انواع حافظه؛ 4 نوع اصلی حافظه انسان و عملکرد هر یک از آنها


حافظه مسئول ذخیره و بازیابی اطلاعات در مواقعی است که افراد به آن نیاز دارند. آیا می دانید چند نوع حافظه وجود دارد؟ در این مقاله در مورد انواع حافظه در روانشناسی، نحوه تاثیر بیماری آلزایمر بر هر نوع حافظه و روش های بهبود حافظه صحبت خواهیم کرد. با ما بمان.

1. حافظه حسی

حافظه حسی همان چیزی است که روانشناسان آن را حافظه کوتاه مدت محرک های حسی اخیرا تجربه شده می نامند. این نوع حافظه یادآوری بسیار کوتاه (حدود 3 ثانیه) از یک تجربه حسی است، مانند چیزی که به تازگی دیده یا شنیده اید. اگر بخواهیم حافظه حسی را با مثال ملموس تری توضیح دهیم، باید بگوییم که حافظه حسی مانند این است که تصویری از آنچه تجربه کرده اید به شما نشان می دهد و به سرعت ناپدید می شود. بدون حافظه حسی، ما توانایی به خاطر سپردن را نخواهیم داشت.

حافظه شنوایی، حافظه بویایی و حافظه لمسی به ترتیب اصطلاحاتی برای برداشت های حسی ذخیره شده از صداها، بوها و تماس فیزیکی هستند. چند نمونه از اطلاعات ذخیره شده در حافظه حسی عبارتند از:

  • صدای یک نت پیانو که تازه نواخته شد.
  • ظاهر ماشینی که از کنارش گذشتید.
  • بوی غذا از رستورانی که رد شدی.

2. حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت توانایی نگهداری مقدار کمی از اطلاعات در سر برای مدت کوتاهی است. با این حافظه می توانید اطلاعاتی را که به تازگی دریافت کرده اید به خاطر بیاورید. حافظه کوتاه مدت معمولاً اطلاعات را بین 30 ثانیه تا چند روز ذخیره می کند. قبل از اینکه اطلاعات وارد حافظه بلند مدت شود، در این حافظه قرار می گیرد. چند نمونه از اطلاعات ذخیره شده در حافظه کوتاه مدت عبارتند از:

  • ظاهر فردی که دقایقی پیش با او آشنا شدید.
  • دمای فعلی هوا بلافاصله پس از بررسی آن؛
  • اتفاقی که چند دقیقه پیش در فیلم افتاد.

3. حافظه فعال

برخی از محققان برای این نوع حافظه از اصطلاح حافظه فعال استفاده می کنند و آن را از حافظه کوتاه مدت متمایز می کنند، اگرچه این دو با هم همپوشانی دارند. حافظه فعال به شما کمک می کند تا افکار و برنامه ها را پردازش کنید و ایده ها را اجرا کنید. در حافظه کاری، اطلاعات در هد ذخیره می شود تا بتوان از آن در مکان های مورد نیاز استفاده کرد.

شما می توانید حافظه فعال را به عنوان حافظه کوتاه مدت در نظر بگیرید که تکنیک ها و دانش بانک حافظه بلندمدت شما را برای کمک به تصمیم گیری یا انجام محاسبات ترکیب می کند.

نمونه هایی از اطلاعات ذخیره شده در حافظه فعال:

  • عددی که در مسئله ریاضی ذهنی محاسبه کردید.
  • نام شخصی که در ابتدای جمله در کتاب خوانده اید؛
  • نگه داشتن یک مفهوم (مثلا توپ) و ترکیب آن با مفهوم دیگر (نارنجی).

4. حافظه بلند مدت

حافظه بلند مدت توانایی ذخیره و یادآوری اطلاعات برای استفاده بعدی است. این نوع حافظه بزرگترین بخش حافظه است. حافظه بلند مدت شامل خاطراتی از چند روز تا چند دهه قبل است. برای موفقیت در فرآیند یادگیری، اطلاعات باید از حافظه حسی یا کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شود.

هنگامی که اطلاعات جدید از حافظه حسی یا کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می شود، فرد می تواند آن را بعداً به خاطر بیاورد. حافظه بلند مدت به 3 دسته تقسیم می شود:

1. حافظه اپیزودیک

هنگامی که شخصی رویداد خاصی را در گذشته به یاد می آورد، از حافظه اپیزودیک خود استفاده می کند. این نوع حافظه بلندمدت جزئیات یک رویداد را ذخیره می کند، از صبحانه ای که در یک روز خاص خورده اید تا احساسی که هنگام صحبت با یکی از عزیزانتان داشتید. چیزهایی که در حافظه اپیزودیک وجود دارد می تواند مربوط به دیروز یا چند دهه پیش باشد.

2. حافظه رویه ای

این نوع حافظه بلندمدت در مورد چگونگی انجام کارها (چه از نظر جسمی و چه از نظر ذهنی) است و در فرآیند یادگیری مهارت ها، از مهارت های اساسی که افراد بدیهی می دانند تا مهارت هایی که نیاز به تمرین زیاد دارند، دخیل است.

3. حافظه معنادار

حافظه معنایی حافظه بلندمدت دانش افراد است. این حافظه شامل اطلاعاتی مانند حقایق آموخته شده در مدرسه، معنای مفاهیم و نحوه ارتباط آنها یا تعریف یک کلمه خاص است. جزئیاتی که حافظه معنایی را می سازد ممکن است با اشکال دیگر حافظه مطابقت داشته باشد.

در عین حال، حافظه معنایی می تواند شامل حقایق و معانی مرتبط با افراد، مکان ها یا چیزهایی باشد که فرد هیچ ارتباط مستقیمی با آنها ندارد.

چرا انواع مختلف حافظه داریم؟

چرا انواع مختلف حافظه داریم؟

هر نوع حافظه مهم است و کاربرد خاص خود را دارد. حافظه کوتاه مدت به پردازش و درک سریع اطلاعات کمک می کند. وقتی یک پاراگراف از یک کتاب را می خوانید و آن را درک می کنید، حافظه کوتاه مدت کار می کند.

با ارزش ترین و مهم ترین خاطرات شما در حافظه بلند مدت شما ذخیره می شود. حافظه بلند مدت راه رفتن، صحبت کردن، دوچرخه سواری و انجام کارهای روزمره را برای شما آسان تر می کند. همچنین به یادآوری تاریخ ها و حقایق مهم کمک می کند.

در فعالیت های روزانه خود بیشترین تکیه بر حافظه بلند مدت خود دارید. از بیدار شدن از خواب و مسواک زدن گرفته تا سوار شدن در اتوبوس به محل کار، حافظه بلند مدت مسئول به خاطر سپردن تمامی این مراحل است.

خاطرات چگونه ساخته می شوند؟

حافظه ها در 3 مرحله مختلف ایجاد می شوند:

  • رمزگذاری: ایجاد خاطرات با رمزگذاری شروع می شود. اطلاعات و محرک های خارجی در مغز شما رمزگذاری می شوند. این مرحله می تواند از طریق هر یک از حواس پنج گانه شما اتفاق بیفتد.
  • صرفه جویی: در این مرحله اطلاعات به دست آمده یا به صورت موقت (مانند حافظه حسی و کوتاه مدت) یا به طور دائم (حافظه بلند مدت) ذخیره می شود.
  • زنگ زدن: آخرین مرحله تماس است. یادآوری توانایی بازیابی اطلاعات از حافظه است.

آلزایمر چگونه بر حافظه تأثیر می گذارد؟

یکی از علائم اولیه بیماری آلزایمر از دست دادن حافظه کوتاه مدت است. افرادی که علائم اولیه آلزایمر دارند ممکن است ساعت ها سوالات تکراری بپرسند یا همان داستانی را که 5 دقیقه پیش گفته بودند تکرار کنند. این نوع از دست دادن حافظه معمولاً یکی از اولین علائم زوال شناختی است. خاطرات قدیمی یک فرد مبتلا به آلزایمر در مراحل اولیه معمولاً دست نخورده باقی می ماند.

مقابله با بیماری آلزایمر در مراحل اولیه معمولاً دشوار است. در حافظه بلندمدت خود، فرد ممکن است بداند که به بیماری آلزایمر مبتلا است و از از دست دادن حافظه مضطرب باشد.

با پیشرفت آلزایمر به مراحل میانی و پایانی، حافظه بلند مدت نیز آسیب می بیند. فرد مبتلا به آلزایمر در این مرحله ممکن است به جای اینکه فراموش کند که صبحانه را زودتر خورده است، فراموش کند که مادرش 20 سال پیش فوت کرده است. در این مراحل حافظه کش کاهش می یابد. در این شرایط انجام فعالیت های روزانه مانند مسواک زدن یا حمام کردن برای فرد بسیار سخت می شود و نیاز به مراقبت دارد.

در مراحل پایانی بیماری آلزایمر، فرد معمولاً در به خاطر سپردن افرادی که سال ها می شناسد، مانند دوستان نزدیک یا اعضای خانواده، مشکل دارد.

چگونه حافظه را تقویت کنیم؟

بسیاری از ما گاهی از از دست دادن حافظه شکایت داریم. اگر سعی کنیم اطلاعاتی را که رمزگذاری و ذخیره کرده ایم، اما نمی توانیم، به خاطر بیاوریم، حافظه ما کار نمی کند. خب، خوشبختانه می توانید با انجام کارهای مختلف حافظه خود را تقویت کنید و فرآیند رمزگذاری، ذخیره و به خاطر سپردن اطلاعات را آسان کنید.

  • مراقب بدن خود باشید. هنگامی که از طریق یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و خواب کافی از بدن خود مراقبت می کنید، سلامت مغز خود را بهبود می بخشید که به شما کمک می کند تا خاطرات را بهتر پردازش و به خاطر بسپارید.
  • ذهن خود را ورزش دهید. می توانید با انجام فعالیت های ذهنی مانند حل پازل ذهن خود را تمرین دهید.
  • از تقویم و برنامه ریز استفاده کنید. حافظه خود را با تقویم ها و برنامه ریزان سازماندهی کنید تا چیزهای کوچکی مانند لیست خرید و قرار ملاقات ها را به خاطر بسپارید.
  • از نظر ذهنی فعال بمانید. خواندن، نوشتن و مطالعه مداوم به شما کمک می کند تا از نظر ذهنی فعال بمانید، که می تواند حافظه شما را بهبود بخشد.

حرف پایانی

در این مقاله انواع حافظه انسان را معرفی کرده ایم. اگر شما یا یکی از عزیزانتان نشانه هایی از کاهش حافظه را نشان می دهید، وقت آن است که برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید. با مراجعه به پزشک مشخص می شود که آیا علت از دست دادن حافظه بیماری آلزایمر است یا بیماری دیگری.

شما بگو

آیا تا به حال علائم کاهش حافظه را داشته اید؟ لطفا تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.


نحوه خرید - مجموعه صوتی یادگیری، افزایش هوش و حافظه

روش های به خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی آن در لحظه مناسب




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *