توسعه پایه حقوقی قراردادی بین ایران و روسیه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، الکساندر در نشست عمومی هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با بیان اینکه بسیار خوشحالم که در خاک ایران شما را می‌بینم، اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ نفر در قالب هیئت روس برای شرکت در این رویداد به تهران آمدند.

وی با اشاره به ۲۲ بهمن‌ماه و روز استقلال و آزادی ایران و ادامه داد: در این روز با رأی مردم خردمند، جمهوری اسلامی ایران اعلام استقلال کرد و به‌عنوان کشور آزاد و مستقل در جهان مطرح شد.

معاون نخست‌وزیر روسیه با تأکید بر اینکه در همان سال‌ها اتحاد جماهیر شوروی سابق، جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت و همکاری‌ها ادامه یافت، گفت: پس از آن نیز فدراسیون روسیه با ایران همکاری داشته و به‌عنوان شریکی راهبردی شناخته شده است.

نواک افزود: روسیه و ایران در این سال‌ها برای حاکمیت و حفظ ارزش‌های سنتی، فرهنگی و خانوادگی تلاش‌های فراوانی کرده‌اند.

وی تصریح: با توجه به توافق رؤسای جمهوری دو کشور زمینه همکاری‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و … افزایش یافته است، همکاری میان همه نهادها رو به افزایش بوده و در ماه مه سال ۲۰۲۳ میلادی موافقت‌نامه ساخت راه‌آهن رشت – آستارا امضا و در دسامبر سال ۲۰۲۳ طی سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو قرارداد آن نهایی شد.

معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه اکنون به‌صورت بی‌سابقه‌ای تبادل هیئت‌ها بین دو کشور انجام می‌شود، گفت: طی این مدت پایه حقوق قرادادی بین دو کشور توسعه یفته است و پارسال ۱۵ موافقت‌نامه بین دو کشور امضا شد که اکنون ۴۰۰ سند در پایه قراردادی ایران و روسیه وجود دارد.

نواک ادامه داد: از یکم ژانویه سال ۲۰۲۴ ایران عضو رسمی گروه «بریکس» شد و از همان ابتدا نیز روسیه از این عضویت حمایت می‌کرد، از سویی همکاری‌های موضوعی بین دو کشور در بریکس ادامه دارد، همچنین در چارچوب توافق همکاری‌های اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) و ائتلاف اوپک‌پلاس همکاری می‌کنیم.

وی تأکید کرد: در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه نیز زمینه تعامل بین دو کشور بررسی شد و در این سه روز هیئت‌ها مدر حال کار و مذاکره بودند.

معاون نخست‌وزیر روسیه ضمن اشاره به دیدار با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: در این دیدار مباحث خوبی مطرح شد و سند قرارداد جامع ایران و روسیه شامل همه روابط دو جانبه است.

نواک با بیان اینکه تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط ایران و روسیه را هرچه بیشتر ایجاد کنیم، اظهار کرد: اکنون در حوزه‌های نفت و گاز، هسته‌ای، ترانزیت و کشاورزی قصد داریم پروژه‌هایی تازه را طراحی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سه روز اخیر ۲۱ زمینه همکاری ایران و روسیه مطالعه شده است، افزود: دو کشور امروز در زمینه تولید محصولات مشترک و صادرات به بازارهای ثالث به‌ویژه در بخش انرژی و کشاورزی به دستاوردها و نتیایج مطلوبی رسیده‌اند.

معاون نخست‌وزیر روسیه با اشاره به حضور شرکت‌های ایرانی توانمند در زمینه داروسازی و خودروسازی ایرانی در روسیه گفت: تلاش شده دوره کاملی از تجهیزات داروسازی و پزشکی ایرانی در روسیه ایجاد شود.

نواک با اشاره به پرتاب ماهواره ایرانی از سوی پرتابگر روسیه در روز آینده، تصریح کرد: اکنون بین دانشگاه‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف ارتباط خوبی ایجاد شده است، به‌طوری که تعداد دانشجویان ایرانی در روسیه با افزایش چهار برابری به ۸ هزار نفر رسیده است.

وی از تمایل فدراسیون روسیه برای همکاری با ایران در زمینه فرهنگی، دیپلماتیک، گردشگری و ورزشی خبر داد و یادآور شد: ایران و روسیه می‌توانند به پیروزی‌های زیادی در زمینه روابط تجاری و اقتصادی به‌ویژه انرژی برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *