گزارش از مراسم پاکسازی حرم ؛ گرد و غبار حرم گوشه چشم – خبر خراسان رزو – اخبار استانهای تسیم


به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدسشما عزم خود را برای زیارت اعلام کرده اید ، هنوز چند قدم با حرم فاصله دارید ، جایی که عطر خوشبو گلها و درخشش چراغها و آینه های زیبا به استقبال شما آمده و روح شما را سرشار از شادی می کند. در گذشته که حرم چندان وسیع نبود ، برنامه های نظافت و آراستن حرم رضوی و رواق های مطهر به این شکل انجام نمی شد.

اما با نصب اولین ضریح در آغاز عصر صفویه ، کار نظافت و غبارروبی حرم و حرم منور به مکانی مقدس تبدیل شد.

در حال حاضر ، برای پاکسازی این مکان مقدس طبق برخی آیین ها ، مراسماتی مانند تمیز کردن گرد و غبار ، تمیز کردن ، خوشبو کننده ، حذف و تمیز کردن فضا و همچنین لوسترها و آینه ها روزانه انجام می شود. در این گزارش مروری بر این آیین ها و آیین های سنتی داریم.

خوشا به حال غبارها

خوب است بدانید که مراسم پاکسازی از خاک به قرن دهم میلادی برمی گردد. قبل از این دوره ، مجموعه حرم رضوی چندان توسعه نیافته بود و در حرم مطهر حضرت فقط یک صندوق وجود داشت. کار تمیز کردن این صندوق مقدس همراه با سایر قسمتهای حرم انجام شد و بسیار ساده است ، تمیز کردن داخل و خارج تابوت و اطراف آرامگاه مقدس و جمع آوری نذورات و هدایا و سایر اقلام موجود و تمیز کردن جوجه های نفیس خطی و اشیاء قیمتی بر سر قبر مقدس که توسط خادمان باید تمیز می شد.

اما با گذشت زمان و افزایش چشمگیر تعداد زائران اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) و حجم کار مداوم و عدم توانایی در نظافت و جمع آوری به موقع نذورات ، به تدریج و در صورت نیاز ، گرد و غبار تابع قوانین و آداب خاصی بوده است. و طبق دستورالعمل برای مدتی مراسمی برنامه ریزی شده بود. بیشتر اخبار مربوط به مراسم سمپاشی حرم مطهر رضوی مربوط به دوره قاجار است.

امروزه مراسم “گرد و غبار” یکی از باشکوه ترین مراسم در آرامگاه منوره رضوی است که چندین بار در سال با مراسم و آمادگی های خاص همراه با تعطیلات مذهبی مانند عید فطر یا ولادت مسعود امام برگزار می شود. برای انجام این مراسم در یک روز خاص و در یک زمان معین ، حرم از افراد پاک می شود و به اصطلاح بسته می شود تا کارهای گرد و خاکی سریعتر و دقیقتر انجام شود و مراحل با جزئیات انجام شود.

ابتدا همه درهای ورودی حرم بسته است. پس از آمادگی های لازم ، درب طلایی جلوی ضریح بسته می شود ، با حضور منظم خداوند و مهمانان در نزدیکی ایوان مراسم دارالحفاظ با مراسم خاصی آغاز می شود. ناظم کاشیک یک جعبه نقره ای نفیس با کلید درب مقابل مبارک ، که داخل یک سینی با شمعدان و شمع است ، از راهنمای خدمه به دارالحفاظ تحویل داد. همزمان با صلوات خوانی درباره محمد و آل محمد ، گرده افشانی پس از تکریم مکان مقدس حضرت ثامن الحجج (ع) آغاز می شود.

هنگامی که حرم توسط قدیس حامی آستانه قدس افتتاح شد ، وعده های مردم در بسته های خاصی قرار می گیرد تا به خزانه تحویل داده شود. سنگ منور رضوی نیز با گلاب خالص شستشو می شود. این مراسم به دو صورت رسمی و غیر رسمی برگزار می شود.

شستن حرم

به دلیل ازدحام زائران در اطراف حرم ، که به منظور احترام و ارادت به ناحیه حضرت رضا (ع) انجام می شود ، شستن حرم که حرم مطهر امام رضا (ع) در آن قرار دارد ، ضروری است. تعداد لباسشویی ها برای مراسم مذهبی و بسته به شرایط آب و هوایی و تعداد زیاد زائران طبق برنامه زمان بندی توسط رهبری خدمه اعلام می شود.

در این آیین باشکوه ، نگهبانان حدم با انجام وظایف خود زیر نظر دفتر حدم همراه با پاسداران فراشان و تعدادی از کفاشان و نگهبانان همین نگهبان با همکاری حرم مطهر و خواهران خدمت کننده ، حرم را بشویید و تمیز کنید.

نظافت روی ضریح مطهر

برخی از زائران اقلام و ظروف را برای برکت یا بر اساس نذر خود در بالای حرم مطهر قرار می دهند. نظافت بالای ضریح مطابق مقررات و در صورت لزوم ، هر روز صبح همزمان با مراسم بر سر حرم و در طول سال انجام می شود. طبق قوانین خدمات ، بازرس یا معاون او موظفند هر روز صبح موارد جمع آوری شده را جمع آوری کرده ، دو شاخه نقره را جمع آوری کرده و در کیسه های مصادره شده و نماینده خزانه داری و سوگندنامه همراهی کنند. در خدمت وعده ها

گلهایی که به زیارت می آیند

گل آرایی بر فراز حرم مطهر از جمله آیینی است که روزانه با حضور زائران حرم مطهر رضوی انجام می شود. این آیین بر اساس یک سنت قدیمی است. در این آیین ، گلهای چهار طرف حرم مطهر حضرت رضا (ع) روزانه با گلهای تازه و تازه تعویض می شود تا همه چیز به زیبایی و طراوت بدرخشد.

در این آیین ، ابتدا شخص حفاظت از حرم مطهر ، صندلی مخصوص ، پایه طلا برای حمل گلدان ، چهار شاخ نقره مخصوص و دو قطعه چوب و کیسه برزنتی را جمع آوری می کند. حرم مطهر در حین آموزش ، خادمان برای انجام خدمات به درب طلایی جلوی مبارک نگاه نمی کنند. پس از حمل حجاج به نقاط دیگر و حصار کشی شبکه اول ، آنها یک صندلی در گوشه سمت راست مقابل مبارک قرار دادند.

سپس سرکشیک روژ از پله های صندلی بلند می شود و روی صندلی دراز می کشد ، آن را بیرون می آورند و به دادگاه مقدس تحویل می دهند. پس از آن ، خداوند گلهای تازه و زیبا را در یک مراسم خاص نگه می دارد تا به بالای حرم برسد.

صیقل دادن و صیقل دادن ضریح

صیقل حرم مطهر با توجه به شرایط آب و هوایی انجام می شود و شبکه حرم مطهر را روشن می کند که بر اثر ازدحام جمعیت زائران در اطراف حرم در طول سال تاریک شده است. عملیات صیقل حرم مطهر توسط نیروهای فنی و ماهر افتخاری “آیین رضوان” در اماکن متبرکه حرم مطهر و با استفاده از مصالح خاص در مراحل فنی ویژه انجام می شود.

تعویض ضریح

جلد ضریح پارچه ای سبز رنگ است که قسمت بالای حرم را می پوشاند. معمولاً همزمان با تغییر پرچم بر فراز گنبد نورانی حضرت رضا (ع) ، حجاب حرم مطهر این امام نیز تغییر می کند.

کفن حرم مطهر امام رضا (ع) چندین بار در سال تغییر می کند ، به طور غیر رسمی ، به عنوان مثال ، در روزهای شهادت ائمه اطهار (از پارچه سیاه) یا به دلیل مرمت حرم ، اما به طور رسمی این مراسم سه بار در آغاز ماه محرم ، سوم ماه ربیع الاول و میلاد امام رضا (ع) برگزار می شود.

مراسم معمولاً پس از مراسم با مداحی و عزاداری عزاداران آغاز می شود و لباس عزاداری با گروهی از خداوند سادات برای نصب به ایستگاه منتقل می شود ، سپس شورشی یا معاون او با استفاده از چهارپایه های بلند به نام صندلی ، لباس را عوض می کنند. به حرم در حال بهره برداری است.

بقا

نذورات داخل حرم که زائران به داخل حرم می اندازند گاهی روی هم انباشته شده و از میان میله های ضریح نورانی دیده می شود.

عطرهای خوشبو

خوشبو شدن فضای حرم با رایحه های نشاط آور و نشاط آور با سال های اخیر ارتباطی ندارد و استفاده از عطر ، گل رز ، مشک ، عنبر ، بخور ، فندق و بخور از دیرباز در اماکن مقدس رضوی رایج بوده است. گل رز و کندر برای اولین بار در ایجاد حرم مطهر مورد استفاده قرار گرفت. با گسترش فضاهای بسته حرم برای جلوگیری از دود بخور و سوخت کهربا ، سوزاندن کهربا در ورودی های حرم مطهر ممنوع و محدود به فضای صحنه ها شد و امروزه فضای حرم بوی کانال های تهویه مطبوع با رایحه های معطر و دلپذیر.

نظافت لوسترها و آیینه های حرم

تمیز کردن لوسترها و آینه های حرم توسط کارکنان رسمی و افتخاری اداره روشنایی و خدمات انجام می شود. معمولاً لوسترها همزمان با مراسم شستشوی ضریح ، جایی که فضا خالی است و با نصب آسانسور تمیز می شوند.

جارو زدن حرم

جارو زدن روضه ها و ایوانها هر روز صبح پس از مراسم تحویل وظیفه انجام می شود. بنابراین آنها جاروهایی با دسته کوتاه روی یک سینی بزرگ می گذارند و پس از مراسم ، خادمان و همراهان آنها با ستایش جارو را شروع می کنند. در حال حرکت ، سه بار در روز ، طبق یک سنت قدیمی ، آنها به طور جمعی ایوان اطراف حرم را جارو می کنند. روشنگری جارو می کند ، البته این امر به دلیل حفظ حجاج در حرم متبرک کمتر انجام می شود.

پاکسازی و تصفیه حرم

در حرم منوره مراسم دیگری انجام می شود که به آن کارگیر می گویند. در صورت نیاز به نظافت و نظافت منطقه روضه منوره طبق شرع ، این سرویس توسط سبد پیاده روی به موقع و با تجهیزات لازم ارائه می شود.

انتهای پیام / ساعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *