قطعا در بازار ارز دخالت می کنیم/ 44 هزار دلار تمنی نرخ ارز کشور نیست – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر؛ محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی درباره مهمترین برنامه دوره جدید بانک مرکزی برای کنترل ارز گفت: ابتدا نرخ ارز را تعیین می کنیم و بنابراین باید به یک دوگانه توجه کنیم که آن دوگانگی رفاه و اشتغال اگر ارز گران شود، رونق از بین می رود و اگر کاهش یابد، اشتغال از بین می رود.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر نرخ دلار در سامانه نیما به طور متوسط ​​29 هزار تومان است و از فردا در سطح 28 هزار و 500 عرضه می شود و در سامانه نیما ارز صادرات نفت و کالا است. نرخ نیما دیروز گفتم با نرخ 28500 عرضه می شود اما این قیمت سفارشی نیست و با افزایش انجام می شود و هفته آینده عرضه ارز افزایش می یابد. در سامانه نیما مشکلاتی مانند ارزهای مختلف برای توزیع های مختلف وجود دارد، زیرا مبدأ و کاربرد ارزها متفاوت است. نرخ 28500 می تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد. شرکت ها ارز عرضه می کنند و در این سیستم آسیبی نمی بینند.

ایجاد بازار مبادلات ارزی

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بازار مبادلات ارزی گفت: بازار دیگری ایجاد می شود – بازار مبادلات ارزی که همه ارزها در آن عرضه می شود و نوسان دارند که به زودی راه اندازی می شود.

وی در ادامه درباره نرخ ارز اظهار داشت: نرخ ارز در بازار آزاد مخدوش است، در 9 ماه گذشته 36 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور بوده و 42 میلیارد دلار صرف واردات کالا شده است که به این معناست. که بخشی از واردات می تواند مشکل ارز را حل کند 28500 تومان می تواند نرخ دلار را در سامانه نیما متعادل کند.

تفاوت ارز 4200 با 28500 چیست، رئیس کل بانک ملی گفت: ارز 4200 برای همه کالاها بود اما ارز 28500 برای همه کالاها نبود.

فرزین در پاسخ به این سوال خبرنگار که نسبت به دلار در بازار آزاد که به 44 هزار تومان رسیده است، چه احساسی دارید؟ کشور، و تحریف شده است. بازار را مدیریت خواهیم کرد و این نرخ انحراف انتظارات تورمی است، سیگنال اشتباهی به بازار کالا می دهد، اما اجازه نمی دهیم این نرخ ثابت شود و در بازار آزاد دخالت می کنیم. نیازهای قاچاق و فرار سرمایه تنها از طریق بازار تامین نخواهد شد. ما قطعا به بازار آزاد نگاه خواهیم کرد و اینطور نیست که بازار آزاد را قبول نداشته باشیم، اما با سیاست جدید هر روز نرخ و توافق بازار آزاد را پایین می آوریم.

محمدرضا فرزین در ادامه گفت: ما به رفاه و تولید دوگانه توجه خواهیم کرد و به همین دلیل نرخ ارز را متعادل کرده ایم تا تورم تولیدکننده به حداقل برسد.

نظام بانکی اصلاح خواهد شد

وی در خصوص اصلاح بانکی گفت: کارکنان می توانند محور اصلاح نظام بانکی کشور باشند، موضوع اصلی در نظام بانکی باید ارزشی باشد، مقررات بانک مرکزی باید مرحله به مرحله اجرا شود، در عمل در اجرای برنامه ها موفق نخواهیم شد. نظام بانکی باید به سمت تخصصی شدن برود، متأسفانه بین بانک ها تفکیک مشخصی وجود ندارد و بانک های سرمایه گذاری، بانکی، اعتباری و تجاری وجود ندارد و باید بین آنها تفکیک شود و ممکن است قواعد مختلف باشد، باید تفاوت هایی وجود داشته باشد. بین بانک ها و برای هر بانک برای انجام کار تخصصی خود. مصرف در سیستم بانکی کنترل نمی شود، مصرف پول بانک توسط گیرنده قرار می گیرد، اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم در بانکداری اسلامی با مشکل مواجه می شویم. هزینه های مربوط به فعالیت های بانکی. بانک ها باید از فعالیت های بانکی خارج شوند. گسترش تسهیلات خرد – در تسهیلات خرد با دارایی های 50 میلیونی – 100 میلیونی غیرمستند، می تواند پول بگیرد و طلا یا دارایی های دیگر را بدهد تا وام را یکی دو ماه پرداخت کند. از ترازنامه بانک ها در سیاست های پولی بانک مرکزی استفاده می شود. یکی از متداول‌ترین روش‌ها، ابزار سیاستی غیرمتعارف است که ترازنامه بانک‌ها را رصد می‌کند. بانک مرکزی دارایی ها را کنترل می کند. یکی از اهداف سمت چپ و راست ترازنامه کنترل تورم از طریق سیاست پولی خواهد بود. باشد قطعا سیاست پولی جدیدی در قبال بانک هایی که رعایت نمی کنند اعلام می شود برخورد و اختیارات لازم را برای بانک مرکزی خواهیم داشت، بانک مرکزی در برخی زمینه ها اختیارات ندارد و تلاش می شود نظام بانکی را اصلاح کند.

فرزین راه های مبارزه با تورم

رئیس کل بانک ملی در خصوص کنترل تورم گفت: کنترل تورم تنها با اقدامات بانک مرکزی قابل کنترل نیست، بنابراین اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم نیاز به شورای مالی داریم که مجموعه ای از اقتصادها را کنترل کند. اقداماتی که نمی توان با سیاست پولی تورم را کنترل کرد، وقتی سیاست مالی انبساطی است و فشار ناشی از کسری بودجه یا ناشی از آن است.
وی در خصوص سیاست های پولی گفت: سیاست های پولی خوبی انجام شده است و تمام تلاش ما این است که از سیاست پولی استفاده کنیم، یک سیاست پولی را به مدت 6 ماه و سیاست دیگری را تا 6 ماه به کار ببریم.
محمدرضا فرزین درباره نرخ سود نیز گفت: هیات عالی پول اجازه افزایش نرخ سود را داد و این موضوع از سوی بانک اعلام شد و ما قطعا از ابزار نرخ سود استفاده خواهیم کرد اما باید بررسی کنیم که چگونه در تمرین.

اسناد خزانه کجا رفت؟

وی در خصوص برگشت پول شرکت های دولتی به خزانه بانک ملی گفت: تک حساب خزانه به این معناست که منابع شرکت های دولتی جذب بانک ها می شود و شب ها به خزانه می رود. بانک ملی. .باید بررسی شود، قطعا شرکت هایی که این منابع را دارند باید بررسی شوند، یعنی بانک های تجاری برتر از پول هستند، این هدف اصلی نیست، هر دو با هم بررسی می شود.
وی در ادامه افزایش نقدینگی گفت: در حال حاضر بانک مرکزی یک تا دو ماهه هدف گذاری مشخصی دارد و بانک مرکزی نیز همین سیاست را دنبال می کند و باید بررسی شود و به گونه ای سیاست گذاری شود. که نقدینگی کنترل می شود و تورم با سیاست پولی افزایش نمی یابد.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص راه اندازی بانک های قرض الحسنه اظهار کرد: طی چند سال گذشته بانک تجاری قرض الحسنه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
محمدرضا فرزین در پایان گفت: نرخ ارز تا چه زمانی ادامه خواهد داشت تا به بازار کالا ثبات بدهیم، بازار کالا تثبیت شود، بازار کالا ارز کالاهای وارداتی را بداند و تولیدکننده باید میزان صحیح را برآورده کند. نرخ ارز در سال آینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *