عملیات آزمایشی تونل زاب آغاز شد – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، سرپرست پروژه انتقال آب دریاچه ارومیه گفت: بر اساس وعده وزیر نیرو به مردم، عملیات اجرایی تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در بهمن ماه به پایان رسید و فرآیند انتقال آب به دریاچه ارومیه در مرحله اول در مرز عید مبعث شروع شد.
حبیب الله علی اصغری افزود: با توجه به اهمیت تامین آب دریاچه ارومیه در اسرع وقت و با توجه به حساسیت این موضوع، وزیر نیرو در تابستان از بخش های مختلف این پروژه و شرکت توسعه آب بازدید دقیق خواهد کرد. امسال. و ترک کن ایران موظف بود این طرح را در اولویت های اجرایی خود قرار دهد.
علی اصغری سرپرست این پروژه با اشاره به مشکلات و تلفات وی برای 800 متر از تونل 36 کیلومتری آب تا دریاچه ارومیه افزود: از بهار امسال کارگروه های تخصصی با حضور کارشناسان خبره تشکیل و بازطراحی اجزای سازه تونل را انجام دادند و در نهایت در تیرماه تصمیمات فنی توافق شده برای بازسازی تونل، عملیات اجرایی اولیه.
وی افزود: در نتیجه تیم اجرایی پروژه بلافاصله در 3 شیفت، بدون وقفه و با استفاده از روش‌های نوین و همزمان در حال فعالیت هستند. برچیدن و خروجی TBM در قسمت ورودی، روکش ثانویه تونل به طول حدود 800 متر در مناطق شسته شده و آسیب دیده (به عنوان فعالیت اجرایی حیاتی) به همراه سایر فعالیت های جانبی ضروری و عمومی. بیاورید تجهیزات و آماده سازی برای راه اندازی.
علی اصغری ادامه داد: طرح آبرسانی دریاچه ارومیه متشکل از سد، سد بادین آباد تونل انحرافی به طول 36 کیلومتر و کانال 11 کیلومتری است که پس از اتمام مراحل اول و دوم، سالانه حدود 500 میلیون مترمکعب آب اضافی را به دریاچه ارومیه منتقل می کند.
این گزارش حاکی از آن است که هم اکنون تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال راه اندازی است و به زودی اولین طرح زیست محیطی احیای دریاچه ارومیه با حضور مقامات عالی رتبه کشور رونمایی می شود و طرح های دیگری نیز پس از آن تدوین خواهد شد. این طرح اجرایی می شود 19 غنا ستاد احیای دریاچه ارومیه به تدریج وارد فاز عملیاتی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *