نکات ایمنی بخاری گازی این قاتل نامرئی


نکات مهم برای نصب بخاری گازی و ایمنی

به گزارش اقتصاد آنلاین، ممکن است خانه ما به دلیل استفاده از موتور در خانه گرمایش خوبی نداشته باشد. بنابراین نیاز به استفاده از سیستم گرمایش جداگانه داریم بهترین و ارزانترین سیستم گرمایشی گرمایش گازی است. مناسب ترین ابزار بخاری های گازی یکی وجود دارد که از نظر ایمنی تایید شده و از نظر گرمایش بسیار مناسب است.

بسیاری از کاربران به دنبال راهنمای نصب بخاری گازی خود هستند. یا می خواهید نکات مهم نصب بخاری گازی را یاد بگیرید. برخی از کاربران به دنبال توصیه های مهم برای نصب دودکش بخاری گازی هستند. و برخی نیاز به تعمیر و سرویس بخاری گازی دارند.

در این آموزش بخاری گازی قصد داریم به تمامی جنبه های بخاری گازی بپردازیم. علاوه بر این نکات مهم و کلیدی را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید با حداکثر دقت و رعایت از بخاری گازی خود استفاده کنید و به صورت تعمیر و نگهداری ادامه دهید.

راهنمای نصب بخاری گازی

قبل از شروع آموزش نصب بخاری های گازی بهتر است چند نکته مهم و کلیدی نصب دودکش بخاری را مطرح کرده و با هم بررسی کنید. به هر حال مهم ترین و شاید مهم ترین و خطرناک ترین قسمت یک بخاری گازی دودکش آن است. بنابراین هنگام نصب دودکش گرمایشی باید نکات ایمنی را بدانیم. لطفا این نکات مهم و کلیدی را هرگز فراموش نکنید.

نکات ایمنی برای نصب صحیح دودکش اجاق گاز

به تصویر بالا نگاه کنید! وسایل گازسوز مانند سایر وسایل مشابه، برای احتراق و سوختن مناسب نیاز به هوا دارند و تنها راه ارتباط آنها با بیرون ساختمان از طریق یک دودکش ساده به نظر می رسد.

متأسفانه تعداد قابل توجهی از شهروندان محترم با بی توجهی به نکات ایمنی عامل تصادفات می شوند. گاز طبیعی و سایر امکاناتی که آسایش و راحتی را برای مردم فراهم می کنند، در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی، می توانند صدمات جبران ناپذیری به بار آورند. بهترین راه برای مقابله با این حوادث و خطرات، پیشگیری و رعایت نکات ایمنی است.

یک قاتل نامرئی

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کرد نصب انواع وسایل گرمایشی و گاز سوز به خصوص دودکش می باشد. نصب صحیح دودکش مهم است زیرا از نشت مونوکسید کربن که در نتیجه احتراق ناقص گاز است جلوگیری می کند. این گاز بی رنگ و بی بو است که تشخیص آن دشوار است.

این گاز بسیار سمی و خطرناک است، حتی در مقادیر بسیار کم می تواند باعث مرگ شود. علائم و نشانه های مسمومیت با مونوکسید کربن انسان را در تصویر زیر مشاهده می کنید. توجه داشته باشید که در غلظت های بالاتر این گاز باعث خفگی و در نهایت مرگ می شود. لطفا نکات و توصیه های مهم ایمنی را فراموش نکنید.

توصیه های ایمنی هنگام استفاده از وسایل گازسوز

بخاری های گازی

در ادامه مقاله راهنمای نصب بخاری های گازی لازم به یادآوری است که هر وسیله گازسوز باید یک دودکش استاندارد و مجزا مجهز به درپوش داشته باشد. در نظر داشته باشید که باید اتصال دودکش را با وسایل گازسوز بررسی کنید و از استحکام و پایداری آنها مطمئن شوید.

یکی از رایج ترین مشکلات دودکش ها انسداد آنهاست. این انسداد باعث بازگشت گازهای خطرناک و سمی به فضای زندگی شما می شود که منجر به تشکیل گاز و مرگ می شود.

بدترین کاری که همشهریان محترم انجام می دهند این است که دودکش وسایل گازسوز را از پنجره ها عبور می دهند. لازم نیست مستقیماً این کار را انجام دهید. زیرا در چنین حالتی ممکن است شیشه از گرما و سرما بشکند. همچنین ممکن است لوله دودکش شل شده و باعث ریزش لوله دودکش شود. اگر دودکش از پنجره هدایت شود، باید حداقل یک متر ارتفاع عمودی از خروجی از پنجره داشته باشد.

درپوش دودکش وسایل گازسوز را هر از چند گاهی چک کنید و در صورت افتادن درپوش آن را تعویض کنید. نکته مهم این است که درپوش دودکش علاوه بر جلوگیری از ورود باران، برق و سایر اجسام به داخل دودکش، برای گاز سوزی معمولی نیز موثر است.

نکته مهم: باید در نظر داشته باشید که از فشار دادن بیش از حد درپوش که باعث تغییر وضعیت و مسدود شدن خروجی گاز دودکش می شود، خودداری کنید.

نکات مهم برای استفاده از شومینه

گام به گام به قسمت های اصلی راهنمای نصب بخاری گازی می رویم. در این قسمت می خواهیم نکات مهم و کاربردی در زمینه دودکش ها را با شما در میان بگذاریم. شاید مهمترین و محوری ترین قسمت این مقاله همین قسمت باشد. از شما می خواهیم که این بخش را به طور کامل و با دقت مطالعه کنید.

1- انتهای دودکش های تعبیه شده باید حداقل یک متر از سطح سقف بالاتر باشد.

2- تا حد امکان از نصب زانویی اضافی در دودکش خودداری کنید. زیرا زانو کارایی دودکش را کاهش می دهد.

3- هرگز دودکش وسایل گازسوز و فن را از لوله یا مجرای مشترک عبور ندهید.

4- از لوله های دودکش پلاستیکی و مقاوم در برابر حرارت در داخل و خارج دیوار استفاده نکنید.

5- دودکش باید از ورق ضد زنگ (گالوانیزه) به نسبت ضخیم باشد.

6- آبگرمکن و بخاری باید مجهز به دودکش باشد. این وسایل را بدون دودکش در فضاهای بسته جداگانه نصب نکنید.

7- استفاده از دودکش های مشترک با نظر کارشناسان و مشاوران تاسیسات انجام شود.

8- استفاده از دودکش های آلومینیومی آکاردئونی به دلیل عدم آب بندی در ابتدا و انتهای آن خطرناک است.

9- در صورت عبور دودکش از دیوار و تقاطع آن، قطر لوله فلزی باید دقیقاً یکسان باشد. کاهش قطر لوله هنگام خروج از ساختمان (دیوار یا سقف) مجاز نمی باشد.

10- در مورد دودکش ها از حیاط های بسته خودداری کنید. کانال های دودکش باید از بالا و پایین به هوای آزاد دسترسی داشته باشند و به هیچ وجه قسمت بالایی کانال مسدود نشود.

تصویر زیر نمونه ای از دودکش استاندارد و دودکش غیر استاندارد است. لطفا مراقب باش.

نصب صحیح دودکش بخاری گازی

ساده ترین راه برای بررسی هر دودکش لمس کردن آن است. دودکش ها را به طور منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که مسیر دودکش روشن است.

سه تست ساده زیر را انجام دهید تا مطمئن شوید که دودکش شما به درستی کار می کند:

ساده ترین آزمایش هر دودکش لمس آن است. دودکش سرد نشانه مسدود شدن گازهای سمی ناشی از سوختن مشعل گاز و هشداری برای شماست. هنگامی که دستگاه گاز کار می کند، دودکش باید داغ باشد.

آزمایش بعدی استفاده از شعله شمع یا کبریت در محل دریچه و مبدا دودکش در اتاق (محل مصرف) است. پس از قرار دادن کبریت روشن در ابتدای دریچه، شعله باید به داخل دودکش هدایت شود. این نشانه مکش و عملکرد صحیح دودکش است، در حالی که صدایی که در شعله تغییر نمی کند، نشان دهنده عدم مکش صحیح دودکش است.

هنگام خرید یا اجاره منزل و قبل از اتصال وسایل گازسوز به دودکش، مسیر دودکش را با وزنه و طناب محکم از پشت بام تا دریچه و مبدا دودکش بررسی کنید تا از باز بودن کامل آن مطمئن شوید.

نکته مهم: اگر در اطراف خانه شما ساخت و ساز در حال انجام است، باید بسیار مراقب باشید که مصالح ساختمانی به داخل دودکش ها نریزد و ورودی دودکش را مسدود نکنید.

1- هر سال قبل از روشن کردن وسایل گرمایشی مطمئن شوید که مسیر دودکش ها توسط لانه پرندگان مسدود نشده باشد.

2- قسمت عمودی دودکش باید روی پایه های مناسب قرار گیرد تا وزن آن به پایه منتقل شود و از کج شدن آن جلوگیری شود. ضمناً قسمت عمودی دودکش روی نماها باید با کمک بست های مناسب روی دیوار ثابت شود. همچنین هنگام چرخاندن کلاهک به زمین مراقب باشید، زیرا این گونه دودکش ها فاصله لازم را ندارند و گازهای سوزان می تواند جان افراد را به خطر بیندازد.

3- عبور دودکش از فضای داخل سقف کاذب و به خصوص سرویس بهداشتی به دلیل احتمال دود شدن و نشت مونوکسید کربن خطرناک است.

4- دودکش باید مجهز به نگهدارنده و در جای خود ثابت باشد.

5- برای شومینه به دلیل امکان احتراق گازها بهتر است از دودکش به قطر 15 سانتی متر استفاده شود.

نکات پایانی راهنمای نصب بخاری گازی

در مقاله آموزش نصب بخاری گازی سعی کردیم نکات مهم و کلیدی که شاید پیش پا افتاده به نظر برسند اما رعایت نمی کنیم را به شما یادآوری کنیم. مطابق با موارد فوق و همانطور که متوجه شده اید، مهمترین قسمت هر وسیله گازسوز دودکش آن است.

نکته مهم: در خرید بخاری گازی حتما به مارک استاندارد آن توجه کنید. و به خاطر داشته باشید که بخاری گازی شما دارای سیستم ODS یا ترموستات است.

در مرحله بعد حتما از بست های فلزی دور شلنگی که به بخاری و لوله گاز وصل می شود استفاده کنید. اما باید در نظر داشته باشید که این بسته ها نباید خیلی سفت باشند که باعث شکستن آنها و نشت گازهای سمی به داخل خانه شود.

فاصله بخاری تا دیوار باید حداقل 30 سانتی متر باشد از طرفی اتصال دودکش و دیوار باید در فاصله 15 سانتی متری از دیوار باشد.

بخاری باید حداقل 50 سانتی متر از سایر وسایل قابل احتراق فاصله داشته باشد. و فاصله لوله اصلی گاز تا بخاری گازی نباید بیش از 120 سانتی متر باشد.

یک نکته بسیار مهم: از نصب بخاری در داخل سرویس بهداشتی خودداری کنید. لطفا این نکته را به شدت رعایت کنید.

شعله بخاری گازی باید آبی باشد، در صورتی که به هر دلیلی شعله رنگ آن متفاوت است، باید سریعا مشکل رفع شود. پیشنهاد می کنیم درها و پنجره ها را باز کنید و بخاری را خاموش کنید. سپس مشکل را بررسی کنید. این مشکل ممکن است به دلیل احتراق ضعیف گاز باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، مشعل گاز NIR برای عملکرد صحیح به اکسیژن نیاز دارد. بنابراین، ارزش بررسی لوله دود دستگاه گرمایش را دارد.

شاید این کالا یا افراد و مغازه ها به شما یادآوری نکنند. بخاری های بدون شومینه برای اتاق های بسته اصلا مناسب نیستند. بخاری های بدون دودکش برای مغازه ها، مراکز خرید و مناطق پر رفت و آمد که درها معمولاً باز هستند و هوا در آنها جریان دارد. بنابراین، اگر قصد خرید بخاری برای منزل خود دارید، بخاری بدون دودکش نخرید.

زمانی که قصد خروج از خانه را دارید حتما بخاری گازی را خاموش کنید. حتی اگر نمی خواهید یک ساعت در خانه باشید. نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید رعایت شود.

کودکان و خردسالان را با بخاری گازی در خانه تنها نگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *