فرصت های داغ استفاده از امکانات روسیه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، در تبصره ۳ قانون بودجه ۱۴۰۱، امکان استفاده از تسهیلات دولتی در روسیه برای چندین سال متوالی آمده است. این قانون که ابتدا در الحاقیه بودجه سال 95 تصویب شد، استفاده از تسهیلات دولتی تا سقف 5 میلیارد دلار را برای پروژه‌های انرژی‌های نو، نیروگاه‌های هسته‌ای، راه‌آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و پروژه‌های انتقال آب مجاز می‌داند.

به عنوان مثال سال گذشته نیروگاه سیریک در استان گورمزگان با همین ظرفیت ساخته شد. رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو در مراسم افتتاحیه این نیروگاه گفت: نیروگاه سوریه اولین گام بود و طی توافقات با مقامات روسی پروژه‌های بعدی برقی‌سازی راه‌آهن اینچه برون – گرمسار زاهدان بود. -راه‌آهن بیرجند، توسعه نیروگاه حرارتی.

بیش از 20 درصد از وام های روسیه کار می کند

در همین راستا رضا فرحناکیان مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه جذب سرمایه خارجی نقش اساسی در توسعه کشور دارد، افزود: انجام شد.

وی افزود: رایزنی ها برای گرفتن 70 درصد باقی مانده در حال انجام است اما بسیاری از وظایف آن مانند مجوز شورای اقتصاد، تعریف بانک فعال و انعقاد قراردادهای تجاری انجام شده است.

هفته گذشته خبرنگار مهر از بازسازی نیروگاه رامین اهواز با استفاده از منابع دولتی روسیه خبر داد. نیروگاه رامین بزرگترین مجموعه نیروگاه های حرارتی کشور است که بیشترین تولید انرژی در استان خوزستان را بر عهده دارد. در حال حاضر ظرفیت اسمی این نیروگاه حدود 1850 مگاوات است. بهره برداری از دو واحد اول این نیروگاه قبل از انقلاب اسلامی آغاز شد، اما واحدهای 3، 4، 5 و 6 پس از انقلاب ساخته شدند و روند افزایش ظرفیت تا دهه 70 ادامه داشت.

علیرضا نصرالهی، مدیر برنامه ریزی نیروی برق حرارتی با تایید این خبر گفت: برآورد اولیه این پروژه 350 میلیون یورو است که 85 درصد آن از طریق وام 5 میلیارد یورویی دولت روسیه به ایران و 15 درصد مابقی به صورت پیش پرداخت تامین می شود. . به عبارت دیگر، حدود 300 میلیون یورو از این پروژه از محل وام دولت روسیه و مابقی از ایران تامین می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: قرارداد با ماشین های انرژی روسیه نهایی و بسته شده و مجوز شورای اقتصاد برای سهمی از تولید داخلی تکمیل شده است. در حال حاضر موضوع تامین شرایط تامین مالی پروژه با هزینه وام روسیه که منوط به درخواست رسمی دولت سیزدهم بوده است، روی میز ما قرار دارد، طبق اطلاعات من درخواست رسمی صادر شده است. .

لازم به ذکر است که استفاده از منابع دولتی و بانکی روسیه برای این پروژه شناسایی شده است و ماهیت آن با سرمایه خارجی (فاینانس) متفاوت است. در روش تامین مالی، سرمایه‌گذار در سود و زیان پروژه سهیم است، اما در هر صورت باید با نرخی غیرقابل درک برای پروژه بازپرداخت شود.

با همین مبلغ می توانید نیروگاهی با ظرفیت 6 برابر بیشتر بسازید

در همین رابطه محمدپور حمید کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای تحلیل این پروژه باید از فرصت هزینه استفاده کرد و دید در ازای هزینه هایی که می کنیم چه چیزی نصیبمان می شود. در واقع 350 میلیون یورو وام در ازای 15 تا 20 سال عمر بیشتر نیروگاه دریافت می کنیم و به ظرفیت طراحی 180 مگاوات اضافه می کنیم.

وی افزود: این شرکت که به همین تعداد توربین داخلی تولید می کند، امکان ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F با راندمان 60 درصد و ظرفیت حدود 1000 مگاوات یعنی 6 برابر مازاد ظرفیت را دارد. رامین. کارخانه “. به طور طبیعی عمر مفید این نیروگاه جدید بین 25 تا 30 سال خواهد بود. این مقایسه نشان می دهد که طرح استفاده از این تاسیسات روسی درست نیست.

پورحمید افزود: همچنین امکان افزودن یک واحد بخار به نیروگاه سیریک وجود دارد که سال گذشته در تاسیسات روسیه نیز بهره برداری شد. همچنین با توجه به اینکه دانش فنی نیروگاه های اتمی در کشور در دسترس نیست و تنها نیروگاه اتمی کشور که همان نیروگاه بوشهر است، سال ها به تعویق افتاد. پیمانکار روسی

این کارشناس انرژی در پایان با تاکید بر اینکه فرصت انجام آن در داخل وجود دارد، افزود: البته گاهی گفته می شود که این پروژه ها توسط روسیه تعریف شده است، اما بهتر است پروژه هایی در کشور شناسایی شود که.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *