تیمی از پزشکان به سرپرستی یک جراح ایرانی قلب خوک را به دو بیمار مرگ مغزی پیوند زدند


دو پزشک مرده موفق به پیوند قلب خوک شدند. با این دستاورد آنها اکنون امیدوارند که روزی بتوانند با استفاده از اندام های داخلی حیوانات جان انسان ها را نجات دهند. Live Science با اشاره به Associated Press می نویسد Dr نادر معظمییک جراح قلب در مرکز پزشکی Langone دانشگاه نیویورک در نیویورک، ایالات متحده، پیوند قلب خوک را بر روی دو فرد فوت شده در ژوئن و جولای انجام داد.

در اوایل سال جاری، تیم دیگری از پزشکان در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند با موفقیت قلب خوک را به یک بیمار پیوند زدند. اما دو ماه بعد از عمل، بیمار فوت کرد. در دو عمل جراحی اخیر، دکتر نادر معظمی و تیمش قلب دو خوک اصلاح شده ژنتیکی را به دو نفر پیوند زدند. این دو نفر لارنس کلی 72 ساله و آلوا کاپوانا آنها 64 ساله بودند که اخیراً دچار مرگ مغزی شده بودند و در دستگاه تنفس مصنوعی بودند. سی ان ان گزارش می دهد که این دو مرد سال ها از بیماری قلبی رنج می بردند.

پس از پیوند قلب، لارنس کلی و آلوا کاپوانو داروهای استانداردی دریافت کردند که معمولاً به بیماران پیوند قلب داده می شود. پزشکان به مدت سه روز قلب این دو بیمار را زیر نظر گرفتند و هیچ نشانه ای از پسرفت اندام جدید پیدا نکردند. مقامات مرکز پزشکی NYU Langone در بیانیه ای گفتند که پزشکان پس از جراحی از تجهیزات پشتیبانی مکانیکی استفاده نکرده اند.

دکتر رابرت مونتگومریمدیر مؤسسه پیوند اعضا در مرکز پزشکی NYU Langone، به CNN گفت که انجام جراحی بر روی افراد مرده به پزشکان اجازه می دهد تا نحوه رفتار بدن گیرنده پس از دریافت قلب خوک را بهتر مطالعه کنند. دکتر مونتگومری می گوید: ما می توانیم نظارت های مکرر خود را افزایش دهیم و به نحوی سازوکار این داستان را درک کنیم و همه ناشناخته ها را به آنچه می دانیم تبدیل کنیم.

اولین پیوند عضو از حیوان به انسان در سال 1838 انجام شد و قرنیه خوک به انسان پیوند زده شد. از آن زمان تاکنون، تلاش‌ها برای پیوند اعضای حیوانات به انسان اغلب با شکست مواجه شده است. زیرا سیستم ایمنی بدن انسان به طور معمول به یک عضو حیوانی به عنوان خارجی حمله می کند و آن را رد می کند.

در سال های اخیر، محققان با اصلاح ژنتیکی خوک ها توانسته اند عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان را دور بزنند و اندام های داخل بدن خوک را بیش از حد معمول شبیه انسان کنند. در واقع پزشکان با تعدیل رشد اندام ها، سیستم ایمنی بدن را فریب می دهند و احتمال رد اعضای بدن حیوانات را کاهش می دهند.

مقالات مرتبط:

بر اساس بیانیه سازمان غیرانتفاعی UNOS، در حال حاضر بیش از 105 هزار آمریکایی در انتظار پیوند عضو هستند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده قصد دارد آزمایشات جدیدی را برای پیوند قلب یا کلیه از خوک های اصلاح شده ژنتیکی به بیماران داوطلب آغاز کند. موفقیت دو عمل جراحی اخیر محققان را یک گام به تحقق رویای نجات جان انسان ها از طریق پیوند اعضای حیوانات نزدیک تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *