برای کسانی که از “بیماری سنگ کلیه” رنج می برند حتما بخوانید.


چاقی مجموعه ای از بیماری هاست که در آن چربی اضافی تا حد زیادی در بدن انباشته می شود و می تواند اثرات مضری بر سلامتی داشته باشد، امید به زندگی را کوتاه کند یا مشکلات مرتبط با سلامتی را افزایش دهد. باید دانست که اگر شاخص توده بدنی (BMI) از 30 بیشتر شود، فرد چاق محسوب می شود.

لازم به ذکر است که چاقی احتمال ابتلا به بیماری های مختلف به ویژه بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، آرتروز استخوان و آسم را افزایش می دهد. رژیم غذایی و ورزش راه حل اصلی برای درمان چاقی است. در عین حال با کاهش مصرف غذاهای پرانرژی مانند غذاهای چرب و شیرین و مصرف بیشتر رژیم های گیاهی می توان کیفیت رژیم غذایی را بهبود بخشید.

لازم به ذکر است که برای کاهش اشتها یا جلوگیری از جذب چربی به همراه رژیم غذایی مناسب می توان از داروهای ضد چاقی با تجویز پزشک استفاده کرد. برای چاقی شدید، زمانی که رژیم غذایی، ورزش و داروها بی‌اثر هستند، کاهش وزن ممکن است کمک کند یا جراحی برای کاهش حجم شکم یا طول روده با صلاحدید پزشک معالج شکم انجام شود. ، برای ایجاد اشباع اولیه و کاهش توانایی مغز در جذب مواد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، توصیه هایی برای بهبود تغذیه:

– روزی 5 بار غذا بخورید. سه وعده در روز و دو میان وعده از صبح تا ظهر و از ظهر تا عصر. در این صورت متابولیسم بدن افزایش می یابد و کالری سوزانده می شود.

– وقتی احساس کردید اشتهایتان سیر است، از سر میز شام برخیزید، آن وقت شکمتان را طوری تربیت می کنید که تبدیل به چاه بی ته نشود.

– از مصرف غذاهای سرخ شده خودداری کنید، گوشت، مرغ و ماهی کبابی و با مقدار کمی روغن و مواد معطر آب پز شود.

– غذاهای شور را از رژیم غذایی حذف کنید (پنیر، کنسرو، انواع سس و ماهی دودی…).

– از نمک زیاد استفاده نکنید. به هر حال نمک آب را در بافت های بدن نگه می دارد.

– مقدار زیادی آب بنوشید. از این گذشته، سموم بدن و باقی مانده نمک را در بدن دفع می کند. بهتر است قبل از خواب یک لیوان آب بنوشید. زیرا اسید اوریک بدن را رقیق می کند. همچنین نوشیدن یک لیوان آب هر روز صبح بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب برای مبارزه با یبوست ضروری است.

– قبل از غذا یک لیوان پرتقال، لیمو، گریپ فروت و … بنوشید. به حمایت از بدن کمک می کند زیرا سیستم گوارش را آرام می کند و اشتها را کاهش می دهد.

– مصرف سبزیجات خام به ویژه کاهو، پیاز، رازیانه، مارچوبه، کدو تنبل، لوبیا، فلفل و قارچ ضروری است.

– اگر دچار بحران می شوید، سعی کنید یخچال خود را با مواد غذایی کم کالری پر کنید.

– خوردن میوه با پوست راهی برای مبارزه با یبوست است. در این زمینه می توانید از گیلاس، آلو، توت فرنگی، سیب، انگور و هلو استفاده کنید.

– از غذای خود لذت ببرید و سعی کنید هنگام غذا خوردن استراحت کنید و لذت ببرید. سعی کنید بعد از شام چیزی نخورید زیرا هضم غذا قبل از خواب زمان می برد.

– از مصرف شیرینی و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید، به جای آن از آب یا نوشیدنی های بدون قند استفاده کنید.

– کالری، پروتئین، چربی، قند و غیره را مقایسه کنید. چیزهایی که می خورید در این صورت یک رژیم غذایی سالم خواهید داشت.

– از خوردن وعده های غذایی مقوی خودداری کنید و در عوض تا آنجا که ممکن است بعد از ظهر میوه یا غذاهای کم کالری مصرف کنید.

چند نکته برای داشتن زندگی فعال تر

– بعد از صرف غذا یا در هر موقعیتی پیاده روی کنید و بدانید که پیاده روی تنش و اضطراب را کاهش می دهد.

– کمتر از ماشین استفاده کنید و پیاده بروید.

– یک ایستگاه قبل از مقصد و یک توقف بعد از حرکت از اتوبوس سوار یا پیاده شوید.

– از آسانسور دوری کنید و از پله ها برای رسیدن به خانه یا محل کار خود استفاده کنید. بالا رفتن از پله ها 1100 کالری در ساعت می سوزاند و همچنین عضلات ران را تقویت می کند.

– یک راه خوب برای شروع یک روز خوب این است که به مدت 30 دقیقه ورزش کنید.

– تنبل نباشید و از میانبرها برای رسیدن به مقصد خودداری کنید. بهتر است از مسیرهای طولانی تر استفاده کنید و در زمان سفر صرفه جویی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *