حاج قاسم را می توان مکتبی معرفی کرد که به زندگی معنایی تازه می بخشد



معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در پنجمین سوگواره دانشگاهیان در اربعین با اشاره به اینکه کار مدرسه عمدتاً قابل توجه است، گفت: اربعین و حاج قاسم سلیمانی به عنوان مدرسه ظرفیت های بسیار بالایی دارند. در این سطح، حاج قاسم را می توان به عنوان یک مکتب معرفی کرد; فردی که به زندگی معنای جدیدی می بخشد.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالحسین کلانتری در مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان پنجمین سوگواری سراسری اربعین دانشگاهیان و مراسم تجلیل از زائران دانشگاهیان اربعین که در دانشگاه شهید برگزار شد، ضمن بیان مفهوم جامعه شناختی فرهنگ، توان فرهنگی اربعین و شهادت سردار سلیمانی به عنوان اهمیت اصلی بخش فرهنگی – پرداخت

کلانتری افزود: تقریباً در تمام تعاریف ارائه شده از فرهنگ در حوزه زبان شناسی به لایه های بالاتر، رفتار، هنجارها، نگرش ها و حتی آن توجه شده است. ویژگی های فهرست شده برای فرهنگ نادرست یا نادرست نیستند. اما وقتی آنها را با هسته سخت فرهنگ تحلیل می کنیم، لایه بالایی فرهنگ را تشکیل می دهند.

وی افزود: میله ای استوار که در تلاطم زمانه رنجی نبرده و همیشه زایش و باروری خاص خود را دارد. مثلاً توحید هسته سختی در فرهنگ ایران اسلامی است. اسلام بود و بعد از اسلام در تعالیم اسلام عزیز کمال خاصی پیدا کرد و جنبه هایی از آن که قبلاً دیده و بیان نشده بود آشکار و روشن شد.

دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران گفت: «بسیاری از مردم، هسته‌ی اصلی فرهنگ جهان غرب را انسان یا حس نفسانی نامیده‌اند. به هر حال این جوهره وجودی انسان بود که با وجود گذشت چندین قرن از سیطره مسیحیت در جهان غرب، پس از رنسانس، این هسته سخت جان تازه ای گرفت و جلوه جدیدی یافت; از این رو، مدرنیته را با همه حواشی و ویژگی هایش، مظهر هسته جامد فرهنگ غرب می دانند که در یونان باستان شکل گرفت و در دوره جدید دوباره ظهور کرد.

وی افزود: هسته مستحکم فرهنگ، زادگاه ارزش ها، هنجارها و رفتار است که در دوره های مختلف تاریخی می توان آن را به گونه ای متفاوت صورت بندی کرد. اما قدرت خودش را دارد. هسته سخت نقطه جوش معناست. دانه های جوشان معنا از دل او بیرون می آید و دنیای زندگی ما را می سازد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در یک تعریف عمیق تر، فرهنگ معمولاً معادل نظام های دانشی تلقی می شود که به زندگی معنا می بخشد، جهت حرکت را تعیین می کند، رفتار را سامان می دهد، سلسله مراتب خاصی از ارزش ها را می بخشد. سازماندهی هنجارها در یک سیستم جدید

این جامعه شناس افزود: کار فرهنگ این است که معنا بدهد و این معانی حاصل جوشش از آن هسته های جوشانی معناست که متجلی می شود. کار هسته های جوشان به معنای نظم دادن و معنا بخشیدن به دنیای ماست. مانند مکاتبی که مدعی معنا بخشیدن به جهان هستند، رابطه انسان و هستی، خود و دیگران را مشخص می کنند و آغاز و پایان مسیر حرکت انسان را روشن می کنند.

انقلاب اسلامی و حراست مقدس به عنوان هسته معنایی فرهنگی

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به اربعین و دیگر رویدادهای بزرگ که هسته اصلی معنا هستند، گفت: وقتی این جوشش معنا رخ می دهد، بسیاری از مشکلاتی که در صدد حل آن بودیم در افق این معنای جدید حل می شود. انقلاب اسلامی نمونه بارز یک هسته معنادار در دوره جدید بود. ظاهر او بسیاری از سوالات را حل نکرد. بلکه اساساً آنها را منحل کرد و اساساً نامرئی کرد و از دستور کار خارج کرد.

وی افزود: دفاع مقدس چنین وضعیتی داشت. در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از مشکلات عمدتاً حل شد. آنها دیگر وجود نداشتند. مشکلاتی که در زندگی روزمره قابل تردید هستند. یک نمونه تاریخی و موضوعی که امروز به آن می پردازیم، مثلاً بحث حجاب، عفاف و حجاب است. در انقلاب اسلامی اتفاق خاصی افتاد، سیاست خاصی اتخاذ شد. به تعبیر امام (ره) انقلاب اسلامی مظهر انفجار نور بود. به اصطلاح انفجار نور فیلسوفان بلاغت است، توافق لغوی نیست، آنها در کنار هم قرار گرفته اند و معنای مهمی را نشان می دهند. از دل انقلاب معانی پدید آمد که اساساً بسیاری از سؤالات را حل کرد. به همین دلیل بود که در همان زمان بحث حجاب نیز تا حد زیادی منحل شد.

ایستگاه پلیس گفت: وضعیت مشابهی در دفاع مقدس وجود داشت. محل تجلی ارزش ها بود که در واقع بسیاری از رذایل اخلاقی را از بین برد. نه بخشنامه ای صادر شد، نه آیین نامه ای تدوین شد. هسته های معنی جوشش تشکیل شد. نمونه دیگر اعتکاف و نمونه بعدی که به آن می پردازیم اربعین است. و البته پس از آن تشییع باشکوه حاج قاسم سلیمانی. اینها همه به معنی میله هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی میناووکی گفت: راستش را بخواهید ما در حوزه فرهنگی این هسته های معنایی جوشان به خوبی پتانسیل آنها را درک نکردیم و از آنها استفاده نکردیم. ما فعالیت فرهنگی را به بوروکراسی کاهش دادیم. فعالیت فرهنگی باید حول این هسته هایی صورت گیرد که به زندگی معنا می بخشد. برای ساماندهی فضای فرهنگی کشور باید به این هسته ها کمک کرد.

ظرفیت عظیم اربعین برای اهمیت فرهنگی

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، کلانتری ضمن اشاره به اینکه کار این مدرسه تا حد زیادی قابل توجه است، گفت: مذهب اربعین یا حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک مکتب ظرفیت بسیار بالایی دارد. در این سطح، حاج قاسم را می توان به عنوان یک مکتب معرفی کرد; فردی که به زندگی معنای جدیدی می دهد، دنیای اطراف را به گونه ای جدید فرموله می کند، روابط با دیگران را به گونه ای دیگر تعریف می کند و حتی با چیزی نابرابر با او.

معاون فرهنگی وزیر علوم تاکید کرد: اینها هسته های معناداری هستند که می توانند سرلوحه فعالیت فرهنگی باشند و مورد استفاده قرار گیرند. البته باید پذیرفت که متأسفانه ادبیات علوم انسانی در این زمینه کمبود جدی دارد و نتوانسته است این امکانات عظیم را آنطور که باید به وضوح بیان کند. دلیل اصلی این است که سرچشمه این علوم تمدن غربی و اومانیستی است که گفتم. طبیعتاً این علوم انسانی و اجتماعی نمی توانند فضای معنایی جدید را به درستی درک کنند و از امکانات آن استفاده کنند. به ما بستگی دارد که برای دستیابی به افقی که این واقعیت های پیچیده را درک کند، توسعه و توسعه بیشتر در علوم انسانی و اجتماعی را آرزو کنیم و در سطح سیاست گذاری و برنامه ریزی، همه برنامه ها و سیاست های خود را حول محورهای مهمی که ریشه در ما دارد، آماده کنیم. چشم انداز؛ تا از این فرصت ها بیشتر برای فضای فرهنگی کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *