ضررهایی که زنگنه در دوران وزارت خود برجای گذاشت! خبرگزاری مهر نیوز ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر ، دیروز شرکت داناگز اماراتی اعلام کرد که نتایج قسمت اول دیوان بین المللی دادگستری در لاهه با صدور حکم ایران به مبلغ 607 میلیون دلار به پایان رسید. بر اساس این اخبار ، این شرکت ادعا می کند که این جریمه مربوط به هشت سال و نیم اول این قرارداد است و با توجه به اینکه قرارداد 25 ساله کرسنت ، باید طبق سنگین ترین مجازات ها برای کشور انتظار داشته باشد. در سال آینده برگزار شد

در آغاز دولت یازدهم ، بیژن زنگنه ، وزیر نفت سابق ، وعده داد که به سرنوشت پرونده هلالی که در ایران متهم کرده بود پایان دهد. این مورد را می توان آخرین وعده زنگان دانست که عملی نشد و شامل ضررهای این کشور می شود.

قرارداد هلال قرارداد فروش روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز اسید در میدان سلمان است که در سال 2002 بین کرسنت اویل و شرکت ملی نفت ایران در دولت هفتم بیژن نامدار زنگنه به امضا رسید. مفاد قرارداد سالها بعد به رسانه ها فاش شد و مشخص شد که در تشکیل این پرونده پشت صحنه زیادی دخالت داشته که منجر به فساد و اجاره داخلی شده است. بنابراین ، با ظهور دیوان محاسبات ، اجرای این پروژه متوقف شد. علاوه بر این ، قیمت پایین گاز در زمان عقد قرارداد ، حفظ قیمت ثابت گاز برای دو دوره هشت و هجده ساله ، اعطای حق انحصاری خرید گاز ، مبادله دولتی با یک شرکت کارگزاری و عدم موافقت شورای اقتصادی بود. دیگری که دولت نهم را مجبور به فسخ قرارداد کرد.

در واقع ، هلال نمونه ای عالی از قراردادهای دولتی است که برای مالکین تأمین می شود. عبدالرضا رحمانی فضلی ، رئیس سابق دیوان محاسبات کشور ، در سال 1990 گفت: قرارداد هلال نمونه قراردادی است که در نتیجه قانون نادیده گرفته شد و در نتیجه کشور هنوز درگیر دعاوی حقوقی است.

پس از تعلیق قرارداد ، شرکت اماراتی با طرح پرداخت جریمه به جمهوری اسلامی در لاهه شکایت کرد. این باعث شد که جمهوری اسلامی ایران فساد را دلیل عدم پایبندی به توافق نامید ، اما با ورود مجدد زنگان و تیمش به وزارت نفت در سال 1992 ، این بهانه برای طرف مقابل که بنیانگذاران این مقامات از مقامات فعلی وزارت نفت هستند. و بیانیه در مورد فساد و رانت را نمی توان معتبر دانست.

رقم نهایی جریمه کشور در حال حاضر در دادگاه لاهه در دسترس نیست. البته برخی از وزرای دولت یازدهم از جمله نعمت زاده و پورهمحمدی این رقم را حدود 18 میلیارد دلار برآورد کرده اند که ظاهراً مورد بازنگری قرار گرفته است.

بر اساس بیانیه دیروز شرکت اماراتی مبنی بر جریمه 607 میلیون دلاری این کشور که تقریبا معادل 15 هزار میلیارد تن است ، به نظر می رسد سرنوشت قسمت اول این پرونده به پایان رسیده است. خسارت معادل بودجه وزارتخانه هایی مانند جهاد کشاورزی یا راه و شهرسازی یا معادل یارانه چهار ماهه برای کل کشور در سال 1400 ، ناشی از سهل انگاری یا اجاره گروه وزارت نفت آن زمان است. ، که در هر دو مورد باید پیگرد قانونی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *