۸ راهکار سریع برای کاهش استرس


استرس بخشی از زندگی است، خواه ناشی از چالش‌های کوچک باشد و خواه ناشی از وقایع ناگوار. البته با آنکه همیشه نمی‌توانید شرایط و اتفاقات را کنترل کنید، می‌توانید نحوه واکنش نشان‌دادن به آنها را یاد بگیرید. زمانی که استرس مزمن یا آشفته‌کننده می‌شود، بر سلامت شما اثر منفی می‌گذارد. به‌ همین دلیل مهم است که با مؤثرترین روش‌های کاهش استرس برای آرام‌سازی ذهن و جسم خود آشنا شوید. بااین‌حال یک راهکار کاربردی برای همه وجود ندارد و روشی که برای یک نفر نتیجه‌بخش است، ممکن است برای دیگری نباشد. همچنین روشی که از آن در خانه استفاده می‌کنید، ممکن است گزینه ایدئالی برای کاهش استرس در محیط کار یا اجتماع نباشد. بنابراین مهم است با شیوه‌های گوناگون آشنا باشید و با توجه به شرایط فعلی خود، از مؤثرترین آنها استفاده کنید. در این مقاله همراهمان باشید تا بگوییم چطور استرس خود را کاهش دهید.

راهکارهای سریع کاهش استرس

بعضی از تکنیک‌های مفید مانند تنفس عمیق و مدیتیشن را می‌توانید در هر جایی و هر زمانی به‌ کار ببرید. مثلا ممکن است هنگام انتظار برای فرد مصاحبه‌کننده در جلسه مصاحبه شغلی اضطراب داشته باشید یا رفتار کودکتان در زمین بازی به شما استرس بدهد. در این شرایط باید بدانید چطور استرس خود را کاهش دهید. راهکارهای سریع کاهش استرس این مزایا را دارند:

  • می‌توانید آنها را در هر جایی انجام دهید.
  • تسلط بر آنها زمان کمی می‌برد.
  • هزینه‌ای ندارند.
  • فورا شما را به آرامش می‌رسانند.

۱. تصویرسازی هدایت‌شده را امتحان کنید

تصویرسازی یا تجسم هدایت شده مانند این است که سفری کوتاه به داخل ذهن خود داشته باشید. در این روش باید خود را در یک مکان آرام و شاد تصور کنید، مانند قدم‌زدن در ساحل دریا، گوش‌دادن به صدای امواج، احساس‌کردن بوی دریا و گرمای شن‌ها زیر پاهایتان.

تصویرسازی هدایت‌شده را می‌توانید با صدای ضبط‌شده کسی انجام دهید که کمک می‌کند منظره‌ای آرام را تصور کنید. اگر می‌خواهید خودتان آن را انجام دهید، یک دقیقه چشمان خود را ببندید و تجسم کنید که در یک محیط آرام قدم می‌زنید. به تمام تجربه‌های حسی که خواهید داشت بیندیشید و تصور کنید که واقعا در آن محیط قرار دارید. پس از چند دقیقه، چشمان خود را باز کنید و به زمان حال برگردید.

۲. مدیتیشن را تمرین کنید

مدیتیشن برای کاهش کوتاه‌مدت استرس و همچنین مهار آن در بلندمدت مؤثر است. این تکنیک کاهش استرس انواع مختلفی دارد که هرکدام متفاوت با دیگری‌ است و مزایای خود را دارد. شما می‌توانید در همان حین که آهسته نفس می‌کشید، مدیتیشن مانترا را در ذهن خود تکرار کنید یا چند دقیقه ذهن‌آگاهی را تمرین کنید که به‌معنای توجه به زمان حال است. در این روش به آنچه می‌بینید، می‌شنوید، می‌چشید، لمس می‌کنید و می‌بویید، دقت کنید. زمانی که تمرکز شما بر لحظه حال باشد، ذهن شما به آنچه رخ داده است فکر نمی‌کند و نگران وقایع آینده نیستید. مدیتیشن و ذهن‌ آگاهی به تمرین نیاز دارند، اما تأثیر قابل‌توجهی بر کاهش استرس دارند و شما را به لحظه حال برمی‌گردانند.

۳. آرام‌سازی پیش‌رونده عضلانی را تمرین کنید

آرام‌سازی پیش‌رونده عضلانی به‌معنای ریلکس‌کردن گروه‌های مختلف ماهیچه‌های بدن است. برای تمرین آن ابتدا چند نفس عمیق بکشید. سپس هر گروه ماهیچه‌ را منقبض و شل کنید. با پیشانی خود شروع کنید و به‌سمت انگشتان پای خود بروید. با تمرین یاد خواهید گرفت که چطور ماهیچه‌های خود را راحت‌تر شل کنید. پس از هر تمرین باید در سراسر بدن خود احساس آرامش کنید.

۴. بر تنفس خود تمرکز کنید

برای کاهش استرس خود کافی است بر تنفس خود تمرکز کنید. تکنیک‌های تنفس در عرض چند دقیقه جسم و ذهن شما را آرام می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی این تکنیک‌ها این است که کسی متوجه انجام آنها نمی‌شود. بنابراین در یک سالن شلوغ تئاتر یا جلسه استرس‌زا می‌توانید به‌راحتی استرس خود را کم کنید. تمرین‌های تنفس انواع متعددی دارند، اما دو نمونه ساده آن عبارت‌اند از:

  • از طریق بینی نفس بکشید و به پرشدن شکم خود از هوا توجه کنید. هنگام دم به‌آهستگی تا عدد ۳ بشمارید. یک ثانیه نفس خود را نگه دارید و مجددا تا ۳ بشمارید و هوا را از بینی بیرون دهید.
  • از طریق بینی نفس بکشید و تصور کنید که در حال فرودادن هوای آرامش‌بخشید. تصور کنید که هوا در تمام بدن شما پخش می‌شود. هنگام بازدم هم تصور کنید که استرس و تنش را از بدن خود به بیرون هدایت می‌کنید.

۵. پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی روشی مؤثر برای کاهش استرس است که هنگام انجامش از تغییر محیط نیز لذت می‌برید و مزایای ورزش را نیز دارد. بنابراین چه نیاز باشد کمی از میز خود فاصله بگیرید و کمی قدم بزنید یا پس از کار برای پیاده‌روی به پارک بروید، انجام آن جسم و ذهن شما را شاداب می‌کند.

۶. عزیز خود را بغل کنید

تماس فیزیکی مزایای زیادی برای کاهش استرس دارد، به‌خصوص بغل‌کردن کسی که او را دوست دارید. زمانی که فردی را در آغوش می‌گیرید، هورمون اکسی‌توسین ترشح می‌شود که در افزایش شادی و لذت و کاهش استرس نقش دارد. اکسی‌توسین همچنین فشار خون و هورمون استرس یعنی نوراپی‌نفرین را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود.

۷. رایحه‌درمانی کنید

رایحه‌درمانی یا آروماتراپی مزایای زیادی برای کاهش استرس دارد و سبب می‌شود احساس آرامش و انرژی بیشتری کنید و بیشتر در لحظه حال باشید. طبق تحقیقات، رایحه‌های خاصی فعالیت امواج مغز را تغییر می‌دهند و ترشح هورمون‌های استرس را کم می‌کنند. بنابراین با توجه به سلیقه خود، از شمع، خوشبوکننده هوا یا محصولات مراقبت از بدن و پوست معطر استفاده کنید.

۸. به هنر پناه ببرید

در کودکی حتما بارها خلاقیت‌های هنری خود را نشان داده‌اید و در بزرگ‌سالی هم می‌توانید مجددا این کار را انجام دهید. اگر اهل نقاشی یا طراحی نیستید، می‌توانید کتاب‌های رنگ‌آمیزی را امتحان کنید که اخیرا بسیار محبوب شده‌اند. چون رنگ‌آمیزی به کاهش استرس کمک شایانی می‌کند. در پژوهشی، مقدار اضطراب افرادی که الگوهای پیچیده هندسی را رنگ‌آمیزی کردند، کاهش یافت.

راهکارهای درازمدت کاهش استرس

برای مهار استرس در درازمدت چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟ بعضی عادات خاص به کاهش استرس و افزایش سلامت کمک می‌کنند. مثلا افرادی که منظم ورزش یا مدیتیشن می‌کنند، هنگام مواجه‌شدن با چالش‌های سخت زندگی استرس کمتری دارند.

۱. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

خوردن احساسی و مصرف غذاهای با چربی و قند زیاد راهکاری موقت برای کاهش استرس است، اما در درازمدت به شدت آن می‌افزاید. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند چیپس قند خون را افزایش می‌دهند که نتیجه احتمالی آن استرس و اضطراب بیشتر است. پیروی از یک رژیم غذایی سالم کمک می‌کند در درازمدت با استرس مقابله کنید. غذاهایی مانند تخم‌مرغ، آووکادو و گردو به تنظیم خلق‌وخو و تعادل انرژی کمک می‌کنند.

۲. مکمل‌های کاهش استرس را امتحان کنید

بعضی ویتامین‌ها و مکمل‌ها ممکن است مزایایی برای کاهش استرس داشته باشند. مصرف روزانه مولتی‌ویتامین از کمبود مواد مغذی در بدن پیشگیری می‌کند. سایر مکمل‌های مؤثر برای کاهش استرس عبارت‌اند از:

  • ملاتونین: این هورمون طبیعی به تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن کمک می‌کند تا خواب بهتر و استرس کمتری داشته باشید.
  • آشواگاندا: برخی گفته‌اند که این داروی گیاهی به بهبود توانایی بدن در مقابله با استرس جسمی و ذهنی کمک می‌کند.
  • ال تیانین: این آمینو اسید برای کاهش استرس، آرام‌سازی بدن و بهبود کیفیت خواب مفید است.
  • ویتامین‌های گروه B: طبق بعضی تحقیقات، ویتامین‌های گروه B ممکن است به کاهش هوموسیستئین، استرس و بهبود خلق‌وخو کمک کنند.

۳. برای سرگرمی خود وقت بگذارید

انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده روشی مفید برای کاهش استرس است. بااین‌حال افراد زیادی فکر می‌کنند که وقتی برای سرگرمی یا بازی ندارند. اما زمانی که برای سرگرمی خود وقت بگذارید، احساسی بهتری خواهید داشت، عملکردتان بهتر خواهد شد و کارآمدتر خواهید بود.

۴. با خود مثبت حرف بزنید

عوامل مؤثر رایج در احساس ارزشمندی

مهم است که چطور با خود حرف می‌زنید. خودانتقادی شدید، خودتردیدی و پیش‌بینی فاجعه حال شما را بهتر نمی‌کند. اگر دائم فکر می‌کنید «برای این کار وقت ندارم» و «نمی‌تونم این موضوع رو تحمل کنم»، مضطرب می‌شوید. مهم است یاد بگیرید زمانی که روی خود اسم می‌گذارید یا به توانایی خود برای موفقیت شک می‌کنید، مهربان‌تر و واقع‌گراتر باشید. مثبت حرف‌زدن با خود کمک می‌کند به زندگی نیز دیدگاه سالم‌تری داشته باشید.

۵. یوگا تمرین کنید

یوگا حرکات بدنی، مدیتیشن، تمرین سبک و تنفس کنتر‌ل‌شده را ترکیب می‌کند که همگی تأثیر عالی بر کاهش استرس دارند. این ورزش نه‌تنها در کوتاه‌مدت، بلکه در درازمدت نیز برای بهبود زندگی شما مفید است و مزایای جسمی و روانی فراوانی دارد. برای شروع می‌توانید در کلاس‌های حضوری و آنلاین شرکت کنید یا از اپلیکیشن‌های مخصوص استفاده کنید.

۶. شکرگزاری کنید

شکرگزاری یعنی بابت تمام چیزهایی که دارید، از خدا تشکر کنید. خواه لذت از یک روز آفتابی باشد یا سالم‌رسیدن به اداره، به همه چیزهای خوبی فکر کنید که در زندگی دارید. شکرگزاری همچنین یادآوری می‌کند برای مقابله با استرس چه منابعی در اختیار دارید. طبق تحقیقات، از فواید قدردانی سلامت روان بهتر و استرس کمتر است. افراد قدردان از زندگی با کیفیت‌تر لذت می‌برند.

۷. به ورزش اولویت دهید

فعالیت بدنی برای مهار استرس و بهبود سلامت روان بسیار مهم است و برای کاهش استرس می‌توانید انواع ورزش‌ها را امتحان کنید. به باشگاه بروید یا در یک کلاس ورزشی ثبت‌نام کنید. پیاده‌روی، کوه‌نوردی، تمرین‌های قدرتی و شرکت در کلاس ورزش اسپینینگ به کاهش استرس کمک می‌کنند.

چطور عوامل استرس‌زا را حذف کنیم؟

تمرکز اکثر روش‌های بالا بر تغییر احساسات شماست. اما گاهی تا زمانی که محیط را تغییر ندهید یا عامل استرس‌زا را حذف نکنید، احساس آرامش نمی‌کنید. در این بخش نحوه انجام این کار را می‌گوییم.

۱. فهرست کارهایی را که باید انجام دهید، مجددا بررسی کنید

اگر سعی دارید ۲۰ ساعت کار را در عرض ۱۶ ساعت تمام کنید، بدون تردید احساس استرس می‌کنید. کاهش حجم کار کمک می‌کند طی روز احساس بهتری داشته باشید. مثلا می‌توانید از انجمنی که در آن به‌تازگی عضو شده‌اید، بیرون بیایید یا برای تمیزکردن خانه خود از شرکت‌های خدماتی نظافتی کمک بگیرید. مدیریت بهتر زمان کمک می‌کند عوامل استرس‌زا را کاهش دهید و بدون عجله یا استرس کارهای خود را تمام کنید.

۲. از دیگران کمک بگیرید

داشتن افراد حامی در زندگی برای مهار استرس مهم است. اگر کسی را به‌عنوان حامی احساسی یا دوست خود ندارید، حتما به فکرش باشید. می‌توانید حرف دل خود را به یکی از اعضای خانواده یا دوست دور خود بزنید تا به آنها نزدیک‌تر شوید و حمایت عاطفی لازم را به دست آورید. همچنین باید دایره اجتماعی خود را گسترش دهید. برای این کار می‌توانید در یک گروه حمایتی یا سازمان عضو شوید یا حتی در صورت نیاز به روان‌شناس مراجعه کنید.

۳. چیزهایی را که به استرس شما اضافه می‌کنند، از زندگی خود حذف کنید

گاهی بهترین راه برای کاهش استرس و آرامش بیشتر حذف چیزهایی از زندگی‌تان است که به استرس شما اضافه می‌کنند. تماشای اخبار حوادث، استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند، نوشیدن الکل یا مصرف قهوه زیاد ممکن است استرس زندگی شما را بیشتر کنند. عادات روزانه خود را تغییر دهید تا احساس بهتری داشته باشید.

جمع‌بندی

با کمی تمرین می‌توانید متوجه شوید چه روشی بیشتر از همه به کاهش استرس شما کمک می‌کند. البته تسلط بر بعضی از روش‌هایی که در این مقاله توضیح دادیم، به تمرین نیاز دارد. اما مهم است که دنبال تکنیک‌هایی برای مقابله سالم با فرازونشیب‌های زندگی خود باشید، چون مهار استرس در سلامت کلی شما نقش بسزایی دارد.

شما بگویید

چه چیزهایی در زندگی به شما استرس می‌دهند؟ چطور با عوامل استرس‌زای زندگی خود مقابله و آرامش خود را حفظ می‌کنید؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، می‌توانید آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید.


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی چطور می‌توانیم شادتر زندگی کنیم؟


فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید




این مواد غذایی را هرگز با شیر نخورید



 

عادت های غلطی در میان مردم رایج است که شیر را با هر مواد غذایی مصرف می کنند، در صورتی که مصرف برخی مواد غذایی با شیر به هیچ وجه خوب نیست.

شیر حاوی میزان زیادی مواد مغذی مثل کلسیم ، منیزیم و پروتئین است که نقشی بسیار مهم در بدن فرد ایفا می کنند. بنابراین بسیاری از افراد تمایل دارند که بیش از همیشه شیر بنوشند اگرچه که مصرف این ماده به مقدار زیاد ممنوع می باشد. همان طور که می دانید هرگز نباید هیچ دارویی را همراه با شیر مصرف کنید و از طرفی مواد غذایی معرفی شده در ادامه این بخش را نیز نباید با شیر خورد.

شیر و پرتقال:

هرگز نباید تا یک ساعت بعد یا قبل از نوشیدن شیر، پرتقال مصرف کنید زیرا پروتئین موجود در شیر می تواند با اسید پرتقال مخلوط شود و در نتیجه روی هضم و گوارش شما تاثیر می گذارد و علاوه بر آن در این مدت هرگز نباید میوه های دیگری که اسیدی هستند را مصرف کنید.

شیر و میوه‌ها:

۸۰ درصد از پروتئین موجود در شیر کازئین می باشد و زمانی که شیر را با میوه بنوشید، مقدار زیادی از کازئین در بدن شما باقی می ماند و هضم و جذب آن به راحتی انجام نخواهد شد و همچنین می تواند باعث به وجود آمدن اسهال در فرد بشود و بنابراین هرگز نباید آبمیوه و شیر را یکجا مصرف کنید.

شیر داغ و شکر:

شیر سرشار از لیزین می باشد که با فروکتوز واکنش نشان می دهد ، مخصوصاً اگر آن را در دمای بالا مصرف کنید و باعث می شود که سم لیزین به وجود بیاید که برای بدن انسان مضر است و بنابراین هرگز نباید شکر را به شیری که تازه جوش آمده است ، اضافه کنید و باید صبر کنید تا خنک شود و بعد این کار را انجام دهید.

شیر و دارو:

افراد زمانی که دارو مصرف می کنند، مایلند که به جای استفاده از آب برای خوردن دارو از شیر استفاده کنند و شیر در حقیقت تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد جذب داروها در بدن دارد. شیر در این زمان ها غشای نازکی را روی سطح دارویی ایجاد می کند و بنابراین کلسیم و منیزیم و دیگر مواد معدنی در شیر باعث ایجاد واکنش شیمیایی با دارو می شوند و می توانند یک ماده غیر اشباع را در آب به وجود بیاورند و روی تاثیر دارو در بدن تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین هرگز نباید تا یک ساعت قبل و بعد از شیر از هیچ دارویی استفاده کنید.

شیر و شکلات:

شیر منبع غنی از پروتئین و کلسیم می باشد ، در حالی که شکلات حاوی اکسالیک اسید است. خوردن این دو با هم می تواند باعث تشکیل کلسیم اگزالات غیر اشباع شود و همچنین تاثیر زیادی بر جذب کلسیم خواهد گذاشت و از طرفی ممکن است باعث ایجاد موهای خشک و اسهال و رشد کم در افراد شود.

شیر و آنتی‌بیوتیک:

در صورتی که همراه آنتی بیوتیک هایی مانند «کینولون» مثل «سیپروفلوکساسین» و «لواکویین» ، شیر مصرف کنید ، این داروها در معده به کلسیم متصل می شوند و نمی توانند جذب بدن شوند و اثرشان کاهش می یابد.

شیر و گوشت:

مصرف همزمان شیر با گوشت، ماهی زیان آور است و موجب سنگینی معده و انسداد اندام های گوارشی می شود و فرد را به یبوست دچار می کند. اگر زن باردار شیر را با گوشت قرمز یا گوشت سفید میل کند این یبوست و دل پیچه را به نوزادش هم منتقل می شود.

شیر و تخم مرغ:

برخی مردم در وعده صبحانه شیر را با تخم مرغ میل می کنند اما نمی دانند مصرف همزمان این دو ماده خوراکی زیان آور است و مصرف هم زمان تخم مرغ با شیر نیز برای قلب و مغز مضر است. پس بعد از خوردن تخم مرغ به مدت سه ساعت صبر کنید تا این غذا هضم شود و پس از آن شیر بنوشید.

 

 

اشتباه بسیار عجیب و بی‌سابقه گوگل، بازنشسته‌های استرالیایی را به دردسر انداخت


براساس گزارش گاردین،‌ بیش‌ از نیم‌میلیون نفر از اعضای صندوق بازنشستگی UniSuper یک هفته را بدون امکان دسترسی به حساب‌های خود سپری کردند. این اتفاق به‌دلیل «پیکربندی اشتباه» گوگل کلاد رخ داد و باعث شد که حساب‌های ابری این صندوق بازنشستگی حذف شوند.

ارائه‌ی خدمات به مشتریان UniSuper بعد از یک هفته آفلاین‌بودن سیستم، باردیگر امکان‌پذیر شد. موجودی‌ حساب‌های بازنشستگی اکنون مربوط‌ به هفته‌ی گذشته است؛ اما UniSuper اعلام کرد که در اسرع‌ وقت حساب‌ها را به‌روزرسانی خواهد کرد.

پیتر چون، مدیرعامل یونی‌سوپر، به ۶۲۰٬۰۰۰ عضو این صندوق بازنشستگی اعلام کرد که دسترسی‌نداشتن به حساب‌ها در پی حملات سایبری اتفاق نیفتاده و هیچ‌گونه اطلاعات شخصی اعضای صندوق فاش نشده است. او به اختلال در سرویس گوگل کلاد به‌عنوان عامل این مشکل اشاره کرد.

پیتر چون و توماس کوریان، مدیرعامل گوگل کلاد، در بیانیه‌ای مشترک از اعضای صندوق به‌دلیل قطعی سیستم عذرخواهی کردند و گفتند که این اتفاق بسیار ناامیدکننده و آزاردهنده بود.

کوریان و چون اعلام کردند که پیکربندی اشتباه گوگل کلاد به حذف اشتراک حساب ابری یونی‌سوپر منجر شده بود؛ مشکلی که قبلاً هرگز برای هیچ‌کدام از کاربران گوگل کلاد در سطح جهان اتفاق نیفتاده است.

گوگل کلاد اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع دوباره‌ی مشکل را در پیش گرفته و دلایل این اختلال را شناسایی کرده است. این اتفاق در حالی افتاد که یونی‌سوپر برای اطمینان و جلوگیری از اختلالات این‌چنینی در دو منطقه‌ی جغرافیایی حساب ابری داشت؛ ولی در کمال تعجب حساب ابری این صندوق مالی در هر دو منطقه حذف شد.

یونی‌سوپر درنهایت موفق شد سرویس خود را بازیابی کند؛ چراکه از اطلاعات این صندوق به‌واسطه‌ی ارائه‌دهنده‌ی دیگری بکاپ گرفته شده بود. یونی‌سوپر و گوگل کلاد توانستند با استفاده از نسخه‌های پشتیبان، داده‌های ازدست‌رفته را به حداقل برسانند و بازیابی داده‌ها را سریع‌تر انجام دهند.

بازیابی داده‌های محرمانه‌ی یونی‌سوپر مستلزم تمرکز و تلاش و مشارکت بی‌نظیری بود که با همکاری و تعهد بین یونی‌سوپر و گوگل کلاد امکان‌پذیر شد. یونی‌سوپر تقریباً ۱۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌ دارد.

تصویر روز ناسا: شبیه‌سازی ادغام دو سیاهچاله


به تماشای ادغام دو سیاهچاله بنشینید. این شبیه‌سازی با الهام از اولین تشخیص مستقیم امواج گرانشی در سال 2015، در حرکت آهسته اجرا می‌شود. اما اگر در زمان واقعی اجرا شود، حدود یک سوم ثانیه طول می‌کشد.

در تصویر روز ناسا چه می‌بینیم؟

سیاهچاله‌ها در یک صحنه کیهانی در مقابل ستاره‌ها، گاز و غبار قرار گرفته‌اند. گرانش شدید آنها، نور را از پشت به حلقه‌های انیشتین می‌تاباند و همان‌طور که حلقه‌ها به‌صورت مارپیچی نزدیک‌تر می‌شوند، درنهایت به یک حلقه می‌پیوندند.

امواج گرانشی نامرئی ایجادشده در اثر ادغام سریع اجرام عظیم باعث می‌شود که تصویر مرئی هم در داخل و هم در خارج از حلقه‌های انیشتین، حتی پس از ادغام سیاهچاله‌ها، کند شود.

امواج گرانشی شناسایی‌شده توسط لایگو با نام GW150914، با ادغام سیاهچاله‌های 36 و 31 خورشیدی در فاصله 1.3 میلیارد سال نوری مطابقت دارد.

سیاهچاله نهایی و منفرد 63 برابر خورشید جرم دارد و 3 برابر جرم خورشیدی باقی‌مانده، به انرژی امواج گرانشی تبدیل می‌شوند.

آنچه باید درباره نمایشگاه کتاب ۳۵ بدانیم




تهران- ایرنا- مصلای امام (ره) در بسیاری از سال‌های برگزاری نمایشگاه کتاب میزبان این رویداد بوده و به همین واسطه معرف کتابدوستان است، اما برای نمایشگاه اولی‌ها آنهایی که برای نخستین بار به این رویداد قدم می‌گذارند دانستن و داشتن برخی اطلاعات به بهره‌مندی بهتر از زمان بازدید کمک می‌کند.

تخریب ده‌ها خانه متعلق به فلسطینی‌ها در النقب با حمایت‌های بن‌گویر



منابع خبری از تخرب ده‌ها خانه متعلق به فلسیطنی‌های النقب در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر دادند.

به گزارش ایسنا، بولدوزرها و ماشین‌آلات سنگین رژیم صهیونیستی امروز -چهارشنبه- با حمایت پلیس این رژیم تخریب ۴۷ منزل متعلق به خاندان ابوعصا در وادی الخلیل در نزدیکی روستای ام بطین واقع در منطقه النقب در اراضی اشغالی ۴۸ را آغاز کرد.

طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی معا، کمیته عالی عرب‌های النقب اعلام کرد: رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا خاندان ابوعصا را مجبور به مهاجرت به مناطق دیگر کند و یکی از خیابان‌های خود را گسترش دهد.

در این گزارش آمده است: پلیس صهیونیستی مانع تجمع و اعتراض مردم به جنایت تخریب خانه‌ها و کوچاندن مردم آن می‌شود و تخریب خانه‌ها در منطقه النقب اقدامی بی‌سابقه علیه شهروندان عرب فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی است.

خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که رژیم صهیونیستی تخریب ده‌ها خانه فلسطینی در النقب به بهانه ساخت و ساز بدون مجوز را آغاز کرده است.

براساس این گزارش، «بدوی‌»های فلسطین ساکنان اصلی النقب به شمار می‌روند اما با برپایی رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ بیتشر آن ها به اجبار کوچانده شدند و از مجموع ۹۲ هزار فلسطینی بدوی تنها ۱۱ هزار نفر در این منطقه ماندند که رژیم صهیونیستی شرایط سختی برای آن‌ها ایجاد کرد و اراضی آن‌ها را اشغال کرد.

در این راستا، ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت تخریب ده‌ها خانه در النقب گامی مهم در راستای باز پس‌گیری قدرت است. وی گفت: پلیس اسرائیل جنگ وحشیانه‌ای علیه کسانی که زمین را گرفتند و به دنبال ایجاد واقعیت دیگری هستند، آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام

صدور ۸۰ میلیون بیمه نامه/ بیمه درمان صدرنشین پرداخت خسارت



طبق گزارش بیمه مرکزی از عملکرد ۱۲ ماهه بازار بیمه در سال گذشته معادل ۷۹.۸ میلیون فقره بیمه نامه صادر شده که سه رشته بیمه درمان، بدنه اتومبیل و شخص ثالث در صدر نسبت خسارات پرداختی قرار دارند.

به گزارش ایسنا، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اخیرا آمار اولیه عملکرد بازار بیمه در سال ۱۴۰۲ را بر اساس ارقام خود اظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی در سال ۱۴۰۲ به ترتیب حدود ۲۷۹ و ۱۶۲.۸ همت (هزار میلیارد تومان) بوده که در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته آن یعنی (۱۴۰۱) به ترتیب ۵۹ و ۶۱.۴ درصد رشد داشته است.

صدور نزدیک به ۸۰ میلیون بیمه نامه

همچنین تعداد بیمه نامه صادر شده در سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۹.۸ میلیون فقره بوده که در قیاس با مدت مشابه آن در سال قبل، ۷.۴ درصد رشد داشته است.

تعداد خسارات پرداختی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

تعداد خسارت پرداختی بیمه در این گزارش ۷۴.۳ میلیون فقره ذکر شده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل خود ۶.۵ درصد افزایش را تجربه کرده است.

همچنین، میزان نسبت خسارت بازار با ۰.۹ واحد افزایش در مقایسه با سال قبل به ۵۸.۴ درصد رسیده است. البته در محاسبه این نسبت (خسارت)، مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی شرکت‌های بیمه در نظر گرفته نمی‌شود.

نسبت خسارات کدام رشته‌های بیمه بیشتر است؟

بر اساس این گزارش، رشته درمان با ۷۳.۸ درصد، رشته بدنه اتومبیل با ۷۳.۵ درصد و رشته بیمه شخص ثالث-مازاد با ۷۰.۴ درصد، بالاترین سهم نسبت خسارت رشته‌های بیمه در بازار بیمه در قیاس با میانگین نسبت خسارت این بازار (۵۸.۴) به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام

رئیسی به قم می‌رود – ایسنا


رئیسی به قم می‌رود
عکس آرشیوی است

جلسه بررسی و جمع بندی طرح های پیشنهادی دومین سفر استانی رییس جمهور به استان قم پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

در این جلسه که معاون اجرایی رییس جمهور، استاندار قم، وزرای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، معاون عملیات فراجا و معاونین سایر دستگاه های مرتبط نیز حضور داشتند، توافقات و تعهدات دستگاه ها برای اجرای طرح های اولویت دار استان قم مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت.
تخصیص اعتبار برای احداث، تکمیل و بهسازی راه ها و محورهای مواصلاتی و رفع نقاط حادثه خیز استان قم، تکمیل و اجرای طرح های ملی و استانی آموزشی قم، بیابان زدایی و توسعه روش های نوین آبیاری، تکمیل کتابخانه مرکزی و طرح های فرهنگی و هنری استان، تکمیل تجهیز مجتمع های توانبخشی و پزشکی ایثارگران و خانواده های شهدا و تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی از جمله مصوبات این جلسه بود.
گفتنی است دومین سفر استانی رییس جمهور به استان قم قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری برگزار شود.

انتهای پیام

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معرفی شد



معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور طی حکمی، امیرحسین میرآبادی را به سمت رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی در بخشی از حکم انتصاب میرآبادی آورده است: «با عنایت به ابلاغ ماده واحده ارتقای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی توسط رئیس محترم جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظر به مراتب شایستگی و تجارب به موجب این حکم شما را به عنوان رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب می‌کنم.

با توجه به اهداف عالی کشور در توسعه تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و نیز اهمیت بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دیپلماسی علم و فناوری، انتظار می‌رود علاوه بر انجام کلیه ماموریت‌های محوله پیشین در مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به منظور هماهنگی و یکپارچه‌سازی برنامه‌های دستگاه‌های ذی‌ربط با حوزه علم و فناوری نسبت به تدوین اساسنامه و پیگیری تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام نمایید.»

انتهای پیام

احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید می‌زند؟/ توافقات اولیه سریال – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



مهدی فرجی تهیه کننده تلویزیون که اخیراً فصل پنجم سریال «نون.خ» را به تولید رساند درباره اینکه چه سریال جدیدی در دست دارد به خبرنگار مهر بیان کرد: در حال حاضر سریال «کندو» به کارگردانی احمدرضا درویش را دنبال می‌کنیم و پیش می بریم.

وی اضافه کرد: فیلمنامه این سریال نوشته شده و آماده است و این روزها توافقاتی برای تأمین منابع مالی سریال در حال انجام است که سازمان صداوسیما بخشی از ماجراست و همچنین استانداری سیستان و بلوچستان نیز بخشی دیگر از این مساله را بر عهده دارد.

تهیه کننده «کندو» درباره زمان تولید این سریال عنوان کرد: با پیشرفت این توافقات امیدواریم امسال این سریال به مرحله تولید برسد.

وی در پایان از ساخت یک سریال در شبکه نمایش خانگی خبر داد که خبرها و جزئیات بیشتر آن را به آینده موکول کرد.

سال گذشته علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی درباره ساخت سریالی که قرار است وزارت میراث فرهنگی روی آن سرمایه گذاری کند، به مهر گفته بود: «یکی از سریال‌هایی که قرار است ساخته شود سریال «کندو» به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش و تهیه کنندگی مهدی فرجی است. این سریال به صورت مشترک بین ما و صداوسیما تولید می‌شود و در حوزه میراث، گردشگری و صنایع دستی است. در حال حاضر فیلمنامه آن به نگارش درآمده است و این روزها هم در مرحله پیش تولید قرار دارد.»