طرز تهیه شیرینی حلوا; شما یک غذای خوشمزه آماده کرده اید


حلوای بگل یا شاطیه که در زبان کردی به آن «بی گل» می گویند، یکی از خوراکی های خوشمزه کردی و از سوغاتی های سنتی استان ایلام است. این حلوا یکی از خوشمزه ترین غذاهای استان ایلام است که به راحتی تهیه می شود و بسیار خوشمزه است. این ماده غذایی سرشار از کلسیم بوده و برای رشد کودکان و تقویت عضلات ورزشکاران مفید است.

حلوای خرمای باگل بسیار پرکالری و بسیار مغذی است، به همین دلیل برای کوهنوردی و حرکت در مسافت های طولانی بدون صرف فضای زیادی برای حمل غذا در یک لقمه از این حلوا تبدیل به یک همراه غذا به خصوص برای کوهنوردان شده است. می تواند انرژی لازم را برای مدت طولانی بدن تامین کند. خوردن این غذا در هوای سرد به گرم شدن بدن کمک می کند.

در ترکیب این حلوا از خرما و نان شیرینی (پودر پنیر)، روغن حیوانی و کنجد سفید استفاده شده است.

عناصر






پنیر محلی خشک و له شده تقریبا نیم لیتر
خرما خشک است و بدون سنگ خشک نمی شود تقریبا نیمه شب بود
زعفران و روغن حیوانی به مقدار لازم

طرز تهیه

خرماها را روی حرارت ملایم در روغن نباتی گرم کنید و هم بزنید تا نرم شوند. مخلوط زعفران و کشک که در زبان کردی به آن بوگل می گویند را به خرما اضافه کنید و مواد را با گوشت کوب له کنید تا خرما و بوگل یکدست شود.

ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و هم بزنید تا خمیر یکدستی به دست آید. نسبت خرما به نان شیرینی در این حلوا کاملاً به شما بستگی دارد، اما در مجموع زمانی که سرشار از کره و پر از نان شیرینی باشد طعم بهتری دارد.

در روش دوم برای تهیه حلوای خرمایی از بگل می توان از بگل خیسانده استفاده کرد. بعد از اینکه خرما روی حرارت نرم شد، نان شیرینی خیس خورده را اضافه کنید و مواد را با پشت ملاقه مخلوط کنید، سپس حلوا را در قالب صاف کنید و با نان شیرینی خشک و کنجد تزیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *