو هفته آینده سوخت یارانه ای در اختیار شناورها قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *