سکه دوباره ارزان شد، اما طلا نشد



با وجود تمایل به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و البته بازارهای داخلی و همچنین نوسانات نرخ ارز در بازار، سیاست بانک مرکزی برای عرضه اوراق سکه در بورس کالا منجر به افزایش نرخ ارز شده است. ارزش هر قطعه سکه در بازار کاهش می یابد. همزمان قیمت طلا در بازار داخلی افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، بورس کالای ایران هفته گذشته اولین عرضه اولیه سکه اوراق بهادار بانک مرکزی و سپس معاملات ثانویه سکه اوراق بهادار بانک مرکزی را برگزار کرد.

بازگشت معاملات سکه و اوراق بهادار در تابلوی بورس کالا بر بازار سکه های سست و قیمت آن تاثیر گذاشت و التهابات حاکم بر بازار سکه و طلا را طی چند هفته اخیر به دنبال داشت و منجر به روند صعودی قیمت ها شد. استاپ و سکه در بازار ارزان تر شود. به این ترتیب نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، کاهش قابل توجه حباب سکه در همان ابتدای سفر من وی با اولین عرضه سکه و اوراق در بورس آن را حتی فراتر از حد انتظار خواند و گفت: با توجه به استقبال و جابه جایی وجوه در بورس کالا، قطعا انتشار اوراق تاثیر بیشتری در بازار خواهد داشت.

سکه و طلا در جهت مخالف حرکت می کنند

بررسی روند بازار داخلی سکه و طلا در هفته گذشته نشان دهنده کاهش قیمت سکه با وجود افزایش قیمت جهانی طلا است. این در حالی است که در بازار داخلی، طلا طی هفته گذشته رشد داشته است.

در واقع افزایش قیمت جهانی اونس طلا و افزایش نرخ در بازار داخلی طی هفته گذشته مانع از کاهش ارزش سکه در بازار نشد.

بر اساس پیام اتحادیه طلا و جواهر تهران به ایسنا، طی هفته گذشته قیمت هر اونس طلا به دلیل کاهش ارزش دلار جهانی با 83 دلار افزایش به مرز 1700 دلار رسید. کانال اما این افزایش جهانی قیمت طلا در بازار داخلی طلا و سکه چندان شدید و نوسان نداشت.

در مجموع طی هفته گذشته هر مثقال طلای 17 عیار که استاندارد معاملات در بازار طلا است 75 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 17 هزار تومان افزایش داشته است. در آخرین معادلات دیروز (پنجشنبه) هر مثقال طلا 6 میلیون و 400 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 477 هزار و 439 تومان معامله شد.

برخلاف روند صعودی طلا در بازار، در آخرین معادلات هفته قیمت انواع قطعات سکه نسبت به ابتدای هفته کاهش یافت. بنابراین هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با 150 هزار تومان کاهش به 16 میلیون و 50 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم با 100 هزار تومان کاهش به 15 میلیون و 300 هزار تومان رسید.

نیم سکه و ربع سکه نسبت به ابتدای هفته تغییری نداشت، اما سکه یک گرمی نیز با 100 هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته مواجه شد. نیم سکه در پایان هفته 8 میلیون و 800 هزار تومان، ربع سکه 5 میلیون و 750 هزار تومان و سکه یک گرمی 3 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد.

همانطور که گفته شد، با مدیریت و اقدامات بانک مرکزی، حباب سکه که در هفته های اخیر از مرز دو میلیون تومان هم گذشت، در هفته جاری کاهش یافت. در حال حاضر حباب سکه در محدوده یک میلیون و 600 هزار تومان قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *