بیانیه پایانی کنفرانس جده درباره ایران و منطقه



استانداران شورای همکاری خلیج فارس و روسای جمهور اردن، مصر و عراق در پایان کنفرانسی در جده درباره ایران و تحولات منطقه بیانیه ای صادر کردند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه پایانی کنفرانس جده که شنبه شب منتشر شد، بر اهمیت حفظ حسن همجواری، احترام متقابل و سلامت منطقه تاکید شد.

در این بیانیه آمده است که دستیابی به راه حلی عادلانه برای مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی بر اساس راه حل دو کشوری در چارچوب ابتکار عربی ضروری است.

در بیانیه پایانی کنفرانس جده همچنین به تلاش «اوپک پلاس» برای تثبیت بازارهای نفت به نحوی که تامین منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و حمایت از رشد اقتصادی باشد، اشاره شده است.

شرکت کنندگان در کنفرانس سران جده بر حمایت خود از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در منطقه تاکید کردند و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شدند.

رهبران کشورهای عضو شورای همکاری اردن، مصر و عراق از نقش مثبت عراق در ارتقای ارتباطات و تقویت اعتماد بین کشورهای منطقه استقبال کردند.

در این بیانیه همچنین بر تشدید تلاش ها برای دستیابی به راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه به گونه ای که وحدت و حاکمیت سوریه حفظ شود، تاکید کردند.

شرکت کنندگان در این نشست گفتند که از حاکمیت، امنیت، ثبات و همه اصلاحات لازم برای دستیابی به بهبود اقتصادی لبنان حمایت می کنند.

در این بیانیه از آتش بس موقت در یمن و تشکیل شورایی موسوم به «شورای رهبری ریاست جمهوری یمن» استقبال شده است.

در بیانیه پایانی نشست مکه در خصوص تحولات یمن، اشاره ای به نقض رژیم آتش بس در یمن که از سومین ماه پیش زیر نظر سازمان ملل ادامه دارد، نشده است.

توافق آتش بس که در 2 آوریل سال گذشته با میانجیگری سازمان ملل اجرا شد، شامل مجوز پروازهای تجاری از فرودگاه بین المللی صنعا است که از سال 2016 فقط برای کمک باز است.

پس از پایان این آتش بس دو ماهه که بارها از سوی ائتلاف متجاوز عربستان نقض شد، سازمان ملل برای تمدید آن مذاکره کرد و سرانجام نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در 12 ژوئن از توافق برای تمدید آتش بس به مدت دو ماه خبر داد. این قبلاً محقق شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *