نام من یک مردوی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بحران سالخوردگی جمعیت کشور و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی اظهار داشت: جمعیت کشور به سمت پیری پیش می رود و هر چه جامعه سن بیشتری داشته باشد ، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر می شود. عموم مردم تحت تأثیر فرایندهای درمانی و درمانی هستند و در این زمینه در آینده احساس نیاز به خدمات پزشکی دوچندان خواهد شد.
وی افزود: با توجه به اینکه آموزش متخصص حداقل به 12-13 سال نیاز دارد ، اگر اقدامی برای رفع نیازهای پزشکی و پزشکی انجام نشود و راه حلی برای تربیت متخصص پیدا نشود ، در دهه آینده موارد زیادی وجود خواهد داشت. بحران ها و مشکلات در ما به حوزه مراقبت های بهداشتی تبدیل خواهیم شد.
این مدرس دانشگاه به تعداد سرانه پزشکان عمومی و متخصصان پایین نسبت به کشورهای منطقه و برخی از کشورهای آسیب دیده از جنگ اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرانه تعداد پزشکان عمومی و متخصصان در کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای منطقه. در زیر ، و سرانه پزشک عمومی ما حدود 11 پزشک در هر هزار نفر است. در زمینه پزشکان متخصص در هر هزار نفر 5 پزشک وجود دارد. اگر متوسط سرانه جهان حدود 20 پزشک باشد.
مهدیار وی ادامه داد: کشور ما نصف سرانه متوسط کادر درمانی جهان را دارد. در دهه جاری ، برنامه ریزی برای آموزش پزشکان و افزایش ظرفیت ضروری است ، در غیر این صورت این کاستی ها در ده یا دو سال آینده بیشتر و بیشتر می شود.
وی در مورد عدم ظرفیت سازی رشته های پزشکی از سوی وزارت بهداشت گفت: بیشتر این موضوع از موضوع تضاد منافع در ستاد وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس ناشی می شود. یک پزشک ، بستگان پزشکان داشت یا مسئول سیستم پزشکی بود – این یک کلاس از فعالان پزشکی است.
این محقق اجتماعی افزود: “بیشتر این مشکلات مربوط به تضاد منافع است ، یعنی کسی که وزیر یا معاون وزیر است و دارای بیمارستان خصوصی است یا در بخش خصوصی فعالیت می کند یا قصد دارد در بخش خصوصی تمرین کند ؛ و هرچه بتوانند انحصار خود را در این زمینه حفظ کنند ، مزایای بیشتری دریافت خواهند کرد و این خواسته یا ناخواسته به این مشکلات کمک کرده است.
یک مرد وی با اشاره به اینکه افراد غیر پزشکی و غیر ذینفع باید در سیاستگذاری سلامت تصمیم گیری کنند ، گفت: برای حل مشکلات ، باید تعارض منافع در وزارت بهداشت را کنترل کنید. به عنوان مثال ، در مقر وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی ، اکثر افرادی که دارای این موقعیت هستند بیشترین سود را دارند. بنابراین ، برای رسیدگی به این موضوع ، کسانی که کمترین علاقه را در این زمینه دارند باید وارد سیاست و مدیریت سلامت شوند.
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها مدیریت سلامت بر عهده کارشناسان و اقتصاددانان است و مدیریت سلامت به یک مقوله اجتماعی تبدیل شده است ، نه فقط یک مقوله پزشکی که می تواند توسط متخصص در هر زمینه مدیریت شود و من در کشوری دیگر به جز ایران “یا من دو یا سه کشور زیر ایران را ندیده ام ، جایی که وزارت بهداشت مسئول پزشکان متخصص است ، و در صورت وجود ، مسئولیت پزشکی است که در حوزه مدیریت و سیاستگذاری سلامت وارد شده است و با درمان امرار معاش کنند.
این مدرس دانشگاه افزود: تخصص مراقبت های بهداشتی باید جدی گرفته شود و این قانون نانوشته که وزیر بهداشت یا معاونان وی باید پزشک باشند را نقض کند. به طور کلی ، هنگامی که موضوع تضاد منافع توسط افرادی که در مدیریت سلامت و سیاستگذاری تخصص دارند حل و تشدید می شود ؛ آنها می توانند در حل این مشکلات بسیار مفید باشند.
یک مرد وی در خصوص موضوع شفافیت در نظام مراقبت های بهداشتی با سابقه پزشکی الکترونیکی افزود: موضوع بعدی شفافیت سیستم مراقبت های بهداشتی ، کارت سلامت الکترونیکی ، سیستم ارجاع و پزشک خانواده است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور جدی.” .ا در دسترس است ، اما به دلیل همان مسئله تضاد منافع اجرا نشده است ، و عملکرد این زیرساخت نیاز به کنترل و توجه بیشتر به کار پزشکان دارد.
وی افزود: بهانه هایی برای ادامه وضعیت درمانی فعلی وجود دارد و می گویند زیرساخت مناسب نداریم و کیفیت تحصیل در حال کاهش است ، پزشکان درخواست مهاجرت می کنند یا یک پزشک بیکار داریم که تقریباً وجود ندارد این دلایل و به هر حال باید آن ظرفیت را افزایش دهد. »اگر ما مشکلات زیرساختی داریم. حل یا توسعه زیرساخت های آموزشی ، اما در حال حاضر متأسفانه برخی از بیمارستانهایی که امکان آموزش دارند ، به دلایل واهی آموزش نمی بینند.
این محقق اجتماعی با رد بهانه هایی که مانع از افزایش فرصت های درمانی می شود ، تأکید کرد: در بحث مهاجرت پزشکان و بیکاری پزشکان که بعضاً بهانه ای برای جلوگیری از افزایش ظرفیت کار می شود ، نکته ای وجود دارد که آمار بیکاری برای پزشکان تخصصی نیست. نرخ بیکاری پزشکان عمومی برای پزشکان عمومی در نظر گرفته شده است که ورود آنها به تخصص ممنوع است و فاصله درآمد بین پزشکان عمومی و متخصصان پزشکان عمومی را به مهاجرت ترغیب می کند.
مهدیار وی افزود: بهترین کار افزایش ظرفیت و زیرساخت ها به دلیل کمبود پزشک – متخصصانی است که با آنها روبرو هستیم تا بتوانیم پزشکان بیشتری تربیت کنیم و برای بحران احتمالی آماده باشیم.
وی با اشاره به نقش نهادهای نظارتی گفت: در این مورد ، دستگاه های نظارتی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی که از قضا تصمیم گیری در حوزه مدیریت سلامت در دست پزشکان است . ” این بدان معناست که آنها دارای تضاد منافع هستند و اگر تصمیمات خود را بگیرند ، مطمئناً علیه خود تصمیم نمی گیرند.
یک مدرس دانشگاه در پایان گفت: “به نظر من ، با توجه به رویکرد وزیر ، که معاون آموزشی نیز بود ، بعید است.” من میدانم وقتی ظرفیت افزایش می یابد. اگر وضعیت به همین ترتیب ادامه یابد ، متأسفانه می توان پیش بینی کرد که در دهه آینده باید به فکر استفاده از پزشکان خارجی باشیم.